• Polly

Får jag äta detta innan undersökningen?

Ska på koloskopi på mån. Har fått strikta order om vad jag får äta nu veckan innan. Inga fibrer , grönsaker m.m Jag får äta pasta,ris,potatis, fisk, kött. Men det står inget om chips och godis Drömmer  Någon kunnig här som vet?

• Svar på tråden Får jag äta detta innan undersökningen?
  • Gela O

Gjorde koloskopi i tisdags, skulle äta fiber- och fettfattigt veckan innan, ingen pasta ett par dagar innan. Så chipsen kanske är lite olämpliga med tanke på fettet.

• Polly

nä, det är kanske sant.  Men antar att lösgodis är ok Oskyldig
    Hur gick din undersökning? Är det så hemskt som man/jag tror? Fick du bedövning och/eller lugnande?

Vad fick du för laxermedel? Springer man på toa hela natten eller går det snabbt över?

vore tacksam för svar då jag är rejält nervös. 

• Mistral

Lite dumt att förstöra resultatet av undersökningen genom att trycka in en chipspåse eller snask nu under helgen, och kanske tvingas göra om det... varför inte göra en liten fest efteråt, på kvällen efter undersökningen, och fira att du gjort undersökningen och överlevt?

• Gela O

Det gick bra, jag blev sövd den här gången. Försökte göra det med lugnande & smärtstillande för ett par månader sedan, men de kunde inte slutföra undersökningen eftersom jag "hade för ont och inte var direkt sammarbetsvillig". Själv kommer jag inte ihåg ett dugg,det lugnande medlet slog tydligen ut mig totalt, vaken men inte närvarande... Anledningen till att det gjorde ont var nog att tarmen var mycket irriterad samt att den var väldigt bökig att göra undersökningen i enligt läkaren. Den var liksom hopsäckad så det var svårt att komma fram med instrumentet. Har läst om många som inte tyckt att det gjort speciellt ont, trots att de inte använt smärtstillande (har surfat rätt friskt på ämnet...).

Jag fick Phosphoral, smakar vidrigt, men det gick ner. Det tog bra, jag fick springa till toaletten i dryga sex timmar efter första dosen, efter andra lugnade det sig nog efter ca fyra timmar. Ett bra tips är att smörja flitigt med fet salva efter varje toabesök, man blir en aning skinnflådd...

Gällande vad man får äta och inte så tog jag det säkra före det osäkra, vill inte behöva göra om undersökningen ytterligare en gång, så jag åt mest bara släta soppor och vitt bröd (minimalt med fibrer) sista dagarna innan jag gick över på "klar vätska" sista dygnet (fram till sex timmar före narkos).

Du ska se att det ordnar sig. Jag fick lugnande direkt första gången, de såg på mig när jag kom in att jag var skapligt nervös. Håller tummar för att allt går bra! 

• Polly

jag åt smågodis igår, hoppas inte det var jättedumt. Idag blir det bara till att dricka, är redan hungrig. Jag ska ta Cetre Fleet. Hoppas tömningen går hyffsat fort. Ska ta första dosen kl. 19 ikväll sedan skulle det ta 3-4 timmar innan det sätter igång. Andra dosen imorgon kl.07,00 för att sedan vara på undersökningen kl. 11,10, hoppas att jag hunnit färdigt med toabestyren dåFlört

• Polly
    Gela O skrev 2011-05-29 22:15:44 följande:
    Hur går det Polly?
    usch, jag tog min påse kl 19,00. Efter ca 1,5 timme blev jag sjukt illamående. Som tur är gick det över. Jag har varit på toa två ggr, men det har endast kommit lite. Sitter här och undrar om det itne funkar på mig eller vad? Är lite bubblig i magen men inget mer. Nu har det ju gått 4 timmar. Konstigt !!
  • Gela O

Vet inte hur just den sorten fungerar, men dricker du tillräckligt? Den sorten jag fått måste man dricka massor, för att "spola igenom" systemet. Hoppas att det fungerat!

