• Anni01

Hur och när berättade ni att ni var gravida?

Som rubriken lyder, när berättade ni att ni var gravida och hur gjorde ni det till er omgivning?
    Jag hade planerat iförväg att om/när jag blev gravid skulle jag ge maken en present där det stod att han skulle bli pappa. =) Men sen när jag väl plussade så var strecket så svagt så jag fattade inte om jag var gravid eller inte så det slutade med att jag kallade in honom på toan och frågade om han såg vad jag såg.

Mina två närmaste vänner fick veta senare samma dag (vecka 4-5). Vi hade planerat en utekväll följande helg så jag sa lite pillimariskt till dem att jag inte kunde dricka när vi skulle ha party. De fattade ingenting. Så då sa jag att jag testade positivt idag (de vet att vi har försökt få barn ett tag)...de fattade fortfarande inte först utan trodde jag hade fått en sjukdom och testat positivt för det. Tröga kompisar, haha...

Än så länge har vi inte berättat för våra föräldrar men det lutar åt att vi berättar för min familj när mamma fyller år. Är då i vecka 12-13. Tänkte slå in en present med ngt där det framgår att hon ska bli mormor. =)

• Svar på tråden Hur och när berättade ni att ni var gravida?
  • Shirin85

Nu är jag i v.8 och har berättat för mina två närmsta vänner men ännu inte för släkten.
    Känns som att efter v.12 så kan jag börja berätta det för andra, mindre risk för missfall och då kan man liksom börja njuta på riktigt. Roliga kompisar hahaGlad

♥Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥
  • happiness89

hur kan jag och min sambo berätta på ett bra sätt för min äldsta syster (hon är 35) att sambon och jag ska få barn. hon kan vara väldigt dömande ibland och anse att jag gör ett misstag som skaffar barn när jag är 22...
    jag vill ju att hon ska bli glad för vår skull..och resten av familjen med. :(

• YonnaLi

Jag var i vecka tre när jag testade positivt. Min man och jag var tillfälligt särboende pga jobb och studier så jag slängde mig på telefon direkt när jag fick beskedet. Jag berättade för min mamma senare samma dag och syskon någon vecka senare. Men kompisar och bekanta fick vänta till vecka 12  

• NenneLo

Min pojkvän köpte testet till mig, så han visste direkt efter att testet var taget.

Berättade först till min syster via Facebook. Efter att jag hade fått göra VUL, för att ta reda på hur långt gången jag var (var vecka 10), så tog jag ultraljudsbilden med mig hem till mamma och la den framför henne på bordet. Haha... Hon blev väldigt glad!

Det dröjde till vecka 19 (!) innan vi berättade för min pojkväns familj, det var efter RUL.. Vi visade hans mamma bilderna. Hans mamma blev jätteglad. Hon sa att hon hade misstänkt detta för att jag hade blivit rund... haha!
    Sen gick vi till hans pappa som trodde att vi hade fått ultraljudsbilder av min pojkväns bror, som får barn i juni. Men sen såg han mitt namn där uppe och då gick det upp ett ljus, haha!!

Sen dagen efter så skrev min pojkvän på facebook att han skulle bli pappa och taggade mig i inlägget, så det var väl så omgivningen fick veta, förutom några nära vänner som jag berättat för. Jag skrev det inte på facebook, men lade upp bilder från RUL.

• clembke

När vi väntade vårt första barn så åkte vi hem till mina föräldrar o hälsade på, tror vi va i typ v 4-6. ¨Nån dag senare skulle dom åka till Kambodja på semester.
    Hade ett drygt halvår (innan vi hade börjat försöka) tidigare sagt till mamma att sen när jag får barn så vill jag ha en virkad dopklänning. Så när vi kom hem dit när jag väl hade plussat så sa jag bara att det snart va dax att börja virka på den. Tog en liten stund innan hon fattade vilken klänning jag menade trots att det va bara en dopklänning jag har pratat om.
    Till min äldsta syrra sa jag nån v senare genom att säga att på påskfesten kan jag köra då jag ändå inte få dricka nåt.

