• Anonym (Va?)

Hypotyreos men inga symptom?

Har pga mina ätstörningar tagit regelbundna blodprover, och blodprovet jag tog i mars visade enligt läkaren att jag har problem med sköldkörteln. Jag tog nya prover för en vecka sen och det har förbättrats lite men är inte okej än. Enligt läkaren har jag hypotyreos.

Grejen är att jag inte har några symptom på låg ämnesomsättning. Jag är alltid hungrig, äter 6-7 gånger om dagen, har varit underviktig hela mitt liv och har inte gått upp någonting på de här 3 månaderna som sköldkörteln varit bekräftat rubbad. Jag har inga temperaturkänsligeheter, är inte överdrivet varm eller kall, sover mycket men det är bara för att jag alltid gjort det.

Blev så paff när jag fick höra det på telefonen att jag inte kom för mig att fråga. Men nu när jag fått "domen" så har jag halv panik. Är jag dömd att gå upp 30 kilo på en månad nu som "alla" andra med hypotyreos, och anledningen att jag inte har några symptom (utom förhöjt blodvärde) är att jag bara är i det första stadiet ännu? Eller är det möjligt att inte ha några symptom och inte gå upp i vikt trots hypotyreos?

• Svar på tråden Hypotyreos men inga symptom?
  • Anonym

Jag har haft hypotyreos sen jag var ung (minns inte hur gammal jag var men är 25 nu) och jag har inte gått upp i vikt pga av det eller levaxin tabletterna (tack gode gud :))

Nu är det ju en annan femma att jag e gravid och gått upp i vikt :/

• Anonym (Va?)
    Anonym skrev 2011-05-27 16:22:19 följande:

Jag har haft hypotyreos sen jag var ung (minns inte hur gammal jag var men är 25 nu) och jag har inte gått upp i vikt pga av det eller levaxin tabletterna (tack gode gud :))

Nu är det ju en annan femma att jag e gravid och gått upp i vikt :/

Så man kan gå upp i vikt av tabletterna också? Har nämligen fått levaxin utskrivet och ska ta det nu fram till nästa blodprov i augusti...
  • Anonym

Njae det tror jag inte (trodde det va det du menade också)

Det är ganska svårt egentligen att säga för mej med. Jag tyckte inte heller att jag hade några större symptom och jag slarvade mycke med tabletterna i början men jag kände aldrig att det hände något speciellt med kroppen.

Men det syns ju mer när du tar blodprov att "hormonbalansen" är inte som den ska och det kan ge effekter senare i livet har jag för mej.

Det är vissa som går upp och andra inte av hypotyreos.

• Ellabus

Du går INTE upp i vikt av Levaxinet, det är ett syntetiskt sköldkörtelhormon som ersätter det naturliga som sköldkörteln inte orkar tillverka. Har man hypotyreos och inte tar Levaxin kan man däremot gå upp i vikt eftersom ämnesomsättningen då går ned. Levaxinet ska hålla ämnesomsättningen på en normal nivå.

Du behöver inte gå upp en massa i vikt, jag har inte gjort det. Var glad att problemen upptäckts innan du har fått en massa symptom, då kanske du slipper dem, och tro mig, vikten är ett mycket litet problem jämfört med många andra symptom man kan åka på om man inte medicinerar.

Här är en tråd om sköldkörtelproblem, välkommen dit :).
    www.familjeliv.se/Forum-24-95/m52081292.html

• Anonym (Va?)
    Ellabus skrev 2011-05-30 23:04:10 följande:
    Du går INTE upp i vikt av Levaxinet, det är ett syntetiskt sköldkörtelhormon som ersätter det naturliga som sköldkörteln inte orkar tillverka. Har man hypotyreos och inte tar Levaxin kan man däremot gå upp i vikt eftersom ämnesomsättningen då går ned. Levaxinet ska hålla ämnesomsättningen på en normal nivå.

