• FinastE2010

Vad behövs inför dagisstart? :)

Min son ska börja förskola nu i juli och undrar då lite vad som behövs? Vädret kan man ju aldrig riktigt lita på och det är väl lika bra att köpa det som behövs inför hösten också antar jag.

Så vad bör jag se till att han har på förskolan?

Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Vad behövs inför dagisstart? :)
  • Miss Cee
    Inne:
    - Blöjor vill många förskolor att man förser dem med. Ta med ett paket och skriv barnets namn utanpå med stora bokstäver.
    - Solkräm vill en del förskolor också att man tar med. Andra vill inte smörja alls utan tycker att föräldrarna får sköta det. Fråga
    - Ev gosefilt eller liknande om barnet vill ha det vid vilan.
    - Inneskor kör en del förskolor med. Kanske mest användbart på vinterhalvåret då golven kan bli blöta och tråkiga.

Sommar:
    * Gummistövlar
    * regnställ + sydväst/regntålig "luva"
    * regntåliga tunna vantar (lär behövas i höst)
    * Solhattar
    * Bra lekskor som sitter kvar på fötterna (typ gympaskor)
    * Sommarjacka och tunna överdragsbyxor (tänk vindjacketypen, sådana som tål lite blåst och hindrar att de får med sig hela sandlådan in, men inte är till för att sitta i vattenpölar med...)
    * Lektåliga kläder - namnade givetvis.
    * Extrakläder

Höst:
    Regnställ och vindjacka/överdragsbyxor klarar man sig rätt länge på, om man kompletterar med någon extra tröja under. Sen är det en smaksak vad man tar till i nästa steg. Vi har haft ett fleecefodrat regnställ för kalla och blöta höstdagar innan snönkommer. Andra kör med lösa fleeceställ eller annat under de vanliga regnkläderna. En del tar på vinteroverallen väldigt tidigt.

Men man behöver ändå
    * bra vattentåliga vantar
    * bra mössor
    * varmare skor

VInter
    - overall
    - underställ (beroende på hur kallt det blir där ni bor och hur bra overall ni har)
    - Mössor och vantar
    - fuskpolokrage (bättre än halsduk)

Glöm inte att märka allt :)

Bonus:
    Vi köpte faktiskt en "dagisväska", en ryggsäck i normal storlek. Det har funkat bra för oss. Mer praktiskt när man ska släpa saker fram och tillbaka till förskolan, som lappar, extrakläder, smutsiga kläder, det där extrastället du inte är säker på om du behöver på morgonen osv.
  • ElinCarolinaEriksson
    Miss Cee skrev 2011-05-29 23:26:53 följande:
    Inne:
    - Blöjor vill många förskolor att man förser dem med. Ta med ett paket och skriv barnets namn utanpå med stora bokstäver.
    - Solkräm vill en del förskolor också att man tar med. Andra vill inte smörja alls utan tycker att föräldrarna får sköta det. Fråga
    - Inneskor kör en del förskolor med. Kanske mest användbart på vinterhalvåret då golven kan bli blöta och tråkiga.

Sommar:
    * Gummistövlar
    * Solhattar
    * Sommarjacka och tunna överdragsbyxor (tänk vindjacketypen, sådana som tål lite blåst och hindrar att de får med sig hela sandlådan in, men inte är till för att sitta i vattenpölar med...)
    * Extrakläder

Höst:
    Regnställ och vindjacka/överdragsbyxor klarar man sig rätt länge på, om man kompletterar med någon extra tröja under. Sen är det en smaksak vad man tar till i nästa steg. Vi har haft ett fleecefodrat regnställ för kalla och blöta höstdagar innan snönkommer. Andra kör med lösa fleeceställ eller annat under de vanliga regnkläderna. En del tar på vinteroverallen väldigt tidigt.

Men man behöver ändå
    * bra mössor
    * varmare skor

VInter
    - overall
    - underställ (beroende på hur kallt det blir där ni bor och hur bra overall ni har)
    - Mössor och vantar

Bonus:
    Vi köpte faktiskt en "dagisväska", en ryggsäck i normal storlek. Det har funkat bra för oss. Mer praktiskt när man ska släpa saker fram och tillbaka till förskolan, som lappar, extrakläder, smutsiga kläder, det där extrastället du inte är säker på om du behöver på morgonen osv.
    Tack för tipsen, har också en son som ska börja på dagis och är bra att ha lite koll vad som behöver köpas.(även om dagis lär infomera en del på mötet)
  • ElinCarolinaEriksson

sen behövs väl egen haklapp, mugg och sådant va?

