• raimunda

Obehandlad ubderfunktion i sköldkörteln under graviditet

Hej!

Är helt ny på Forumet och på Familjeliv. Hoppas att höra från er som har haft samma problem eller vet något om det, jag är i dagens läge så orolig att jag inte sover, gråter hela nätter igenom.

Jag är nu i v.29 och jar för 2 dagar sen blivit diagnosticerad med underfunktion i sköldkörteln. Det upptäcktes på akuten på karolinska då jag åkte in eftersom jag i 2 veckors tid hade yrsel, kände mig svimfärdig och konstig. Där tog dom blodprover och sa att min TSH var 2,3 och att T4 var 6. Jag fick 50 mg Levaxin som jag nu äter men samtidigt så berättade läkaren om de fruktansvärda saker som kan ha hänt med min foster (hjärnskador pga för lite hormon eftersom jag itne har behandlat under graviditet och börjar nu först när jag är i v.29).

Min mamma har sköldkörtelproblem med hashimoto coh jag sa det till min barnmorska vid inskrivningen i vecka 10, då tog hon blodprover och dom var TSH 1,7 och T4 8. Då sa hon bara att proerna var ok, men jag frågade aldrig om värdena. Nu på karolinska när dom tittade på dom gamla värdena så sa dom att dom var ju på gränsen och att jag borde ha undersökts med blodprov varje månad men det har min bm missat!

Eftersom vi planerade graviditeten så var jag hos min gynekolog innan jag blev gravid i november, hon skickade mig på sköldkörtelprover som jag tog när jag var gravid 1 vecka (fasty jag inte visste då att jag redan var gravid) och TSH var 2,2- alltså redan för högt! Ingen sa till mig att jag borde medicinera eller att jag låg på gränsen.

jag är så fruktansvärt rädd nu, har fått panikattacker och självmordstankar, är både ledsen, uppgiven och arg att ingen , varken bm eller läkare har sagt att jag borde ha kolla t oftare under graviditeten. Är så rädd att mitt barn kommer att få dessa hemska skador, läkaren sa att barn men mödrar som haft obehandlad underfunktion i sköldkörteln under graviditet har väldigt liten chans att födas friska.. Jag blir inte klok,...v ad tycker ni om detta... har någon haft samma/liknande problem och ändå fått ett friskt barn? Många kramar till er alla och tack på förhand för svaren...

• Svar på tråden Obehandlad ubderfunktion i sköldkörteln under graviditet
  • Försök inte

Det finns en jättetråd här på FL om de som har problem med sköldkörteln.

Ska försöka hitta länken. Återkommer

• Dimitra
    mylife skrev 2011-05-28 08:30:36 följande:

Det finns en jättetråd här på FL om de som har problem med sköldkörteln.

Ska försöka hitta länken. Återkommer

Den här? Problem med sköldkörteln? Del 17

Låg bland senaste inläggen
    The Dimitra universe.
  • raimunda

tack, men finns det om just obehandlat under graviditet där? ska läsa...

• Lindreas

Som jag förstått det så behöver värdena vara helt åt skogen för att det ska påverka fostret. Det var i alla fall vad min läkare sa till mig, och dina värden var förvisso för höga, men ute katastrofhöga. Ta det lugnt du!

• anju79

Gy vilken jobbig sits:(. Ditt TSH är bra men det är ditt T4 som är för lågt o framförallt det som barnet behöver. Det som kan hända är att barnet kan bli mentalt retarderat men det är mycket ovanligt enl min endokrinolog. Gå in på www.thyroid.se o läs under 40 veckor- om graviditet. Tycker verkligen att det är hemskt att de inte reagerade på dina prover vid inskrivningen då t 4 var lågt redan då.

• raimunda

hej!

tack för ditt svar. Jag var på thyroid.se men hiottar inte om 40 veckor någonstans - var finns det?

jag vet, jag är såååå orolig och nojig just nu, igår hamnade jag på akuten för att jag grät och grät och skrek att jag ville ta bort barnet.. det skäms jag för, för det vill jag inte alls! men befinner mig i ett hemskt tillstånd just nu, deppig och ser inte ens fram förlossningen ... Gråter

• raimunda

Lindreas - tack för dina positiva ord - det värmer! Jag måste försöka tänka positivt, måste lära mig det just nu, hoppas verkligen att det finns en chans för att bebisen är frisk... läkarna har skrämt mig ordentligt, eller så tar jag till mig bara det negativa...

• raimunda

Förresten, ligger den nedre gränsen för T4 på 8 för gravida? För på karolinska  sa dom att i januari  när jag var i v 11 så låg jag precis på gränsen.. Nu ligger det på 6 jag behandlar med tabletterna , 50 mg varje dag. Ska på tisdag träffa en läkare på Karolinska , en förlossningsläkare, undrar om jag ska kräva att få träffa endokrinolog också...

kan barnet ta till sig det h*n behöver innan typ 3-4 veckor när hormonerna stabiliseras (och förhoppningsvis förbättras) i  kroppen?

• raimunda

har hittat om 40 veckor på thyroid.s e , läser...

Svar på tråden Obehandlad ubderfunktion i sköldkörteln under graviditet