Du behöver inte gå upp en massa i vikt, jag har inte gjort det. Var glad att problemen upptäckts innan du har fått en massa symptom, då kanske du slipper dem, och tro mig, vikten är ett mycket litet problem jämfört med många andra symptom man kan åka på om man inte medicinerar.

Här är en tråd om sköldkörtelproblem, välkommen dit :).
    www.familjeliv.se/Forum-24-95/m52081292.html
    Kan tänka mig att det finns andra problem också men jag har haft ätstörningar i flera år och har en väldigt negativ självbild som precis lyckats bli liiiite bättre. Om jag nu går upp 20 kilo skulle det vara lika hemskt som att få cancer, allt jag kämpat för (tycka om mig själv osv) spolas ner i toaletten bara.
  • Ellabus
    Anonym (Va?) skrev 2011-05-30 23:39:16 följande:
    Kan tänka mig att det finns andra problem också men jag har haft ätstörningar i flera år och har en väldigt negativ självbild som precis lyckats bli liiiite bättre. Om jag nu går upp 20 kilo skulle det vara lika hemskt som att få cancer, allt jag kämpat för (tycka om mig själv osv) spolas ner i toaletten bara.
    Jag förstår att det är en viktig bit för dig, men som sagt, tar du medicinen ordentligt så behöver du inte gå upp i vikt. Du kan även slippa undan de andra symptomen som jag nämnde, och innan man har insjuknat ordentligt i hypotyreos (vilket man inte behöver göra) så tror jag att det är helt omöjligt att sätta sig in i vad det innebär att kunna pricka av väldigt många av de här vanligaste symptomen (det finns alltså andra symptom också, men detta är vanligast...).  Du kanske förstår i så fall varför jag menar att det finns värre symptom. Och ja - ärligt talat, jag har också funderat på om det inte vore bättre att få cancer (och överleva och bli frisk igen naturligtvis) än att veta att man har en kronisk sjukdom som visar sig på det här j-a sättet. Det finns dessutom de som behöver bara lite extra hormon och de som måste tillsätta allt de behöver, det beror på sköldkörtelns funktion och diagnosen.

Hypotyreos
    - B 12 - brist
    - Blekhet
    - Bradykardi (Långsam hjärtfrekvens)
    - Bröstsmärtor
    - Depressioner/känslomässig instabilitet
    - Domnande fingrar/händer och tår/fötter
    - Fibromyalgi
    - Frusenhet, låg kroppstemperatur, köldkänsla
    - Förstoppning (eller diarré )
    - Glasbubble-känsla och "brain-fog"
    - Glömska
    - Heshet
    - Huvudvärk
    - Håravfall, torrt, tunt och/eller risigt hår, glesnande behåring på kroppen
    - Hårda tunga hjärtslag/hjärtklappning
    - Högt kolesterol
    - Ingen ork, lust
    - Ingen/låg sexlust
    - Kall hud
    - Karpaltunnel syndrom (kroppsdelar domnar bort pga av klämda nerver)
    - Koncentrationssvårigheter
    - Ledvärk
    - Låg kroppstemperatur
    - Låg motivation
    - Låg puls
    - Långsam tankeverksamhet, tappar ofta orden/tråden
    - Långsammare längdtillväxt hos barn:
    - Långsamt tal
    - Lägre/mörkare/grövre röst hos kvinnor
    - Lättretlighet
    - Menstruationsstörningar (rikliga menstruationer, långa avstånd, utebliven menstruation)
    - Mental och kroppslig tröghet
    - Minnesluckor
    - Minskad aptit
    - Missfallsrisken ökar, svårare att bli gravid
    - Muskelkramper
    - Muskelsvaghet
    - Muskelvärk
    - Myxödem (Svullen, degig hud)
    - Myxödemkoma (svullnader och kroppslig och mental tröghet ända fram till mental frånvaro)
    - Nattblindhet (sämre mörkerseende än normalt)
    - Nedsatt hörsel
    - Nedsatt kondition
    - Nervositet
    - Ont i nacken
    - Panikångest
    - Sköra/trasiga naglar
    - Smärtor allmänt i kroppen, ev. vandrande
    - Stelhet
    - Svullnader, främst i ansiktet, runt ögonen, på händer, fötter och underben
    - Sänkt andningsfrekvens
    - Sömnbehovet ökar överdrivet mycket, alternativt sömnsvårigheter
    - Tandproblem
    - Tinnitus
    - Tjock tunga
    - Torr/grov/läderaktig hud
    - Tryck över halsen, svårt att svälja
    - Trötthet
    - Tvångsföreställningar/besatthet
    - Urinträngningar
    - Utslag
    - Viktuppgång eller viktminskning
    - Värmeintolerans
    - Yrsel
    - Ögonproblem (tex sämre syn, och/eller torra, svidande, svullna eller värkande ögon)
    - Ömhet i fotsulorna