• LillaFlingan
    ElinCarolinaEriksson skrev 2011-05-30 00:17:07 följande:
    sen behövs väl egen haklapp, mugg och sådant va?
    nej varför ska du ha med det??????
    allt sånt finns ju där???

dock så bad vårat dagis om en vattenflaska att ha till varsitt barn när de är ute (vårat dagis har utomhuspedagogik, så de är ute mest hela tiden).... så det tog vi självklart med :)
  • sahara sahara

Man märker ganska snabbt vad man behöver, så har man marginaler nog med tid och pengar att handla efter hand kan det vara lättare.

Vi fick absolut noll information om vad som kan vara bra att ha med sig, men det är ju ungefär samma saker som hemma. Lekvänliga kläder, ytterkläder efter väder och något/några ombyten.

Vi har också en förskoleväska som vi packar varje morgon istället för att låta extrakläder ligga på förskolan. Då vet jag exakt vad hon har med sig varje dag, och kläderna ligger inte där och blir för små. Hon har ett par extra gummistövlar och ett extraset med regnkläder som hänger där, men det är allt.

Om de ska sova ute behöver du något varmt och mjukt till hösten. Det kan vara skönt för barnet att inte sova i overall, till exempel.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • EmmAhh

Bra lista! Här är några grejer utöver listan som jag kommer och tänka på nu...

+Det kan bli varmt med gympadojor så sandaler eller liknande som sitter bra på foten nu i sommar rekommenderas också.

+I höst/vinter när de sover ute i vagnen är det skönt för barnet att sova i fleecekläder, tossar, mjuk mössa och vantar. Sedan ha en varm åkpåse i vagnen är perfekt. plus ev. filt Hellre varmt att bädda ner i än en stor tjock overall på barnet vid vilorna.

+Raggsockor

Be förskollärarna säga till direkt om de tycker något saknas, att du är nu på detta och att de gärna får komma med önskemål. :)

• EmmAhh

Jo just ja, jag tycker det är bra om det finns extra ombyte på ytterkläderna och skorna. Men kan ju vara nåt billigt man få tag i som kan hänga där om man inte vill lägga pengar på två lite dyrare uppsättningar.

• happy 78

Halkstrumpor/ mockasiner
    Kudde täcke örngott(finns med namn på) och lakan/ filt/ gosedjur
    namnmärkta nappar
    namnlappar till allt! saker försvinner..
    regnkläder och stövlar
    överdragsbyxor
    keps/solhatt/ tunnare mössa
    ombyteskläder 

• ElinCarolinaEriksson
    LillaFlingan skrev 2011-05-30 10:28:04 följande:
    nej varför ska du ha med det??????
    allt sånt finns ju där???

dock så bad vårat dagis om en vattenflaska att ha till varsitt barn när de är ute (vårat dagis har utomhuspedagogik, så de är ute mest hela tiden).... så det tog vi självklart med :)
    De sa dom på en runtdtur på ett av dagisen innan jag hade valt, att sån barnkopp och haklapp skulle man ta med. men är kanske olika på olika dagis och kommuner.
  • FinastE2010
    Miss Cee skrev 2011-05-29 23:26:53 följande:
    Inne:

Sommar:
    * Gummistövlar
    * Solhattar
    * Extrakläder

Höst:

Men man behöver ändå
    * bra mössor
    * varmare skor

VInter
    - overall
    - Mössor och vantar

Bonus:
    Åh tack för en superbra lista att gå efter! Jag är lite efter men är galonisar samma sak som regnställ?
    Finns det "regnmössor" att köpa om luvan inte är något vidare vet du det?

Och tunna överdragsbyxor vad är det egentligen? Var går det att köpa? Är det samma sak som typ skalbyxor?

Känner mig inte så hemma på det här!
  • FinastE2010

Undrar en till sak vad för typ av byxor är bäst att ha på förskola, mjukisar elelr jeans? Tänkte på att jeans är mer tåliga men mjukisar är ju mer bekväma?

• emmizenma

som regnkläder rekomenderar jag Skalkläder, de kan man använda både vår/sommar/höst....Om man har skalkläder med hög vattenpelare så har man ett väldigt funtionellt set. På våren/hösten när det är kallt kan man ha ett fleccesätt eller ullset under och på sommaren om det tex har regnat och barnet ska leka så kan man ha skalbyxorna, det blir då inte samma "bastu" som vanliga galonkläder!

• Miss Cee
    FinastE2010 skrev 2011-06-01 23:58:57 följande:
    Åh tack för en superbra lista att gå efter! Jag är lite efter men är galonisar samma sak som regnställ?
    Finns det "regnmössor" att köpa om luvan inte är något vidare vet du det?

Och tunna överdragsbyxor vad är det egentligen? Var går det att köpa? Är det samma sak som typ skalbyxor?

