• Noiis

Få svar på en remiss snabbare än på en akutremiss.. Okej?

Kan nån förklara för mig hur länge det är okej att en akutremiss ligger innan nån ens har tittat på den?
    Så här är det, i måndags ringde jag sjukhuset och undrade om min remiss hade kommit. en Akutremiss skickad till kirurgen. Då sa man att remissen hade kommit in i fredags (fast dom i fredags sa att den inte hade kommit in) men att ingen hade hunnit kolla på den och dom bad mig återkomma på fredag.
    I fredags ringde jag upp igen och frågade (på eftermiddagen) varpå hon svarar "den har legat här hos oss i lite mer än en vecka och det kommer att ta tid innan nån hinner titta på den, den ligger i kö för bedömning" och hur långtid kan det ta? "ingen aning några dagar vecka eller ja nåt sånt vi jobbar inte på samma ställe som kirurgen så jag har ingen aning men det tar tid".

Samma dag som jag besökte min läkare och fick denna akutremiss skickad så skickade det en vanlig remiss till ett annat sjukhus även där kirurg men på ett annat område. på de sjukhuset så vet jag att dom har för många patienter och håller inte vårdgarantin och kön dit är hutlöst lång. men då jag opererades där och har problem sedan dess så kunde jag bara vända mig dit igen.
    Av dom fick jag i fredags en kallelse till slutet av nästa månad.

Till båda dessa sjukhus har remisserna skickats via post på samma dag. Hur kan det komma sig att en vanlig remiss som absolut inte är akut hinner man få svar och tid på innan nån ens har kollat på en akutremiss?

Det kanske är helt okej att en akutremiss ligger länge, det har jag noll koll på. men hur länge är det okej att den ligger innan den har kollats på? Jag har skit ont och kan inte få nån behandling mer än att man måste operera. så självklart känner jag mig stressad över att få de gjort så jag kan börja gå utan att ha tok ont!  

• Svar på tråden Få svar på en remiss snabbare än på en akutremiss.. Okej?
  • Cia o krabaten

Låter knepigt.
    Jobbar som optiker och de remisser vi skickar till ögonläkare bedöms samma dag de kommer in, oavsett om det är hos privatläkare eller sjukhuset (säger de iaf där...)
    En läkare bedömer remissen och prioriterar den
    Det har hänt att jag skickat en remiss till en privatläkare som ringt mig dagen efter och sagt att denna person måste snabbare till vård än vad jag kan ge så skicka upp den till sjukhuset "akut" istället, men då får personen åka in fysiskt, räcker inte med akutremiss då.
    Så funkar det med ögon och i vårat landsting.

Det känns som någon läkare borde bedöma remissen iaf, ävenom det tar tid för behandlingen sen... 

• Noiis
    Cia o krabaten skrev 2011-05-28 22:07:39 följande:
    Låter knepigt.
    Jobbar som optiker och de remisser vi skickar till ögonläkare bedöms samma dag de kommer in, oavsett om det är hos privatläkare eller sjukhuset (säger de iaf där...)
    En läkare bedömer remissen och prioriterar den
    Det har hänt att jag skickat en remiss till en privatläkare som ringt mig dagen efter och sagt att denna person måste snabbare till vård än vad jag kan ge så skicka upp den till sjukhuset "akut" istället, men då får personen åka in fysiskt, räcker inte med akutremiss då.
    Så funkar det med ögon och i vårat landsting.

Det känns som någon läkare borde bedöma remissen iaf, ävenom det tar tid för behandlingen sen... 
    Ja men jag trode det var "standard" att man går igenom dem man hinner. för så många remisser kan de ju inte komma in varje dag. okej om det kanske tar 1 dag eller möjligen 2 men mer än en vecka?
    Remissen har kommit in och lades in i deras system samma dag som den kom (dock har jag inte fått klart för mig om den kom i tor fre eller måndags) men ingen läkare har kollat på remissen alls och bedömt hurvida jag ska få en tid fort eller inte. utan remissen står i kö för att nån ska kolla på den... 
    låter helt märkligt och knepigt! Jag ska ringa på måndag igen och se om jag kan få bättre svar då och får jag inte de ska jag ringa VC och höra med min läkare vad tusan jag ska göra. 
  • zygoma girl

Akutmärkta remisser (till radiologisk avdelning) prioriterar vi inom 1/2 dag (är det mer bråttom än så ringer remittenten), övriga inom ett par dagar.

För mig låter det märkligt att remissen ännu inte är prioriterad, har remitterande läkare missat att kryssa i "akutrutan" (jag antar att det är en e-remiss)?

• Noiis
    zygoma girl skrev 2011-05-28 22:43:38 följande:
    Akutmärkta remisser (till radiologisk avdelning) prioriterar vi inom 1/2 dag (är det mer bråttom än så ringer remittenten), övriga inom ett par dagar.

För mig låter det märkligt att remissen ännu inte är prioriterad, har remitterande läkare missat att kryssa i "akutrutan" (jag antar att det är en e-remiss)?
    nej den är skickad på post för dom kör inte samma system, den är märkt akut för de sa hon själv både i måndags och i fredags. dock så vet jag ju inte hur som lägger in de sen i systemet men iom att dom båda gångerna sa att den var märkt akut så borde den ju ligga som akut i systemet med. 
    jag meddelade samma dag som remissen skickades att jag kunde ta avbokningstider osv. oxå vilket står med för de sa min VC läkare åt mig att jag skulle göra.

Svar på tråden Få svar på en remiss snabbare än på en akutremiss.. Okej?