• VNmamma

"Stockholmsvegetarian"

Läste ett för mig nytt uttryck i dag:

Stockholmsvegetarian, en person som äter fisk men inget kött i övrigt.

Halvvegetarian
    Fiskvegetarian
    Fuskvegetarian
    Pescatorian

Har ni fler? 

• Svar på tråden "Stockholmsvegetarian"
  • Darling1980

Mött folk som inte är från sthlm som är vegetarianer men äter fisk :)
    Därför är de ju inte vegetarianer egentligen, fisk ÄR ju djur.
    Är väl drför många är lite hånfulla och kallar det för fuskvegetarian eller ja, sthlms vegetarian (sthl är ju känt för källan för mycket märkliga påfund) ;)

Men det är lättare för någon att säga att man är vegetarian- men äter fisk. Än att förklara allt man inte äter och äter. En del väljer ju tex bort kött från alla andra djur för att de inte tål det, eller anser att det är ohälsosamt/miljövidrigt osv, men ser inga moraliska problem i att äta fisk- eller tål fisk, men inte övrigt kött.

Första gången idag jag hör uttrycket, men jag har mött många sådana "vegetarianer".

• Darling1980
    Darling1980 skrev 2011-05-29 22:01:01 följande:
    Är väl drför många är lite hånfulla och kallar det för fuskvegetarian eller ja, sthlms vegetarian (sthl är ju känt för källan för mycket märkliga påfund) ;)

Men det är lättare för någon att säga att man är vegetarian- men äter fisk. Än att förklara allt man inte äter och äter. En del väljer ju tex bort kött från alla andra djur för att de inte tål det, eller anser att det är ohälsosamt/miljövidrigt osv, men ser inga moraliska problem i att äta fisk- eller tål fisk, men inte övrigt kött.

Första gången idag jag hör uttrycket, men jag har mött många sådana "vegetarianer".
    Tex i sthlm rä ju sushi populärt. Är nog det som blivit orsaken till uttrycket "jag är vegetarian...." så sitter de och äter sushi :P
  • Anova

En pescatorian äter inte bara fisk, utan också skaldjur och havslevande blötdjur. Jag var under flera år pescatorian och varje gång jag skulle förklara vad jag åt förstod ingen.. Men då jag sa vegetarian och jag äter djur från havet så förstod folk vad jag menade.

Jag har aldrig hört ordet stockholmsvegetarian, jag har inte heller möt något stockholmare som är pescatorian.

• VNmamma
    Anova skrev 2011-05-29 22:06:01 följande:

En pescatorian äter inte bara fisk, utan också skaldjur och havslevande blötdjur. Jag var under flera år pescatorian och varje gång jag skulle förklara vad jag åt förstod ingen.. Men då jag sa vegetarian och jag äter djur från havet så förstod folk vad jag menade. 

Jag har aldrig hört ordet stockholmsvegetarian, jag har inte heller möt något stockholmare som är pescatorian.

Nä...pescatorian har aldrig fått något genomslag.

Tror att "stockholmsvegetarianerna" är just pescatorianer, d v s de äter fisk OCH skaldjur. Jag känner flera sådana, både i Stockholm och på andra ställen.
  • VNmamma
    Darling1980 skrev 2011-05-29 22:01:01 följande:

Jag tror att det numera finns fler fisk (och skaldjurs)vegetarianer än det finns vegetarianer.

Lite irriterande att man som vegetarian så ofta förutsätts äta fisk...
  • Mrs Moneybags

Man måste alltid förklara på spädbarnsnivå vad man kan äta eller inte äta, så att säga Stockholmsvegetarian skulle nog ingen förstå

Jag brukar som ovanstående säga att jag äter vegetariskt plus fisk och skaldjur...

Det brukar gå in. Hehe.  

Svar på tråden "Stockholmsvegetarian"