• Polly

Kom lite mer igårkväll och ett par ggr nu på morgonen. Har precis tagit en på se till, vilket jag inte var alls sugen på Tungan ute
    Jag antar att det bästa är när det är vattenfärgat när det kommer ut, att då är man helt ren. Får se om det blir tillräckligt eller inte. Sitter här och hoppas på att jag inte kommer må så illa som igår.

• Polly

gah, man ska inte  vara inte och googla på allting. Jag har hört att undersökningen tar ca 20 min. Men nu när jag var inne och läste om det så står det 1 TIMME!! Ärligt , är det så???

• erkiperki
    Polly skrev 2011-05-30 09:24:33 följande:
    gah, man ska inte  vara inte och googla på allting. Jag har hört att undersökningen tar ca 20 min. Men nu när jag var inne och läste om det så står det 1 TIMME!! Ärligt , är det så???
    Det är väldigt olika.... En timme är åt det längre hållet skulle jag säga, det är inte jätteofta som själva undersökningen tar så länge....
  • Polly
    erkiperki skrev 2011-05-30 09:29:29 följande:
    Det är väldigt olika.... En timme är åt det längre hållet skulle jag säga, det är inte jätteofta som själva undersökningen tar så länge....
    Min man som också har gjort det sa att det är ca 20 min förspel (snack med läkaren) ca 20 min akt (undersökningen) 20 min efterspel ( eftersnack med läkaren) Skrattande
  • erkiperki
    Polly skrev 2011-05-30 09:41:43 följande:
    Min man som också har gjort det sa att det är ca 20 min förspel (snack med läkaren) ca 20 min akt (undersökningen) 20 min efterspel ( eftersnack med läkaren) Skrattande
    Haha, ja ungefär så är det :)
  • Polly

oki doki, nu börjar nedräkningen. Ska vara där 11,10.  Håll tummarna att allt går bra och framför allt att jag är frisk i min mage {#emotions_dlg.flower}

• Gela O

Har tänkt på dig idag Polly och tummarna har hållits flitigt! Hur har det gått?

• Polly
    Gela O skrev 2011-05-30 16:33:45 följande:
    Har tänkt på dig idag Polly och tummarna har hållits flitigt! Hur har det gått?
    Tack snälla du. Allt gick faktiskt jättebra. jag var såklart sjukt nervös när vi kom dit, men det släppte ganska fort när jag började prata med sköterskan. Hon satte slang i armen ifall det skulle behövas medicin. Läkaren kom int och jag fick förtroende direkt. Han började ganska snabbt med undersökningen, och till en början kändes det nästan ingenting, efter ett tag kändes det rejält några ggr. Han tog bort två polyper. Vi skämtade tom lite undertiden Skrattande Det tog ca 25 min, och allt såg bra ut!!!

Det värsta var nästan efteråt, mycket luft som ska ut och det känns ju som om man behöver göra nr 2 Skäms  Har fortfarande lite knip i mage.

Men det var ABSOLUT inte så farligt som jag trodde. Utan lugnande och smärtstillande inga problem. 
  • Gela O

Vad skönt att höra! Och hoppas att magen blir bättre nu när polyperna är borta!

Jo, man slår lätt vilken skogshuggare som helst efteråt Men det är bara att släppa ut! Jag körde med binda (placerad långt bak...) ett par dagar efter, bara för att vara på den säkra sidan  

• erkiperki
    Polly skrev 2011-05-30 17:20:53 följande:
    Tack snälla du. Allt gick faktiskt jättebra. jag var såklart sjukt nervös när vi kom dit, men det släppte ganska fort när jag började prata med sköterskan. Hon satte slang i armen ifall det skulle behövas medicin. Läkaren kom int och jag fick förtroende direkt. Han började ganska snabbt med undersökningen, och till en början kändes det nästan ingenting, efter ett tag kändes det rejält några ggr. Han tog bort två polyper. Vi skämtade tom lite undertiden Skrattande Det tog ca 25 min, och allt såg bra ut!!!

Det värsta var nästan efteråt, mycket luft som ska ut och det känns ju som om man behöver göra nr 2 Skäms  Har fortfarande lite knip i mage.

Men det var ABSOLUT inte så farligt som jag trodde. Utan lugnande och smärtstillande inga problem. 
    Härligt att höra! :)
Svar på tråden Får jag äta detta innan undersökningen?