• skogstjejen19

    Behöver lite hjälp

    Vi väntar på att få åka och hämta våra döttrar, vi vet inte när det blir av.(men med tanke på en dröm jag hade i natt så börjar jag tro att resedagen närmar sig)Glad

    Så nu behöver jag eran hjälp, vad behöver man ha med till två 3 1/2 åringar
    Allt från nagelsax till kläder.

    Hjälp mig att göra en packlista.

    Tackar på förhand

    Kram Jenny

  • Svar på tråden Behöver lite hjälp
  • Namaste72

    Här kommer en packlista! OBS det här är INTE exakt vad vi hade med oss, utan snarare en lista som det är bar att dra BORT saker ifrån som man inte själv använder. Listan har gått runt några varv på FL nu tror jag.


    PACKLISTA


     


    # Biljetter


    # Pass


    # Pengar + kontokort


    # Linser


    # Glasögon


    # Tandborstar.


    # Tandkräm.


    # Mascara


    # Make-up


    # Renässans (för näsan)


     


    # Videokamera


    #Digitalkamera


    # Laddare till videokamera


    # Instruktionsböcker + extra batterier


    #Dator


     


    I handbagaget:


    # Dokument och handlingar


    # Necessärer


    # Ev mediciner


    # Alvedon, Antihistamin, Travello, Microlax.


    # Nässpray


    # Hyrdrokortisonsalva.


    # Inotyol (sårsalva)


    # AD-droppar


    # Plåster


    # Febertermometer.


    # Väckarklocka


    # Adapter.


    # Guidebok


    # Parlör


    # Telefon + laddare.


    # Ömtåliga presenter


    # Ett extra ombyte underkläder ifall ni blir fast på flygplatsen


     


    I resväskorna som checkas in:


    # Kläder


    # Skor (2 par/person)


    # Barnkläder beroende på klimat


    # Barnschampo


    # Lotion


    #Luskam /Lusmedel


    # Sun block


    # Barntandborste och tandkräm


    # Barnnagelsax, kam och borste.


    # Våtservetter. Oumbärliga för hela familjen


    # Vätskersättning till barn.


    # Mariekex./ majskrokar/ cherioos


    # Nescafé,


     # Plastskålar/plastskedar 2 st


    # Termos 50 cl.


    # Presenter


    # Extra presenter till barnhemmet (leksaker, kritor, kläder etc)


    # Plastpåsar.


    # Pappersnäsdukar


    # Korkskruv/flasköppnare


    # Solhatt


    # Solglasögon 


    # Leksaker


    #Böcker


    # CD-spelare/dvd spelare


    # dator, sladdar osv.


    { Mamma till världens finaste dotter } { samlar papper}
  • swisch

    Vill bara understryka parlör. På det språk barnen talar. Det finns att få tag på på de märkligaste språk. Ovärderligt för barn i den åldern! Även om de kommer tala svenska rel flytande inom tre månader så är det kul att kunna börja kommunikationen direkt även om det bara är enstaka ord.

  • Nystart

    I de flesta länder finns det viktigaste att köpa. Tänk på att era flickor har klarat sigi tre och ett halvt år i landet och kommer klara sig under tiden ni är där också. Hör med er organisation hur köpstandarden är. Det är så onödigt att släpa med för mycket från Sverige - ni hittar säkert andra saker ni vill fylla resväskorna med.

    Men: understryker våtservetter (bra till allt även om man inte har blöjbarn; till smutisga stolar, fingrar, fläckar på kläder), plastfickor för viktiga papper som inte ska bli skrynkliga, mindre ryggsäck som handbagage/att ha i landet OCH extra skjorta/t-shirt även till vuxna i handbagaget. Vår fyraåring kräktes på flygresan hem (även på min man) och då var det skönt att inte bara barnet hade ombyte...För oss viktigare än extraunderkläder..Ha även med plastpåsar för smusiga kläder och annat skräp. Dator + barnfilmer på USB, bra på flyplatsen, på kvällen etc. Kan faktiskt bli något naturligt att samlas kring när man ska lära känna varandra.

    Hoppas ni får åka snart!!! Håller tummarna,

  • fabbemam
    Nystart skrev 2011-05-30 12:05:23 följande:

    I de flesta länder finns det viktigaste att köpa. Tänk på att era flickor har klarat sigi tre och ett halvt år i landet och kommer klara sig under tiden ni är där också. Hör med er organisation hur köpstandarden är. Det är så onödigt att släpa med för mycket från Sverige - ni hittar säkert andra saker ni vill fylla resväskorna med.

    Men: understryker våtservetter (bra till allt även om man inte har blöjbarn; till smutisga stolar, fingrar, fläckar på kläder), plastfickor för viktiga papper som inte ska bli skrynkliga, mindre ryggsäck som handbagage/att ha i landet OCH extra skjorta/t-shirt även till vuxna i handbagaget. Vår fyraåring kräktes på flygresan hem (även på min man) och då var det skönt att inte bara barnet hade ombyte...För oss viktigare än extraunderkläder..Ha även med plastpåsar för smusiga kläder och annat skräp. Dator + barnfilmer på USB, bra på flyplatsen, på kvällen etc. Kan faktiskt bli något naturligt att samlas kring när man ska lära känna varandra.

    Hoppas ni får åka snart!!! Håller tummarna,


    Hej
    Detta har ju inte riktigt med packningen att göra men jag vill tipsa om att vi köpte film på kinesiska till vår 2½ åring när vi var i Kina det var det absolut bästa vi köpte på hela resan han älskar sin film. Det ända vi ångrar är att vi inte köpte fler!

    Ang packning så beror det ju också lite på hur länge ni kommer att vara i landet innan ni får barnen. Om ni hinner handla innan och organisationen säger att ni kan handla där så rekomenderar jag det annars tycker jag att ni även ska ta med barnkläder för när ni fått tjejerna kanske ni inte kan ta er iväg och leta kläder. Om jag kommer ihåg rätt så ska ni väl till Afrika? iså fall är ju klänningar superbra för de kan de ju ha länge i samma storlek som först kan var långklänning och sedan kort...

    Jag återkommer om jag kommer på något mer oumbärligt.

    Fabbemam
  • chatnoir
    fabbemam skrev 2011-05-30 13:25:36 följande:
    Hej
    Detta har ju inte riktigt med packningen att göra men jag vill tipsa om att vi köpte film på kinesiska till vår 2½ åring när vi var i Kina det var det absolut bästa vi köpte på hela resan han älskar sin film. Det ända vi ångrar är att vi inte köpte fler!
    Det gjorde vi också och filmerna är väldigt poppis här hemma!
  • koalabjörn

    Hej,

    Packlista när man är på väg hem till Sverige igen med sitt barn...

    På vår föräldrautbildning tipsade de om att man kan ta med sig lite vatten från ursprungslandet i en liten flaska, för att blandas med det svenska dopvattnet. Symboliskt att bli döpt i både svenskt och kinesiskt vatten tex.

    Några småstenar man plockar precis utanför barnhemmet eller överlämningsplatsen. En lokal dagstidning/veckotidning på landets eget språk  från det datumet man fick träffa sitt barn första gången. Samt landets egna barnfilmer, musik, böcker, flaggor, kläder i olika storlekar som barnet kan växa in i och på så vis använda många år, leksaker, godis, souvenirer med mera. 

Svar på tråden Behöver lite hjälp