• Bräckehäxan

Hus med ca 90 kvm boyta - fungerar det med 2-3 barn?

Ja, läget är som så att vi eventuellt ska köpa ett hus efter en avliden släkting. Huset är byggt på 1920-talet och är ganska litet. Läget är hejdundrande bra, centralt och precis där vi vill bo!

Huset är riktigt charmigt, tomten är bra och insynsskyddad!!

Huset är 1½ plans, i dagsläget uppskattar vi det till ca 85-95kvm boyta. En hel del snedtak på övervåningen.

Vi känner oss något tveksamma till denna lilla boyta då vi tänker oss 2 barn till inom närmsat framtiden. Vi har en son änsålänge, på 2 år så än så länge är det ingen fara med boyta!

Eftersom priset blir ganska lågt iochmed att vi slipper budgivning, så vill vi inte köpa huset för att sedan bli "tvungna" att sälja och dämed göra en vinst på huset, utan om vi köper det så vill vi göra det med intentionen att vi ska bo där tills vidare!

Vill gärna ha era synpunkter och erfarenheter om att bo med familj på relativt liten yta.

Det kommer vara 3 sovrum på övervåningen samt en minimal toa med dusch.
    På nedervåningen kommer det vara kök, matplats och vardagsrum samt en hall.
    I källaren kommer vi satsa väldigt mycket på bra förvaringssystem så att vi kan ha mycket förvaring där nere samt en tvättstuga och matkällare.

Det finns även en liten "badstuga" på tomten som vi kommer inreda som gästrum då vi har gansk amycket besök av släktingar m.m.

Vad tror ni?

På sikt vill vi bygga ut ett sovrum/rum samt eventuellt flytta upp tvättstugan då min man är nästan 2 meter lång och källaren är ej fullhöjd så han måste böja nacken för att kunna gå där nere.. vi får testa och se om vi känner att det behövs en tvättstuga med fullhöjd....

snälla, dela med er av tankar och funderingar....

• Svar på tråden Hus med ca 90 kvm boyta - fungerar det med 2-3 barn?
  • Bräckehäxan

glömde skriva att vi planerar ett rejälare badrum i den utbyggnaden också... tillsvidare får vi klara oss med en minimaltoa på övervåningen...

• Bräckehäxan

glömde okså att säga att det finns en toa + badkar i källaren i dagsläget, så vi kommer ha två toaletter/badrum även innan utbyggnaden...

• äppelmos

ta det för nummer ett är att läget är bra. huset går att fixa till.... bra hus med värelöst läge kommer man ångra tror jag...
    kör på huset å kom på bra lösningar! finns massa bra tips på nätet, ikea mm

låter ju toppen att inreda gäststuga av badstugan!
    kanske kan bli ett tonårsrum i framtiden (och gästrum när ni har gäster då)

lycka till! 

• äppelmos

allt med badrum, tvättstuga mm går att lösa! :D

• Lollo36

Jag har en kompis som bor på ungefär samma boyta med 3 barn och hon säger att det funkar bra om man har tillräckligt med biutrymmen att förvara familjens saker i.

• Dr Mupp

Jag tycker det låter som ett ypperligt hus för en familj emd två barn. Är det tre sovrum så får ju barnen varsitt rum.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Pickeli

vi har ungefär 90 kvm boyta. och lika mycket bi-yta och mycket utomhus-yta. Det går jättebra! 2 barn och 2 vuxna!

Google it!
  • Bräckehäxan

ja, det är ju lite så vi känner också, att läget är det enda som inte går att ändra...

Har kollat på en del andra hus i samma område, och för det första drar budgivningarna iväg så pass att vi inte ens kan köpa och ännu mindre utföra all den renovering som behövs på alla de objekt vi tittat på, dränering, tak, badrum, kök osv. osv.

Så vi börjat luta åt detta huset igen, vi bestämde oss för att avböja men nu börjar vi inse att det är en toppen möjlighet för oss....

så det kommer nog bli så tillslut iaf...

ett hus vi budade på igår budades upp från 1350000:- till 1650000:- på bara några timmar.... får väl se om det kommer ytterligare bud efter helgen... och då är det som sagt inget tipp-topp hus heller, utan i behov av akut dränering och tak samt ett badrum som är fuktskadat... say no more...

detta vi antagligen kommer köpa är värderat till 1075000:- och vi kommer erbjuda 1 miljon och hoppas det accepteras. Sen räknar vi på 500 000:- i renovering (värmekälla, kök, toa+dusch samt ytskikt i hela huset)

känns som en bra affär!!

• Bräckehäxan

vad härligt att hjöra från er med erfarenhet att bo på ungefär denna yta med barn... vi kommer nog få till 2 bra barnrum genom att för det första riva ut kallgarderoberna som ligger utmed hela husets snedtak och sedan dela av det största rummet på mitten. Då är det 1 lite större sovrum till oss och 2 mindre mysiga rum med snedtak till barnen... sen när vi bygger ut ett rum till där nere så flyttar väl vi ner, och det eventuellt 3:e barnet får ett rum där uppe... biytor är som sagt viktigt för förvaring.. finns som sagt en källare under hela huset dä rvi planerar bra förvaringssystem.. samt ett garage/uthus, och en vind...

• JAG är BÄST

Vet nu inte om jag är bortskämd,tycker om att ha rymt omkring mig,men vi är 3st pers på 110kvm+30kvm biyta,,,å vi har det trångtTyst

Men som du beskriver huset så det låter som ett kanontillfälle. ÄVEN om ni kanske måste sälja framöver om ni utökar familjen men några barn.

Men slå till anser jag.

Svar på tråden Hus med ca 90 kvm boyta - fungerar det med 2-3 barn?