• angiie87

Kan man börja med baby semp 2 och gröt innan 4 månader?

Hej!

Vi har ett problem. Vår lilla dotter är 3 månader och snart 1 vecka och hon blir inte mätt på baby semp 1 längre. När vi ska ge henne mat så hetssuger hon några gånger på nappflaskan sen bara gallskriker hon, vi får hålla på att mata henne i nästan en timme innan hon fått i sig allt och hon somnar, när hon sover gnäller hon och tuttar på nappen och är fortfarande hungrig, en timme senare får vi mata henne igen och så håller det på.

Jag undrar om man kan börja ge små portioner av baby semp 2 redan nu? och kanske lite gröt med aprikos? Någon som haft samma problem? Tacksam för alla tips och råd!!

• Svar på tråden Kan man börja med baby semp 2 och gröt innan 4 månader?
  • Tuvis0806

Vad jag förstått så kan man ge baby semp 2. Innan 4 mån ålder om barnet inte blir mätt av ettan. Tror 2:an innehåller risstärkelse så det ska mätta lite mer...var själv lite rädd att min dotter skulle gå ont i magen vid övergången så jag mixade lite med 1:an

• jennie30

Vi har kört med baby semp 2 i ett par veckor nu och det har gått bra! gröt äter vår dotter för fullt också,började med smakportioner under ett par veckor och nu äter hon hela portioner.Våran dotter kräks väldigt mkt men gröten får hon behålla utan problem. Kan tillägga att inga magproblem har uppstått sen vi började med baby semp 2 och semper banangröt.

• Little me

Testat att byta dinappar på flaskorna? Det kanske rinner för långsamt. Och då blir hon nog frustrerad

• 6 Små Älsklingar

Vår dotter fick nan det är mer järn i tvåan, det ska vara enda skillnaden och man doserar lika.

Om man inte ammar kan man ge tvåan redan från nyfödd.

Borde vara samma med semper

• Little me

Baby semp innehåller mer stärkelse i tvåan till skillnad mot nan där det inte är tillsatt.

Sen kan hon ju ha kommit in i en växaperiod och kräver helt enkelt mer mat.

Jag personligen skulle gå över stegvis till tvåan för att vänja magen, men istället prova byta nappar och ge större portioner samt oftare om hon vill det.
    Så gjorde vi med dottern, hon hade också en period vid tre mån när hon var knepig.
    Napp åkte in efter flaskan för att stilla sugbehovet

• mirre91
    jennie30 skrev 2011-05-30 18:51:09 följande:
    Vi har kört med baby semp 2 i ett par veckor nu och det har gått bra! gröt äter vår dotter för fullt också,började med smakportioner under ett par veckor och nu äter hon hela portioner.Våran dotter kräks väldigt mkt men gröten får hon behålla utan problem. Kan tillägga att inga magproblem har uppstått sen vi började med baby semp 2 och semper banangröt.

vad gammal är din dotter? funderar nämligen också på gröt men vet inte om det är tidigt, vår son blir 3 månader om 2 veckor tänkt om man kunde börja då?
  • Lillafrejasmamma

Varför har ni så bråttom med att ge annat en bröstmjölk eller ersätning? mata oftare istället, en bebis som inte är 4 månader har inget behov av gröt. Tycker ni det är jobbigt med bebisar som hela tiden ska äta så undrar jag varför ni skaffade barn? barn är jobbiga och äter ofta, så är livet och man ska inte stressa fram...

Oj nu kände jag mej hård och elak men det kan nog inte hjälpas för är så jag tycker ni får tycka anorlunda om ni vill

• Malin021

Min dotter äter en gång i timmen på nätterna och vägrar ta flaska så självklart vill man pröva om något annat funkar.. Det handlar inte om att vara slö det handlar om att man vill att barnen ska må bra och inte behöva vara hungriga!

Ellie
  • Lillafrejasmamma

Jo men klart jag begriper att det handlar om att man vill sina barn det bästa, men barn har inte behov av något annat en bröstmjölk eller ersättning innan fyra månaders ålder. Så innan dess tycker inte jag att man  ska ge något annat. Min dotter äter för tilfället 1 gång i timmen ibland mer under dagarna och vill hälst av allt ligga och äta hela nätterna (ja du läste rätt, hon äter hela nätterna tar man bort tutten eller byter den lite försiktigt mot en napp så blir hon vansinnig) Men jag vet att det snart går över, snart har hon fått upp bröstmjölksproduktionen dit hon vill ha den och äter mer åt gången och lite mer sällan istället.
    Jag antar att det är en sådan tillökningsperiod som ts barn är i.