Sen fick resten av familjen veta allt eftersom, en del vänner fick veta tidigt o resten fick vänta till efter v 12.

När jag blev grav med 2:an hade jag planerat köpa en t-shirt till min första där det skulle stå storebror på, men så blev det inte.
    Dagen innan vi skulle till Kolmården med mina föräldrar o min ena syster o hennes familj plussade vi. Då jag hade druckit öl innan under semestern så förstod jag ju att dom skulle fatta direkt när jag helt plötsligt inte skulle ha nån alkohol alls, inte ens till maten. Så vi åkte hem till dom o berättade o sen berättade jag för min syster, alltså samma dag som vi plussade.
    Ville slippa undan frågor vid middagen efter o ville inget säga så att syrrans barn hörde något innan  v 12 ifall nåt hade hänt.
    Resten fick veta allt eftersom. Dom på jobbet fick inte veta förrän jag va i v 18-19 då jag ändå gick hemma med äldsta grabben.

• SamsonS

Jag blev jättechockad när jag plussade eftersom jag precis slutat med mina p-piller på grund av att min kropp började bete sig väldigt skumt med oregelbunden mens m.m. Tog ett test mest för att kolla läget och fick ett riktigt starkt plus inom några sekunder. Gick in till sambon som satt och kollade på tv och sträckte fram testet. Han blev också helt chockad och fattade nog inte riktigt vad som hänt. Jag fick lite panik och ringde hit min bästa kompis (som bor granne med oss) och hon hade fattat på en gång vad det var. Sambon gick över till hennes sambo. Vi visste inte först om vi skulle behålla eller inte eftersom att det kom så plötsligt. Men efter några dagar hade vi bestämt oss och nu är det bara drygt en månad kvar Skrattande

Sen berättade vi för sambons systrar, som bägge två väntade sina första (det blir ca 2 månader mellan alla kusinerna) haha och dom trodde vi skojade först Tungan ute den till den ena systern hade vi på högtalaren på telefonen (hon bor långt ifrån) och sa att hon skulle bli faster. Hon kopplade inte riktigt först och sa att det visste hon väl (hon skulle ju bli moster också) så vi fick upprepa att hon faktiskt skulle bli faster, haha och hon bara skrek i telefonen. Sen fick hans föräldrar veta och dom blev nog också ganska chockade, men sa inte så mycket. Blev glada såklart! Senare samma vecka var vi hos mina föräldrar och åt, berättade vi att dom skulle bli mormor och morfar. Det enda mamma sa var "Ja men det hade jag räknat ut för längesen" haha kul! Tungan ute

För kompisgänget berättade vi på sambons 25 års fest i v10-11 ca. Hade inte gått att hålla hemligt då eftersom att jag inte drack och festen var hemma hos oss!

Pyret beräknad 25/7-11 <3
  • happiness89
    SamsonS skrev 2011-06-11 14:44:17 följande:
    Jag blev jättechockad när jag plussade eftersom jag precis slutat med mina p-piller på grund av att min kropp började bete sig väldigt skumt med oregelbunden mens m.m. Tog ett test mest för att kolla läget och fick ett riktigt starkt plus inom några sekunder. Gick in till sambon som satt och kollade på tv och sträckte fram testet. Han blev också helt chockad och fattade nog inte riktigt vad som hänt. Jag fick lite panik och ringde hit min bästa kompis (som bor granne med oss) och hon hade fattat på en gång vad det var. Sambon gick över till hennes sambo. Vi visste inte först om vi skulle behålla eller inte eftersom att det kom så plötsligt. Men efter några dagar hade vi bestämt oss och nu är det bara drygt en månad kvar Skrattande

