• Anonym (nej-nej-nej)

Hjälp, Bauhaus har inte satt in pengar på mitt kort, så nu har jag blivit dubbeldebiterad

Jag befinner mig i sluttampen på en oerhört (ekomomiskt) jobbig  flyttperiod med dubbla hyror och en del oväntade utgifter. I samband med flytten drog vi i gång en badrumsrenovering där vi inhandlat det mesta hos bygghandeln Bauhaus.
    När vi nu var och skulle köpa det sista till badrummet så såg vi att de har ett bonuskort, så jag ansökte om detta hos kundtjänst. Kundtjänst förklarade för mig att man för att få ta del av bonussystemet, måste ansöka om kreditkort hos Resursbank och utnyttja krediten (men att det är noll kronor i avgift ifall man betalar hela fakturan på en och samma gång). Därför skulle hon, expediten i kundtjänst, återbetala alla pengar som vi lagt ut till mitt Visakort och föra över summan som en skuld till Bauhauskortet. Det rör sig om några tiotusenkronor, inget man går och slarvar bort direkt.
    Nu när jag kollade mitt konto så har pengarna inte kommit in på kortet men jag har fått ett kvitto när återbetalningen skulle ha skett...

Jag tror att jag kommer få betala till Resursbank ändå, dvs betala dubbelt, om jag inte kan bevisa för Bauhaus att deras transaktion inte genomförts på rätt sätt. Jag är så ledsen just nu, min dotter fyller snart år och vi har fortfarande en massa utgifter i samband med flytten så detta är sämsta tänkbara tid just nu för en sådan här "smäll"...

Jag vill kunna sova i natt men kan ej slå bort tankarna på de försvunna pengarna...

• Svar på tråden Hjälp, Bauhaus har inte satt in pengar på mitt kort, så nu har jag blivit dubbeldebiterad
  • Namnam

Vilken dag gjorde de överföringen?
    Det brukar ta ca 3bankdagar innan man får in pengarna på kontot igen.

• Anonym (nej-nej-nej)

Jag satte in mitt kort med chippet in i deras bankterminal (du vet den där lilla dosan som man stoppar ner kortet i eller drar kortet i när man betalar) och expediten sa att pengarna satts in direkt. Hon sa inte att det skulle ta några dagar.
    Jag kommer behöva ringa dem och reda ut detta, hoppas att Nordea kan hjälpa mig ifall det blir problem

• Anonym
    Anonym (nej-nej-nej) skrev 2011-05-27 22:36:29 följande:
    Jag satte in mitt kort med chippet in i deras bankterminal (du vet den där lilla dosan som man stoppar ner kortet i eller drar kortet i när man betalar) och expediten sa att pengarna satts in direkt. Hon sa inte att det skulle ta några dagar.
    Jag kommer behöva ringa dem och reda ut detta, hoppas att Nordea kan hjälpa mig ifall det blir problem
    Pengarna kommer aldrig in direkt. Var detta idag? Det tar alltid några dagar, personen i kassan var nog felinformerad.
  • Namnam

Pengarna dras direkt från bauhaus men ligger i ett "bankvakum" upp till 3dagar, så är det alltid (inget som butikerna kan rå över)
    Det är samma om man överför pengar mellan konton i olika banker.

Vet inte varför bankerna gör så

• Kamelo

Oftast finns pengarna på ditt konto inom 3-5 bankdagar. Har det gått längre tid än så så kontakta din bank, (det händer ibland att pengarna "fastnar" där. Om du ändå inte fått dina pengar så kontakta bauhaus, du har ju ditt kvitto på att transaktionen genomförts.

• Anonym (nej-nej-nej)
    Namnam skrev 2011-05-27 22:39:38 följande:
    Pengarna dras direkt från bauhaus men ligger i ett "bankvakum" upp till 3dagar, så är det alltid (inget som butikerna kan rå över)
    Det är samma om man överför pengar mellan konton i olika banker.

Vet inte varför bankerna gör så
    Man kan gissa att banker tjänar ränta på att inte betala ut pengar på kundens konto direkt.
    Jag vill som sagt sova, har en massa olika problem och bekymmer och detta var det sista jag behövde just nu... Ska ringa till Bauhaus för säkerhets skull imorgon och fråga... Tack för alla svar.
  • Kamelo

Jag jobbar i informationen på bauhaus och kan med säkerhet säga att pengarna kommer in på ditt konto i början på nästa vecka (om transaktionen är gjord inom de närmsta dagarna). Det har aldrig hänt att en kund inte fått tillbaka sina pengar! Så ta det lugnt, oroa dig inte och ha en trevlig helg! :)

• Anonym

Precis som andra säger så kommer pengarna in om några bankdagar.

Jag råkade ut för samma grej med ett flygbolag när de dubbeldebiterade när en biljettbokning inte gick att genomföra. Jag insåg väl framme vid min desination att jag hade 30 kronor på kontot eftersom de dragit 4000 två gånger. Jag fick tillbaka det veckan efter, men det hjälpte ju inte, då var jag ju hemma igen.

• Anonym (nej-nej-nej)
    Anonym skrev 2011-05-27 23:01:46 följande:

Precis som andra säger så kommer pengarna in om några bankdagar.

Jag råkade ut för samma grej med ett flygbolag när de dubbeldebiterade när en biljettbokning inte gick att genomföra. Jag insåg väl framme vid min desination att jag hade 30 kronor på kontot eftersom de dragit 4000 två gånger. Jag fick tillbaka det veckan efter, men det hjälpte ju inte, då var jag ju hemma igen.

Jag behöver inte få de där pengarna till mitt konto nu precis, utan när räkningen från "Resurs bank" kommer. Ok, så om pengarna inte kommit i nästa vecka så ska jag kontakta kundtjänst på Bauhaus men det låter ju betryggande att man nu kan vila lite och njuta av helgen.
  • Anonym (inga problem)

Har jobbat i butik i många år och vet med säkerhet att det tar några dagar att få tillbaka pengarna. Det är banken som gör så. Jag brukade alltid informera kunden om just detta så man slipper oroliga själar som inte kan sova på nätterna...

• Anonym (Emma)

Jag jobbar bl a med kassaterminaler, och sista veckorna är det flera butiker som haft problem med returer. Trots att returen går igenom som den skall i butiken, och pengarna dras från butikens konto, så har det dröjt mycket längre än de vanliga 3 bankdagarna innan kunden fått tillbaks sina pengar.
    Om Bauhaus kan se att transaktionen gått igenom hos deras kortinlösare, har det "tagit stopp" någonstans hos din bank, så ring då och kolla med dem.
    Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Hjälp, Bauhaus har inte satt in pengar på mitt kort, så nu har jag blivit dubbeldebiterad