• Anonym (TS)

Får inte till menskoppen...

Jag har haft menskopp sedan två mensperioder tillbaka och jag gillar verkligen idén med den och önskar att den skulle funka... MEN... Jag vet inte vad jag gör för fel men den glider ner efter ca 1 timma så långt att den sticker ut lite genom slidan och det är inte speciellt behagligt. Jag har fött tre barn och har den största koppen på marknaden. Jag har aldrig haft några problem att ta ut den, behöver inte krysta eller liknande. Funderar därför på om den inte kommer tillräckligt långt in från början? Hur gör ni som lyckas och hur långt upp ska den? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Får inte till menskoppen...
  • morochmer

Är det själva koppen eller tappen som kommer för långt ned? Har du klippt av tappen?

• Lindadjo

Säger som föregående. Jag fick klippa av pinnen en bit på min, för den var för lång och hängde utanför. Nu känner jag inte av den alls. Har du kortat av den?

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Karlstad87

Tänker precis som föregående: har du klippt av tappen som dom ofta har? Jag tog bort min helt.

Den ska inte långt upp alls. Inte som en tampong. Den ska bara precis så att hela koppen är innanför. Tror du för upp den för långt om den glider ner. Den brukar liksom "stanna" där den "ska" vara.

• ruby84

Funkar den bra funderat på en sådan men nu är jag gravid men sen när bäbisen kommit vore de nice kan man ha det när man blöder efter förlossningen eller är det bara vid vanlig mens!!!!

• morochmer
    ruby84 skrev 2011-05-28 18:01:03 följande:
    Funkar den bra funderat på en sådan men nu är jag gravid men sen när bäbisen kommit vore de nice kan man ha det när man blöder efter förlossningen eller är det bara vid vanlig mens!!!!
    Man kan ha den hela tiden om man vill. Tex vid flytningar. Det är en av fördelarna.
  • GulTussilago
    Man ska dock helst inte ha den de närmsta veckorna efter förlossningen, då är det tråkig binda som gäller.
    (Men om man absolut inte vill ha binda så är koppen definitivt bättre än tampong iallafall)
  • Anonym

Som någon tidigare skrev ska den inte sitta lika långt in som en tampong. När du känner efter ska den vara precis vid "mynningen". Vissa modeller har en lång tapp som man ska klippa av till önskad längd, och den behövs egentligen inte alls. 

• GulTussilago

TS:

Har du klippt av piggen? (gör det annars! Fast testa gärna först så att du kan ta ut den genom att ta tag i själva koppen, inte i piggen)

Se till att livmodertappen inte trycker mot menskoppens kant! Är livmodertappen lång eller långt ned så försök få in den i själva koppen.

När du monterat koppen, putta då upp den lite till, spänn musklerna lite och dra koppen försiktigt nedåt. Då kommer den i "stoppläge" och musklerna brukar få rätt tag om koppen.

Kanske koppen är för lång för dig? Kanske finns mindre/kortare modell som funkar bättre?

Hoppas att du får ordning på det!

(läs gärna på m-kopp.se för mer info)

• Lindadjo

Funderar oxå på om den går att ha efter förlossningen.

Jag kommer få min bebis med planerat kejsarsnitt.... men man kanske ändå inte vill föra upp nånting där de första dagarna?

Jag ääääälskar min vid mens, den är det bästa köp jag någonsin gjort tror jag

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Karlstad87
    Lindadjo skrev 2011-05-28 18:15:20 följande:

Funderar oxå på om den går att ha efter förlossningen.

Jag kommer få min bebis med planerat kejsarsnitt.... men man kanske ändå inte vill föra upp nånting där de första dagarna?

Jag ääääälskar min vid mens, den är det bästa köp jag någonsin gjort tror jag

Eg tror jag inte den är rekommenderad efter förlossningen. Men jag e sugen på att ha min då jag också. Älskar också min kopp. Den är bäst! Men vi får se hure känns efteråt också. Jag planerar normal förlossning o då kanske det inte e första man vill göra o fösa upp nått. Även om det inte e "upp" särskilt långt...
Svar på tråden Får inte till menskoppen...