• hammarby

Moderkaksprov på måndag 30/5. Någon som har råd att ge eller som också ska göra provet snart?

Hej!

Är 40 år, bor i Stockholm och väntar mitt tredje barn. Har aldrig gjort moderkaksprov förut och jag undrar om det  finns någon här som kan ge goda råd eller bara berätta om sitt moderkaksprov, hur det kändes och så.

Kanske det finns fler som jag, som är i startgroparna för att göra ett? Vi kan väl stöta och blöta våra funderingar före och efter ingreppet?

Kram på er!

Eddie 060913 ~~ Dante 071019
  • Svar på tråden Moderkaksprov på måndag 30/5. Någon som har råd att ge eller som också ska göra provet snart?
  • AnnE

Jag går in i v 10 imorgon, väntar mitt andra barn och väntar nu på tid för moderkaks-prov, detta pga att min förstfödda har en väldigt ovanlig kromosomavvikelse. Har en hel massa undersökningar som ska göras men det känns bra, vi blev lovad alla undersökningar om vi skulle bli med barn igen. Och sjukvården håller vad de lovat.
    Du får gärna berätta hur det gick till när du gjort det, är lite nervös.....

Lycka till!
    Kram

• hammarby

Är nervös jag med, men för dig måste det kännas ännu värre. Det förstår jag. Jobbig väntan..
    Imorgon kl. 11 ska jag göra provet, är då i vecka 12, eller vecka 11+4 om man ska vara exakt.
    Ska försöka hålla huvudet kallt..

Kram

• Christi38

Jag gjorde ett sådant prov för ett par veckor sedan (då var jag i vecka 13), vi fick hög risk på trisomi 13 och 18 vid KUB-test, det var blodprovet som drog ner resultatet.  Själva ingreppet går jättesnabbt och gör inte ont alls, det kan kännas lite annorlunda (mer obehagligt men absolut inte ont alltså) dock vid själva sticket men det går över snabbt, tar en minut kanske, max. Efteråt kan det kännas som att livmodern drar ihop sig så se till att vila efteråt och låt dig bli uppassad :) Jag var hemma även dagen därpå också och vilade men det är inte nödvändigt egentligen om jag förstått det rätt, det får man väl själv bestämma.

Väntan efteråt var den jobbigaste biten, KS skulle skicka brev om allt var normalt och de på stället där vi gjorde testet skulle ringa om det var avvikelse (vi gjorde också testet här i Stockholm). Aldrig har man väl varit så "skraj" för mobilen som under den tiden. Men det gick bra för oss, vi fick ett brev på posten ca 5-6 dagar efter testet Hjärta

Lycka till idag Hammarby!! Tänker på dig!!

• hammarby

Nu är det gjort. Allt gick fort och gjorde inte ont, det kändes lite obehagligt bara. Jag var där i god tid men fick komma in på en gång. Det kändes jättebra så man slapp sitta och vara nervös längre än nödvändigt..

Jag får svar via brev om en vecka via brev, om allt är bra. Annars ringer dom.

Christi...tack!!!!

• soffansofar

Hej Här är en t som gjort mkp i dag kl11.Det gick väldigt fort & gjorde lite ont. Det som var mest jobbigt var att tänka på att jag för ett år sedan gjorde ett Mkp dÅ jag väntade ett sjukt barn. Vad skämt det gick bra för dig. Håller tummarna att allt går bra. Kram sof

• Christi38
    soffansofar skrev 2011-05-30 12:52:47 följande:
    Hej Här är en t som gjort mkp i dag kl11.Det gick väldigt fort & gjorde lite ont. Det som var mest jobbigt var att tänka på att jag för ett år sedan gjorde ett Mkp dÅ jag väntade ett sjukt barn. Vad skämt det gick bra för dig. Håller tummarna att allt går bra. Kram sof
    Åh så jobbigt, var det först efter MKP som barnet visade sig vara sjukt eller hade ni fått indikationer på det innan? Får man fråga hur pass mycket och beslöt ni er för att behålla barnet ändå?

Håller tummarna att det ska gå bra för er denna gång :)
  • hammarby

Soffansofar..

Då är det bara väntan på provsvaret kvar för oss. Nu ska vi hålla tummarna att vi väntar friska barn båda två..

Undrar precis som Christi om omständigheterna runt ditt förra mkp. Gjorde ni abort efteråt, hur sjukt var barnet?

Tack för att du delar med dig. Kram!

• soffansofar

Hej Härligt med snabbresponS i tråden Jag svarargärna på frågor om vår Jack. Vi fick reda samma dag som vi gjorde mkp då vi 1:2 på trisomi 18. & 13. & han var så liten & tillväxthämmad. Vi beslutade att avbryta graviditeten då det inte var förenligt med liv. Den 2juni för 1 år sedan föddejag vår lille son. Så liten så sjuk. På något sätt kände jag på mig att han var sjuk. Den här graviditeten känns helt annorlunda och i dag fick fick vi se vår Lill* som var precis så stor som h*n skulle vara. :) hur har no andra det?

• Christi38

Tack för att du berättar! Åh, nä just de trisomierna är ju inte förenligt med liv precis som du säger, det var just de två vi också fick högre sannolikhet på att bebis skulle ha. Men som sen inte visade något på mkp utan allt var normalt :) Jag har gått in i vecka 17 nu... skulle såååå gärna vilja känna parvels rörelser men icke sa nicke, ingenting än! Hoppas det kommer snart Glad I mitten av juni är det dags för RUL i alla fall. Längtar!

Man ska lyssna på sin intution, så skönt att det känns annorlunda denna gång för er! :)

• hammarby

Soffansofar...åh vilket fint namn, Jack. Det är ett av mina favoritnamn om vi får en pojke till.

Jag tror verkligen att det kommer att gå bra för dig den här gången!

Nu har jag vilat hela eftermiddagen, snart ska jag gå och hämta mina barn på förskolan. Har haft lite dåligt samvete att de varit där och jag bara legat härhemma men jag behövde det verkligen.

Christi..åh vad jag önskar att jag var i vecka 17 och detta var över. Men vecka 12 känns ganska bra också! Längtar till RUL jag med, då får man verkligen se bebisen ordentligt. Och länge

Ha en trevlig kväll tjejer!

Svar på tråden Moderkaksprov på måndag 30/5. Någon som har råd att ge eller som också ska göra provet snart?