Sen berättade vi för sambons systrar, som bägge två väntade sina första (det blir ca 2 månader mellan alla kusinerna) haha och dom trodde vi skojade först Tungan ute den till den ena systern hade vi på högtalaren på telefonen (hon bor långt ifrån) och sa att hon skulle bli faster. Hon kopplade inte riktigt först och sa att det visste hon väl (hon skulle ju bli moster också) så vi fick upprepa att hon faktiskt skulle bli faster, haha och hon bara skrek i telefonen. Sen fick hans föräldrar veta och dom blev nog också ganska chockade, men sa inte så mycket. Blev glada såklart! Senare samma vecka var vi hos mina föräldrar och åt, berättade vi att dom skulle bli mormor och morfar. Det enda mamma sa var "Ja men det hade jag räknat ut för längesen" haha kul! Tungan ute

För kompisgänget berättade vi på sambons 25 års fest i v10-11 ca. Hade inte gått att hålla hemligt då eftersom att jag inte drack och festen var hemma hos oss!
    det lät bra :) grattis förresten. jag ska nog ringa min pappa ial och be honom och min låtsasmamma att komma och hälsa på oss så kan sambon och jag berätta då. vill inte ta det via telen,
  • Helle333
    Anni01 skrev 2011-05-28 13:30:06 följande:

Som rubriken lyder, när berättade ni att ni var gravida och hur gjorde ni det till er omgivning?
    Jag hade planerat iförväg att om/när jag blev gravid skulle jag ge maken en present där det stod att han skulle bli pappa. =) Men sen när jag väl plussade så var strecket så svagt så jag fattade inte om jag var gravid eller inte så det slutade med att jag kallade in honom på toan och frågade om han såg vad jag såg.

Mina två närmaste vänner fick veta senare samma dag (vecka 4-5). Vi hade planerat en utekväll följande helg så jag sa lite pillimariskt till dem att jag inte kunde dricka när vi skulle ha party. De fattade ingenting. Så då sa jag att jag testade positivt idag (de vet att vi har försökt få barn ett tag)...de fattade fortfarande inte först utan trodde jag hade fått en sjukdom och testat positivt för det. Tröga kompisar, haha...

Än så länge har vi inte berättat för våra föräldrar men det lutar åt att vi berättar för min familj när mamma fyller år. Är då i vecka 12-13. Tänkte slå in en present med ngt där det framgår att hon ska bli mormor. =)

Först berättade jag det för min pojkvän, tyvärr hade vi varit lite osams så jag snäste väl mer eller mindre att han ska bli pappa, GUD vad jag ångrar sättet jag talade om det på. Mamma försade jag mig till långt innan jag var redo att berätta för någon. Annars berättade jag det enbart fö min ena bästa vän samt de som var tvungna att veta det på jobbet. Jag berättade för pappa och min lillasyster på julafton =) Vi hade ätit och kollat på Kalle. Satt och julmös bara. Då höjde pappa sitt glas och sa Ja skål och god jul då! Jag svarade: God jul...morfar. Det tog två tre sekunder innan det sjönk in för honom vad jag hade sagt sedan slängde han sig upp ur soffan i en väldig fart och störtbölade av lycka. Syrran fattade ingenting först, hon trodde att jag hade skojat med pappa om att han blivit gammal, att jag därför sa morfar till pappa =D sedan började hon också gråta. Jag berättade för alla andra på min födelsedag som var ca tre månader in i graviditeten. på jobbet skickade jag ut ett mail där jag skrev att idag finns det kladdkaka på fikat av två anledningar. 1. Jag fyller år. 2. Om allt går som det ska så blir jag och XX föräldrar om ett halvår. För övriga vänner gjorde jag en hederlig Facebook-kupp. If (försäkringsbolaget) har en grej man kan fylla i så att den kommer upp på ens facebooksida så det gjorde jag och lade upp. Där stod det Jag är gravid i vecka 13. Det dröjde bara 5min innan telefonen började ringa =D
Svar på tråden Hur och när berättade ni att ni var gravida?