• Dr Mupp
    Malin021 skrev 2011-08-09 15:33:34 följande:
    Min dotter äter en gång i timmen på nätterna och vägrar ta flaska så självklart vill man pröva om något annat funkar.. Det handlar inte om att vara slö det handlar om att man vill att barnen ska må bra och inte behöva vara hungriga!
    Så är det att ha bebis.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    angiie87 skrev 2011-05-29 22:18:44 följande:
    Hej!

Vi har ett problem. Vår lilla dotter är 3 månader och snart 1 vecka och hon blir inte mätt på baby semp 1 längre. När vi ska ge henne mat så hetssuger hon några gånger på nappflaskan sen bara gallskriker hon, vi får hålla på att mata henne i nästan en timme innan hon fått i sig allt och hon somnar, när hon sover gnäller hon och tuttar på nappen och är fortfarande hungrig, en timme senare får vi mata henne igen och så håller det på.

Jag undrar om man kan börja ge små portioner av baby semp 2 redan nu? och kanske lite gröt med aprikos? Någon som haft samma problem? Tacksam för alla tips och råd!!
    Tycker inte som det låter som ett barn som inte blir mätt utan snarare som en typiskt 3-4 månaders som har ett utevkelingssprång. Barn i den åldern är apjobbiga att amma, de kommer sällan till ro och man får lirka och hitta på lite olika metoder för att de ska komma till ro och äta. Ett av mina barn ammade bara om jag gick runt med honom i famnen och puffade honom i rumpan. Tur att den perioden snabbt gick över.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Lillafrejasmamma
    Dr Mupp skrev 2011-08-09 19:09:30 följande:
    Tycker inte som det låter som ett barn som inte blir mätt utan snarare som en typiskt 3-4 månaders som har ett utevkelingssprång. Barn i den åldern är apjobbiga att amma, de kommer sällan till ro och man får lirka och hitta på lite olika metoder för att de ska komma till ro och äta. Ett av mina barn ammade bara om jag gick runt med honom i famnen och puffade honom i rumpan. Tur att den perioden snabbt gick över.
    Tack, ett annat bra tips är att lägga h'n mot bröstet, men ge nappen tills mjölken kommit igång, sedan är det bara att försiktigt putta bort nappen med bröstet och se till att h'n får ett bra tag om bröstvårtan. Något liknande fungerar att göra vid flaskmatning.

Just det glömde skriva att jag vaggar runt lite när vi går igenom denna procedur.
  • Mamma och Fru

Vi har i ett par veckors tid blandat ut babysemp1 med babysemp2, vi kör en långsam övergång då gossen är 2 månader nu, han behövde bli mättare helt enkelt...

Helt rätt tycker bvc, så länge han mår bra!!

Stortjejen började med gröt när hon var 3.5 månad, funkade toppen!! Även här var bvc på vår sida.

Tror man ska gå lite på magkänslan faktiskt, inte för att det är brottom att ge gröt, utan för att få ha ett nöjt barn!!  Minstingen är mycket nöjdare nu när han får bli lite mättare efter matningen!

• Lillafrejasmamma

Jag skulle aldrig lyssna på vad bvc har för kostråd eftesom de råde mej att dra ner på ett mål mat då dottern ökade ganska mycket i vikt och äter ofta. Så mitt förtroende för bvc är som bortblåst.

Självklart måste man gå på magkänslan och jag har ingen erfarenhet av flaskbarn men jag vet att babysemp 2 rekomenderas från 4 månader eftersom det inehåller ristärkelse som kan göra att ersätningen ligger kvar längre i magen och i och med detta kanske inte bebis får i sig de volymerna av ersättning som behövs för att må bra

• Finesse
    Dr Mupp skrev 2011-08-09 19:09:30 följande:
    Ja när min son höll på så (äter endast ersättning) så satt jag och sjöng för honom medans han åt. Slutade jag sjunga skrek han för fullhals och spottade ut flaskan.. fortsatte jag sjunga åt han.
    Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Kan man börja med baby semp 2 och gröt innan 4 månader?