• Anonym

Pälsängerskalbaggar under vår säng!!

Vi flyttade till denna lägenhet förra året och med det så fick vi pälsängerslarver som kröp omkring. Det upptäckte jag en dag då jag skulle sova och en larv var i min säng!

Så jag har försökt hålla det någorlunda rent sen dess. Inte så lätt när man har barn, det blir ju lätt dammigt.

Men nu idag när jag skulle städa under sängen så låg där ett klädesplagg som jag skakade av och det trillade ner 3st små LEVANDE skalbaggar som viftade med sina vingar!!

Fy! Så nu har jag storstädat sovrummet...
    Om det är skalbaggar, har de å vidareförökat sig?
    Hur sjutton skall jag göra? Ringa Anticimex känns onödigt då jag inte har hittat ett helt gäng utan vi har vart pälsängersfria några månader och nu 3 st skalbaggar.

Jo, för 3 månader sen hittade vi en skalbagge och en levande larv under soffan.

Vad skall vi göra? Vet att det var slarvigt att glömma ett klädesplagg under sängen, men det är ju sånt som händer. men det plagget var gjort av bomull, visste inte att de åt bomull...

• Svar på tråden Pälsängerskalbaggar under vår säng!!
  • Ina 67

Jag tycker att du ska ringa Anticimex och råd fråga, eller om ni genom eran hemförsäkring har någon annan som har hand om skadedjur.
    Man kan ju alltid fråga.
    Det är nog svårt att komma åt alla ev om man storstädar riktigt ordentligt, kan ju finnas larver i springor, innanför golvlister mm och där kommer man inte alltid åt.
    Lycka till

• Duttan

Jag tycker också du ska ringa Anticimex.
    Där vi bodde förut fanns det i väggarna och i golvspringorna så det var svårt att komma åt. Om dom sanerade i en lägenhet så kunde dom ta sig till nästa.

Jag har läst nånstans att man kan torka apelsinskivor i ugn och göra sånna girlanger och hänga i garderober och så. Tydligen så gillar dom inte sånt. Jag har aldrig provat själv men det kanske funkar.

• Pitufita

Jag har haft anticimex två ggr hos oss jädrans kryp... Man ska dammsuga ofta och glöm inte att slänga påsen som du dammsög med nu sist!! Vi fick frysa in den i 2 dgr sedan slänga den. Torka rent alla lister. Tvätta alla kläder som går att tvätta i 60 grader. Så nu hoppas jag att dem jäklarna dött för evigt äckliga kryyyp :-/

• FixarFrasse

Hej svejs,
    ja som du förstått så hör ju baggarna och larverna samman.
    Du skall ta kontakt med din hyresvärd/vicevärd, bor du i bostadsrätt får du säkert hjälp, bor du i hyresätt får du sannolikt också hjälp om inte värden är jättesniken.

Ett problem med pälsängrar är att de förflyttar sig även i ventilationskanaler (eller som någon skriver ovan också bra via springor m m). De rackarna äter gladeligen alla naturmaterial, vill du inte mata dem med dina kläder får du köra med polyester och andra syntetmaterial; inte så kul. Om man har återkommande problem (skitsamma om det bara är 2-3 st eller om du haft kläder på golvet; det ska du kunna ha) är det sannolikt att de kommer via ventilationen. För ett tag sedan hade vi lite problem i fastigheten vi bodde och då gjorde man en helsprutning. Passade på att pumpa bekämpningskillen på allt han visste, så egentligen är det hans info jag återger. Och det var the real stuff, han kom i heloverall med andningsmask. Det hjälper inte att dutta med lite Radar, ring nu och be dem blåsa på!

Lycka till!

Svar på tråden Pälsängerskalbaggar under vår säng!!