• Gurkan

Frågor om tredagarsfeber

I måndags fick lilleman feber och den var redan på morgonen 38.5 och steg upp till över 39 till på kvällen och så var det fram till i torsdags. I fredags var han feberfri och i lördags kom prickar så vi gissar oss till att det är tredagarsfeber.
    Men när jag sitter och läser om det så står det att barnen ofta är nästan opåverkade och det har inte vår lilleman varit. Inte idag heller, prickarna har börjat blekna bort. Han är hängig och trött, vill inte leka utan helst sitta i famnen och gosa. Äter superdåligt och jag får nästan bara i honom välling. Vanligtvis finns det knappt någon botten i ungen och nu ska jag vara glad om jag får i honom tre flaskor välling och några tuggor mat plus dricka under en dag.

Har ditt barn blivit hängig och klänging och trött och gnällig av tredagarsfebern?
    Ätit dåligt?
    När vände det för er i så fall?

*orolig första gångsmamma*

• Svar på tråden Frågor om tredagarsfeber
  • Kiddan

Min dotter var helt sabbad när hon hade tredagarsfebern, så så kan det nog också bli. Är säker på att det var det hon hade eftersom hon blev prickig efteråt. Dricker han tre flaskor välling är det ingen fara. Håll ut bara!

• Gurkan
    Kiddan skrev 2011-05-29 18:30:28 följande:
    Min dotter var helt sabbad när hon hade tredagarsfebern, så så kan det nog också bli. Är säker på att det var det hon hade eftersom hon blev prickig efteråt. Dricker han tre flaskor välling är det ingen fara. Håll ut bara!
    Tack!
  • Lotlas

Min äldsta var relativt opåverkad, men han kan ha uppemot 39° utan att det märks så mycket på honom, så det går nog inte att läsa ut något av det. Min yngsta hade feber i ett par dagar och var gnällig. Hon blir också mycket mer "sjuk" av feber. Jag tror att det är väldigt individuellt hur man reagerar på feber, men att det kanske är så att många är opåverkade av tredagarsfebern, trots att det brukar ge rätt så hög feber...

Om han inte blir piggare inom ett par dagar skulle jag nog ringa och fråga om råd någonstans. Det kan ju trots allt vara något annat som gjort honom sjuk, även om det låter troligt med tredagarsfeber. Krya på honom!

• Lotlas

Oj, vad svamligt mitt svar blev..! Hoppas att du kan läsa ut mitt budskap ändå!Glad

• Gurkan
    Lotlas skrev 2011-05-29 18:34:11 följande:
    Min äldsta var relativt opåverkad, men han kan ha uppemot 39° utan att det märks så mycket på honom, så det går nog inte att läsa ut något av det. Min yngsta hade feber i ett par dagar och var gnällig. Hon blir också mycket mer "sjuk" av feber. Jag tror att det är väldigt individuellt hur man reagerar på feber, men att det kanske är så att många är opåverkade av tredagarsfebern, trots att det brukar ge rätt så hög feber...

Om han inte blir piggare inom ett par dagar skulle jag nog ringa och fråga om råd någonstans. Det kan ju trots allt vara något annat som gjort honom sjuk, även om det låter troligt med tredagarsfeber. Krya på honom!
    Tack!
    Jo, anledningen till att vi inte ringt är ju för att det med största sannolikhet bara är tredagarsfebern som fortfarande sitter i och att han kommer bli bättre. Men blir det inte bättre så klart kommer vi ju ringa. Nu har han lekt och röjt en stund i eftermiddag och även ätit lite kvällsmat och lite mors dags-kaka :)
    Fast orken varade inte så länge men bara det lilla han lekt är mer än han gjort sen förra helgen så jag är nöjd än så länge!
  • Lotlas
    Gurkan skrev 2011-05-29 18:37:10 följande:
    Tack!
    Jo, anledningen till att vi inte ringt är ju för att det med största sannolikhet bara är tredagarsfebern som fortfarande sitter i och att han kommer bli bättre. Men blir det inte bättre så klart kommer vi ju ringa. Nu har han lekt och röjt en stund i eftermiddag och även ätit lite kvällsmat och lite mors dags-kaka :)
    Fast orken varade inte så länge men bara det lilla han lekt är mer än han gjort sen förra helgen så jag är nöjd än så länge!
    Då är han helt säkert på bättringsvägen! (Jo, jag förstod att du väntat med att ringa eftersom det verkar vara tredagarsfebern. Inget illa ment!) Om han varit så pass sänkt som du beskriver så tar det ju ett par dagar bara att "komma igen" till vanlig form. Det vet man ju själv när man varit sjuk och knappt ätit på några dagar...
  • Gurkan
    Lotlas skrev 2011-05-29 18:40:41 följande:
    Då är han helt säkert på bättringsvägen! (Jo, jag förstod att du väntat med att ringa eftersom det verkar vara tredagarsfebern. Inget illa ment!) Om han varit så pass sänkt som du beskriver så tar det ju ett par dagar bara att "komma igen" till vanlig form. Det vet man ju själv när man varit sjuk och knappt ätit på några dagar...
    Jo man vet ju det men som mamma har jag märkt att alla höns-tendenser kommer fram ;P
    Men vi avvaktar lite till och ser vad som händer. han klämde precis en portion välling och är hälld i sängen så vi får väl se hur morgondagen yttrar sig!
  • Doodies

När min son hade det så åkte jag in till sjukhuset när prickarna kom. Först då tyckte jag han blev slöare, gnälligare och inte alls som han varit innan. Tog 2 dagar så hade det lugnat sig.

Med dottern var det samma sak. Hon hade ingen aptit och var extra gnällig när prickarna kom.

• Gurkan
    Doodies skrev 2011-05-29 19:58:16 följande:
    När min son hade det så åkte jag in till sjukhuset när prickarna kom. Först då tyckte jag han blev slöare, gnälligare och inte alls som han varit innan. Tog 2 dagar så hade det lugnat sig.

Med dottern var det samma sak. Hon hade ingen aptit och var extra gnällig när prickarna kom.
    Usch då!
    Bra att veta dock, även om det inte är roligt, att det är fler barn som blir gnälliga, slöa och tappar aptiten av prickarna!
  • Upptagen

Min son blev JÄTTEHÄNGIG och jag hade precis samma funderingar som du. Han hängde som ett plåster på mig, ville inte leka och var bara slapp och trött stackarn... fick bara i sig välling. sen höll mammigheten i sig ett tag efter att han blivit frisk också. Inte lätt att vara liten.

Svar på tråden Frågor om tredagarsfeber