• Anonym (Förvirrad fru)

Är min man alkoholist?

Min man har ett väldigt hårt jobb och så fort det blir fredag öppnar han en burk starköl och dricker
    4-6 ........... samma sak på lördagkväll. Ibland ifall det är röd dag på fredagen så dricker han från
    torsdag-,fredag,-lördagkväll. Två gånger har han fått en knäpp idé att han ska plötsligt gå ut och
    gunga och leka på lekplatsen med vår 4-åring. Jag satte stop direkt och jag fråga vad ska grannarna
    säga?Förvånad Och min man blev arg och sa att jag är en jävla kärring som vill styra över när han får eller inte
    gå ut med vår son. Jag sa att jag skiter i om jag är en kärring eller inte...men ingen går ut med vår son alkoholpåverkad. Vill min man gunga och leka småbarn...kan han göra det själv.

Igår skulle vi gå ut och handla lite saker efter vi ätit middag. Då vi åt middag råkade vår pojke somna.
    Så jag passa på att diska innan vi skulle gå ut...och min man drack 2 starköl. När vår pojke vakna gick vi
    ut och handlade.....men jag gillade inte riktigt ideén att min man druckit starköl innan vi gick ut

• Svar på tråden Är min man alkoholist?
  • Mandel

Kan han inte vara utan sin öl är han farligt ute. Be honom för sin egen skull att ha en vit helg. Fixar han inte det så förklara för honom att det är problem på gång.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Förvirrad fru)

Jag provat att säga att jag faktiskt ogillar hans drickande och att jag inte accepterar detta längre..då stack han
    ut istället och satte sig i en barn..och han sa att jag är en jävla kärring som tror kan styra andra människor. Han
    tycker det normalt ta en öl. Men förr var det bara typ fredagar men nu är det varje fredag och lördag.

Han är urgullig då han dricker .... men under veckan då han inte dricker har han väldigt kort stubin som har
    svar på tal på allt vad jag säger. Blir vresig för ingenting

• Anonym (j)

I mina ögon är han det..
    Måste han dricka varje helg och när han är ledig?
    Kan han inte testa med att vara utan öl eller de han dricker..

• Anonym (Förvirrad fru)

Jag har börjat så smått fatta att jag är gift med en alkoholist.

Om jag skiljer mig...vad händer med vårt barn? Umgänget?

• Anonym (j)

Frågan är om han vill sluta dricka?
    Och om han gör det skulle du vara kvar eller är kärleken slut?

Hur är det du vill göra?

• Anonym (Förvirrad fru)

Hade velat han skulle sluta dricka men jag tror inte att han kommer göra det faktiskt. Haft redan många
    diskussioner runt detta med hans supande

• MrsKnapa

Han är en fungerande alkoholist, dåligt humör i veckan men ändå sköter jobb o dylikt. För att sen när fredagen kommer få dricka sin/sina öl och bli glad. Samt försvarsinställning om han blir ifrågasatt ang det! Och va ja förstår går de inte en enda helg utan att dricker?? Mängden alkohol spelar egentligen ingen roll förutom att de "bestämmer kategorin" på alkoholisten. Dem som klarar av sitt liv men ändå måste ha alkohol, dem som tar de till den grad att dem förlorar allt och bara lever för alkoholen, nyktra alkoholister etc etc.. Ta kontakt me någon förening i närheten o be att få träffa nån anhörig grupp, du kan få hjälp o stöd o din man behöver inte veta nåt!

• Anonym

Jag är dotter till en man som drack sådär under hela min uppväxt. Varje helgmorgon var det alltid "pappa har ont i huvudet, låt honom vara lite". Ölen han inte kunde vara utan förstörde förhållandet mellan honom och min mamma, samt fler förhållanden senare. Idag är det ännu värre och nu tror jag inte han kan vara utan sin starköl ens på vardagskvällar. Jag förstod aldrig att han kunde vara alkoholist när jag var yngre, men det ser jag ju tydligt nu även om han aldrig för sitt liv skulle förstå varför han har ett problem som "bara tar en öl efter jobbet för att slappna av lite" ... jo visst. Så ja, om din man inte kan avstå från sin öl så har ni säkerligen ett nalkande problem. Gör något åt det innan det gått för långt.

• Anonym (Urgullig?)

Ts du säger att han är urgullig när han dricker? Men ändå kallar han dig för j***a kärring? Det har ju redan blivit ett problem förstår du väl? Akta dig som f*n för inte att hamna i rollen som "medberoende". Sätt ner foten nu! Snart kommer barnet att fatta......

Svar på tråden Är min man alkoholist?