Få svar på en remiss snabbare än på en akutremiss.. Okej?
Kan nån förklara för mig hur länge det är okej att en akutremiss ligger innan nån ens har tittat på den?
Så här är det, i måndags ringde jag sjukhuset och undrade om min remiss hade kommit. en Akutremiss skickad till kirurgen. Då sa man att remissen hade kommit in i fredags (fast dom i fredags sa att den inte hade kommit in) men att ingen hade hunnit kolla på den och dom bad mig återkomma på fredag.
I fredags ringde jag upp igen och frågade (på eftermiddagen) varpå hon svarar "den har legat här hos oss i lite mer än en vecka och det kommer att ta tid innan nån hinner titta på den, den ligger i kö för bedömning" och hur långtid kan det ta? "ingen aning några dagar vecka eller ja nåt sånt vi jobbar inte på samma ställe som kirurgen så jag har ingen aning men det tar tid".
Samma dag som jag besökte min läkare och fick denna akutremiss skickad så skickade det en vanlig remiss till ett annat sjukhus även där kirurg men på ett annat område. på de sjukhuset så vet jag att dom har för många patienter och håller inte vårdgarantin och kön dit är hutlöst lång. men då jag opererades där och har problem sedan dess så kunde jag bara vända mig dit igen.
Av dom fick jag i fredags en kallelse till slutet av nästa månad.
Till båda dessa sjukhus har remisserna skickats via post på samma dag. Hur kan det komma sig att en vanlig remiss som absolut inte är akut hinner man få svar och tid på innan nån ens har kollat på en akutremiss?
Det kanske är helt okej att en akutremiss ligger länge, det har jag noll koll på. men hur länge är det okej att den ligger innan den har kollats på? Jag har skit ont och kan inte få nån behandling mer än att man måste operera. så självklart känner jag mig stressad över att få de gjort så jag kan börja gå utan att ha tok ont!