• edem

Gynekologers uttalanden om hur långt

Hej, Vad har ni för erfarenheter gällande gynekologers bedömning på hur långt gången i graviditeten man är? Enligt min gestrational age (uträkning från första dagen på senaste mens) så ska jag vara i vecka 8+1 (och detta sa även gynekologen) Men eftersom jag har en menscykel på 31 dagar så har jag räknat ut att jag bör vara i v. 7+5 idag, jag vet att befruktning skedde den 17 april. Men idag var vi på VUL och enligt gynekologens uppskattning drog han av några dagar och sa att jag är i 7+2, detta efter undeesökning då han sett embryots storlek, 11 mm. Nån som vet eller har erfarenhet av hur duktiga gynekologer är på att se hur långt gången man är i ett sådant tidigt skede av graviditeten? Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 18:55
    ..hur långt gången man är skulle det stå i titeln!

• Svar på tråden Gynekologers uttalanden om hur långt
  • Luullis

Befruktningen kan ju ske flera dagar efter det du trott, så det kan stämma att du är kortare gången än vad du räknat med.

Jag fick veta att jag var i 9+5. Två veckor senare "dubbelkollade" man och då mätte dom fram till 11+5 så det stämde ju. Trots det blev jag bakåtflyttad fyra dagar på RUL.

• edem

Okej, kan alltså befruktningen ske flera dagar efter själva samlaget?

• Luullis
    ElsasMum skrev 2011-05-28 08:35:46 följande:
    Okej, kan alltså befruktningen ske flera dagar efter själva samlaget?
    Ja det kan den. Spermierna kan leva upp till 7 dagar har jag hört. Så har man ÄL exempelvis 4 dagar efter samlaget kan du bli gravid.
  • Kazeer

Senast jag blev gravid fick jag ett BF-datum vid rutin-UL som skulle innebära att jag blev gravid  14-15 dagar efter samlaget (som var 5-6 dagar innan beräknad ÄL). Barnmorskan som gjorde UL förklarade det med att det kan ta upp till två veckor för det befruktade ägget att hitta en plats att fästa sig på i livmodern.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • edem

Jaha där ser man, knäppt... Jag tror dock att jag hade ägglossning den dagen då vi hade samlag, möjligtvis var ägglossningen dagen efter. Kan det trots detta ta flera dagar? Vi hade sex (och ägglossning tror jag) på söndagen men enl gynekologens uträkning skedde befruktningen på onsdagen efter, alltså 3 dagar senare...

• Luullis
    ElsasMum skrev 2011-05-28 09:09:15 följande:
    Jaha där ser man, knäppt... Jag tror dock att jag hade ägglossning den dagen då vi hade samlag, möjligtvis var ägglossningen dagen efter. Kan det trots detta ta flera dagar? Vi hade sex (och ägglossning tror jag) på söndagen men enl gynekologens uträkning skedde befruktningen på onsdagen efter, alltså 3 dagar senare...
    Det kan absolut stämma!
  • Rhoda Horswunce
    ElsasMum skrev 2011-05-28 09:09:15 följande:
    Ägget "lever" bara i 24 timmar, så hadde du ägglossning på söndagen kan du inte ha blivit gravid på onsdagen. Men de metoder som används för att bestämma graviditetslängden vid ultraljud är inte exakta, så det är helt normalt om det visar fel på några dagar.
Svar på tråden Gynekologers uttalanden om hur långt