Att dragkroken sitter fast är anledning till ombesiktning!!
Ja, vi ska ombesikta vår bil pga att dragkroken sitter fast. Är detta verkligen en rimlig anledning til ombesiktning? På vilket sätt kan det utgöra en trafikfara?
Ja, vi ska ombesikta vår bil pga att dragkroken sitter fast. Är detta verkligen en rimlig anledning til ombesiktning? På vilket sätt kan det utgöra en trafikfara?
Jag håller på att ta körkort nu och just den frågan kom på mitt teoriprov :)
Har man satt på en dragkrok så måste bilen ombesiktas.... Antar att det är för att de ska se att den sitter som den ska.
Gör den inte det kan det ju vara en enorm trafikfara när man har ett släp som kanske släpper....
Har du en dragkrok som är löstagbar krok måste den kunnas ta lös för att testa att den är okej. Dragkroken testas också vid besiktning.
Surt men ni visste väl om att avtagbara dragkrokar måste vara just avtagbara? Ofta räcker det att ta loss dragkroken en gång om året (tex före besiktningen) för att den inte ska rosta fast.
Det finns massor med "småregler" - tex att det inte behöver finnas "vindrutetorkare" på framlyktorna - men OM de finns så måste de fungera.
Som sagt, surt med ombesiktning, det fick vi på dotterns bil i år (hon har ännu inget körkort, därav att vi besiktigar den) men det är bara att tugga i sig och fixa. Tänk positivt - det var åtminstone inte bromsarna eller något som är svindyrt att fixa till.
Har man en löstagbar dragkrok är det bäst att inte ha den monterad när man inte använder den.
Sitter den på för jämnan så riskerar den att rosta fast och rosta sönder.
Nej, jag hade ingen aning om att man måste kunna ta bort dragkroken. Men jag kan förstå motiveringen att det inte blir lika säkert om den är rostig. Trist bara med ombesiktning för en sån liten grej
Om den sitter på måste de kontrollera att de kan ta av den, men då tar man helt enkelt bort den sjäöv innan besiktning
Det kan ju liksom vara bra att veta om dragkroken sitter fast som den ska, med låsningen, eller p.g.a att den rostat fast. Blir ju inge bra om du hakar på en släpvagn och åker iväg, med en dragkrok som i själva verket bara hade rostat fast (inte satt lås-fast)
Om det är en avtagbar dragkrok men den inte går att ta loss, så tyder detta på att något är fel med låsmekanismen. Att åka runt med en dragkrok med trasig låsmekanism är givetvis inte trafiksäkert, därav kravet att den måste gå att ta loss.
Jag inser att det kan verka ologiskt, men tänker man till lite så är det ganska självklart. :)
Det visade sig att dragkroken inte sitter fast. Uppenbarligen visste inte beisktningsmannen hur man lossar den. Han hade bett min man prova, och inte heller han fick loss den. Min man skyller på att han blev stressad. Nu i helgen som var provade han igen hemma och då fick han enkelt loss den.
Detta gör ju att den här ombesiktningen känns verkligt onödig.
Jag fick ombesikta förra året pga trasiga positionsljus... Hade knappt koll på att de fanns och har aldrig nånsin använt dem!