Känner mig inte så hemma på det här!
    Galonisar är så vitt jag vet sånt där klassiskt regnställ som känns gummi/plastigt, dvs som inte andas ett dugg men heller inte släpper igenom något vatten :)

Det finns regnmössor av "sydväst" typ att köpa på många ställen. Dvs sån som ser ut som en solhatt fast i regntåligt material.

Överdragsbyxor/skalbyxor är ungefär samma sak, tunna byxor i sånt där prassligt material som står emot en del vind och väta men inte tål att sitta i direkta vattenpölar med. Finns med mer eller mindre fodring.

Angående byxor så har vi kört med mjukisbyxor eller tightare mjuka byxor (typ POP eller långkalsongliknande) på vintern med tanke på att det ska vara smidigt att knöla ner i en overall. Nu på sommaren när de leker ute utan andra byxor över så har vi en del jeans också, eftersom de är mer tåliga. Men mest använder vi mjukisbyxor eftersom det är mest lekvänligt :)

(Om jag har fel i någon av mina förklaringar är det välkommet att rätta mig :)
  • FinastE2010

Tack för svaren! Attans då jag som har köpt nytt regnställ nu fast i "galontypen som inte andas" :/ Får väl ta och köpa ett set med skalbyxor + jacka så har han både och. Det går väl på en tusenlapp drygt om man köper nya från pop? Eller finns det liknande set som är billigare men minst lika bra? Vill ju köpa det bästa hur som helst så det tål lite stryk, smuts, vind och allt vad det kan vara.

• La Lola
    FinastE2010 skrev 2011-06-02 23:59:57 följande:
    Tack för svaren! Attans då jag som har köpt nytt regnställ nu fast i "galontypen som inte andas" :/ Får väl ta och köpa ett set med skalbyxor + jacka så har han både och. Det går väl på en tusenlapp drygt om man köper nya från pop? Eller finns det liknande set som är billigare men minst lika bra? Vill ju köpa det bästa hur som helst så det tål lite stryk, smuts, vind och allt vad det kan vara.
    Inte behöver du ha både ock!
    Hedda har galonbyxor och ett par överdragbyxor från Kappahl.
    Det duger finfint!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FinastE2010
    La Lola skrev 2011-06-03 10:22:31 följande:
    Inte behöver du ha både ock!
    Hedda har galonbyxor och ett par överdragbyxor från Kappahl.
    Det duger finfint!
    Ah okej, har du någon vindjacketyp till överdragsbyxorna då? Eller så går jag och köper skalset också men kanske lite onödigt..
  • La Lola
    FinastE2010 skrev 2011-06-03 12:56:08 följande:
    Ah okej, har du någon vindjacketyp till överdragsbyxorna då? Eller så går jag och köper skalset också men kanske lite onödigt..
    Nix.
    Bara en vanlig vår/höstjacka med tunnt foder.
    Fleecejacka under om det behövs.

Har fleecebyxor oxå.

Bra att sova i om inte annat (fleeceset) om det är en förskola där det sovs utomhus, det gör de små på Heddas förskola.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • emmizenma
    FinastE2010 skrev 2011-06-02 23:59:57 följande:

Jag har tidigare alltid köpt polarn och pyrets skalkläder men tycker det blir onödigt dyrt(går på runt 1400 kr för sonen) så i år köpte jag faktiskt skalkläder från LIndex av märket fix och fick ge ca 700 kr och det har vart MINST lika bra som pop skalkläderna och har verkligen hållt vätan borta! Köpte även ett extra set skalkläder (för att kunna ha i stallet, vill inte ha samma i stallet som på förskolan) i märket everest på tradera och de har oxå hållt bra tycker jag!

• stjierna

På vår föskola har vi följande till sonen:

- Blöjor
    - Extra ombyteskläder (mjukisbyxor, långärmad tunn tröja + en tjockare tröja att ha över om det är kallt, strumpor)
    - Regnkläder (byxor + jacka från kappahl)
    - Fodrade och ofodrade gummistövlar (skopunkten respektive tretorn)
    - napp och snuttis

saker som åker fram o tillbaka varje dag:
    - (Överdragsbyxor) och Jacka (vanlig vår/höstjacka, har även en fleece att ha under om det är kallt ute - detta ligger i bilen så att det finns tillgängligt vid behov)
    - Huvudbonad efter väder (keps, solhatt, sydväst, mössa osv)
    - Skor efter väder (sandaler, jympadojjor, converseskor osv)

vid vinter (eller ja, kyligare perioder)
    - varvar overall med fodrade överdragsbyxor + jacka
    - vantar (både tjocka och tunna finger- eller tumvantar)
    - mössor (tunnare och tjockare)
    - fleece-dräkt (byxor + "jacka")

Svar på tråden Vad behövs inför dagisstart? :)