(klippt från http://www.thyroid.se/)

• Anonym (Va?)
    Ellabus skrev 2011-05-31 20:48:11 följande:
    Jag förstår att det är en viktig bit för dig, men som sagt, tar du medicinen ordentligt så behöver du inte gå upp i vikt. Du kan även slippa undan de andra symptomen som jag nämnde, och innan man har insjuknat ordentligt i hypotyreos (vilket man inte behöver göra) så tror jag att det är helt omöjligt att sätta sig in i vad det innebär att kunna pricka av väldigt många av de här vanligaste symptomen (det finns alltså andra symptom också, men detta är vanligast...).  Du kanske förstår i så fall varför jag menar att det finns värre symptom. Och ja - ärligt talat, jag har också funderat på om det inte vore bättre att få cancer (och överleva och bli frisk igen naturligtvis) än att veta att man har en kronisk sjukdom som visar sig på det här j-a sättet. Det finns dessutom de som behöver bara lite extra hormon och de som måste tillsätta allt de behöver, det beror på sköldkörtelns funktion och diagnosen.

Hypotyreos
    - B 12 - brist
    - Blekhet
    - Bradykardi (Långsam hjärtfrekvens)
    - Bröstsmärtor
    - Depressioner/känslomässig instabilitet
    - Domnande fingrar/händer och tår/fötter
    - Fibromyalgi
    - Frusenhet, låg kroppstemperatur, köldkänsla
    - Förstoppning (eller diarré )
    - Glasbubble-känsla och "brain-fog"
    - Glömska
    - Heshet
    - Huvudvärk
    - Håravfall, torrt, tunt och/eller risigt hår, glesnande behåring på kroppen
    - Hårda tunga hjärtslag/hjärtklappning
    - Högt kolesterol
    - Ingen ork, lust
    - Ingen/låg sexlust
    - Kall hud
    - Karpaltunnel syndrom (kroppsdelar domnar bort pga av klämda nerver)
    - Koncentrationssvårigheter
    - Ledvärk
    - Låg kroppstemperatur
    - Låg motivation
    - Låg puls
    - Långsam tankeverksamhet, tappar ofta orden/tråden
    - Långsammare längdtillväxt hos barn:
    - Långsamt tal
    - Lägre/mörkare/grövre röst hos kvinnor
    - Lättretlighet
    - Menstruationsstörningar (rikliga menstruationer, långa avstånd, utebliven menstruation)
    - Mental och kroppslig tröghet
    - Minnesluckor
    - Minskad aptit
    - Missfallsrisken ökar, svårare att bli gravid
    - Muskelkramper
    - Muskelsvaghet
    - Muskelvärk
    - Myxödem (Svullen, degig hud)
    - Myxödemkoma (svullnader och kroppslig och mental tröghet ända fram till mental frånvaro)
    - Nattblindhet (sämre mörkerseende än normalt)
    - Nedsatt hörsel
    - Nedsatt kondition
    - Nervositet
    - Ont i nacken
    - Panikångest
    - Sköra/trasiga naglar
    - Smärtor allmänt i kroppen, ev. vandrande
    - Stelhet
    - Svullnader, främst i ansiktet, runt ögonen, på händer, fötter och underben
    - Sänkt andningsfrekvens
    - Sömnbehovet ökar överdrivet mycket, alternativt sömnsvårigheter
    - Tandproblem
    - Tinnitus
    - Tjock tunga
    - Torr/grov/läderaktig hud
    - Tryck över halsen, svårt att svälja
    - Trötthet
    - Tvångsföreställningar/besatthet
    - Urinträngningar
    - Utslag
    - Viktuppgång eller viktminskning
    - Värmeintolerans
    - Yrsel
    - Ögonproblem (tex sämre syn, och/eller torra, svidande, svullna eller värkande ögon)
    - Ömhet i fotsulorna

