• gustavbjurman

Bokföring i ideell förening

Hej!

Jag har blivit kassör i en ideell förening och har nu en fråga eftersom jag är nybörjare på bokföring.

Min bror har köpt vykort och frimärken för sina egna pengar för att skicka ut dessa till medlemmarna och uppmana om att betala medlemsavgiften. Detta kostar 350kr.
    När medlemsavgifter kommit in ska han få tillbaka sina pengar.

Hur bokför man dessa två affärshändelser? Blir det två affärshändelser eller bara en som inträffar då jag betalar ut pengar från vårt plusgiro till min bror? Ungefär såhär:

Kredit 1920 Plusgiro: 350kr
    Debet 6150 Trycksaker: 350kr

Hälsningar Gustav

• Svar på tråden Bokföring i ideell förening
  • Stormorsan

Får ni som iideell förening inte lyfta moms?

Hur som helst så blir det två transaktionen med olika datum.

Första transaktionen bokförs som en skuld till brodern. T.ex

Kredit 2820 350 kr

Debet 6150 350 kr

Nästa transaktion får han sina pengar

Kredit 1920 350 kr

Debet 2820 350 kr

• gustavbjurman

Tack för ett så snabbt svar

Jag har inte riktigt förstått om vi får lyfta moms eller ej. Har mailat Skatteverket och frågat för en vecka sen, men dem har inte svarat ännu. Det är i ett litterärt sällskap som jag är kassör så jag antar att den kan klassas som allmännyttig.

// Gustav

• Mistral

Vad använder du för bokföringssystem? Papper?

Din fråga påminde mig om det här redovisningssystemet, Winbas. Någon som känner till det?

• gustavbjurman

Jag har skaffat mig en bok som heter Redovisning i ideella föreningar som jag tycker verkar bra. Jag hade tänkt att använda ett program som heter Bokis eftersom det är billigt och enkelt. Visserligen finns det väldigt lite funktioner men jag tror inte jag behöver så mycket.

• Stormorsan
    gustavbjurman skrev 2011-05-29 19:48:06 följande:
    Jag har skaffat mig en bok som heter Redovisning i ideella föreningar som jag tycker verkar bra. Jag hade tänkt att använda ett program som heter Bokis eftersom det är billigt och enkelt. Visserligen finns det väldigt lite funktioner men jag tror inte jag behöver så mycket.

Det låter jättebra tycker jag.

När jag läste ekonomi fick vi lära oss att alltid ställa två frågor vid varje affärshändelse.

1. Vad har hänt med pengarna?

2. Varför?

T ex din första affärshändelse:

1. Någon har privat lagt ut för ett inköp.

2. För att föreningen behövde frimärken och vykort.

Den andra affärshändelsen:

1. Föreningens PG betalar ut pengar.

2. För att återbetala utlägget.

• hopparmamma

Om ni vill vara noggranna (viket kanske inte är helt nödvändigt) så ska bara vykorten gå som trycksak. Frimärkena går som porto.

• kristoffernolgren
    I mitt bokföringsprogram www.zenconomy.se, så kan man använda mallar, vilket gör det här mycket lättare. Gör först ett inköp och använd något konto för "skuld till medlem" för att registrera inköpet, när du sen ska bokföra utbetalningen så är det en överföring från föreningens bankkonto till skuld-kontot.
Svar på tråden Bokföring i ideell förening