(klippt från www.thyroid.se/)

En del av de här sakerna har jag haft länge, innan värdena var dåliga (tex kall hud, depression osv) så jag tror inte de är symptom. Håravfall har jag, och trötthet, men det kan ju bero på att jag haft ätstörningar. Som tur är har jag inte fått särskilt många av de andra symptomen, så jag kan ju hoppas att jag slipper det efter levaxin ett tag.
  • Ellabus
    Anonym (Va?) skrev 2011-05-31 21:03:09 följande:
    En del av de här sakerna har jag haft länge, innan värdena var dåliga (tex kall hud, depression osv) så jag tror inte de är symptom. Håravfall har jag, och trötthet, men det kan ju bero på att jag haft ätstörningar. Som tur är har jag inte fått särskilt många av de andra symptomen, så jag kan ju hoppas att jag slipper det efter levaxin ett tag.
    Så då har de testat dina sköldkörtelvärden tidigare? Det är nog svårt att veta vad som beror på vilken sjukdom. Det är vanligt att felaktigt få diagnosen depression t ex innan man diagnosticeras med hypotyreos. Det kan ge väldigt jobbiga mentala symptom som du såg. Men ätstörningar leder ju också till en hel del andra problem... Hoppas att du slipper symptomen, man måste ju inte må jättedåligt och märker du inte av något just nu så kanske du slipper undan. Lycka till! Ses i sköldkörteltråden ;).
  • Anonym (Va?)
    Ellabus skrev 2011-05-31 21:15:41 följande:
    Så då har de testat dina sköldkörtelvärden tidigare? Det är nog svårt att veta vad som beror på vilken sjukdom. Det är vanligt att felaktigt få diagnosen depression t ex innan man diagnosticeras med hypotyreos. Det kan ge väldigt jobbiga mentala symptom som du såg. Men ätstörningar leder ju också till en hel del andra problem... Hoppas att du slipper symptomen, man måste ju inte må jättedåligt och märker du inte av något just nu så kanske du slipper undan. Lycka till! Ses i sköldkörteltråden ;).
    Jag har tagit blodprover med anledning av ätstörningarna, sen jag var 15 ungefär, och då har de inte sett nåt på sköldkörteln. Det var pga de regelbundna blodproverna som de såg att värdet var dåligt nu.
  • Ellabus

Det låter jobbigt, hoppas att du är på väg åt rätt håll nu då. Lycka till med att bekämpa ätstörningarna, så länge du inte märker av hypon så behöver du ju bara komma ihåg tabletten och inte tänka så mycket mer på det. En dosett kan rekommenderas, det är väldigt lätt att glömma bort om man har tagit tabletten annars (det finns mindre modeller, inte bara de där pensionärsmodellerna som rymmer ett halvt apotek ;) ). Jag föredrar att ta tabletten på morgonen eftersom det finns risk för att man sover dåligt annars, Levaxinet "kickar" igång kroppen.

Svar på tråden Hypotyreos men inga symptom?