• Juthi

Röd rumpa...

Min Maja har haft röd rumpa och jag har använt Zink i en vecka nu. Det har gått över et tag, men nu är den tillbaks och är värre. Jag vågar inte använda Zink längre. Det är ju trots allt en medicin.
    Hur gör ni i det här fallet.

Tacksam för svar!
    juti

• Svar på tråden Röd rumpa...
  • Upptagen

Jag har använt inotyol och luftat rumpan då den har blivit röd, och Inotyol funkar jättebra för oss! Hör annars med BVC, har för mig att bebisarna kan få svamp också som visar sig i röda fläckar.

• mialotta

Jag håller med Tussilago - inotyol (receptfri) och mycket luftning av lilla skärten.
    Låt även BVC se på rumpan. Det är synd om barnet att få stå ut med rodnaden. Du kanske kan få daktakort av dem. De funkar också väldigt bra men är på recept.

Lycka till!

• Mandy

Inotyol är mycket bättre än Zinkkrämen. Är min erfarenhet i allafall.
    Låt din bebis ligga utan blöja ofta och länge.

• ebben

LUFT är ju bäst...Testa med dialon puder i stället för salva!! Är ju värt ett försök,eller hur? Annars finns ju idominsalva som också är jättebra,till allt.

• Catte

INOTYOL!!!! Plus lufning av stjärten, det gör underverk!

• kobra

Med marja entrich vetegroddsolja försvinner det röda, har det på mina barns röda rumpur och jag LOVAR det försvinner.

• Majsan70

Inte puder eftersom det täpper till porerna o kan göra det hela värre.

Inotyol är en utmärkt salva. Tänk på att inte tvätta med vatten om rumpan är väldigt röd, efterson vatten torkar ut. Använd olivolja eller liknande. Har barnet bara kissat så lufttorka och tvätta inte alltid av. Urin har en läkande förmåga på detta sätt och iinte i allt för stor mängd förstås.

Har barnet fått svamp finns det bra salvor mot detta, men konsultera bvc först.

• kixan

Bröstmjölk och luftning är oftast det bästa (och billigaste ). Annars funkar nog inotyol-salva bra, men det har jag aldrig behövt testa.

• kobra

Inotyol innehåller mineralolja, ryser vid tanken att smörja detta på kroppen

Läs denna jämförelse om
    vegetabiliska oljor och mineraloljor

Mineraloljor utvinns ur bergolja och har inget med nyttiga mineraler att göra. Ur mineraloljan utvinner man vaselin och paraffinolja. Andra produkter som man får av bergsoljan är tex asfalt, bensin, eldningsolja, fotogen, läkemedel och olika gaser som i sin tur används för framställning av plaster.

Vaselin är vad man får kvar vid återstoden av destillering av fotogen. Vaselin används flitigt i allehanda hudvårdprodukter och cerat.
    Paraffin fås efter destillation av råolja. Paraffinet ingår tyvärr i de flesta babysalvor och oljor i hudlotioner, crémer och hudsalvor. Paraffin hindrar kroppens upptagning av fettlösliga vitaminer som A- D- E- F- och K- vitamin. Produkten används också i och lämpar sig bäst till sånt som bonvax, ljus, smörjolja och tuggummi.

Skälet till att producenterna så gärna blandar dessa hudfientliga varor i hudvårdsprodukter är naturligtvis ekonomiska. Mineralolja är mycket billigare till skillnad från vegetabiliska oljor vilket innebär att dom kan sko sig på vanliga människors okunnighet om vad mineralolja egentligen är. Namnet låter verkligen lockande för naturligtvis förs tankarna felaktigt till nyttiga mineraler.

Vegetabiliska oljor kommer från fröer, frukter och nötter. Oljorna innehåller flera livsnödvändiga ämnen för vår kropp och hud.

VARFÖR SKA MAN ALDRIG ANVÄNDA PRODUKTER SOM INNEHÅLLER MINERALOLJOR?

De kan inte tas upp av huden, istället lägger den sig som en tunn hinna ovanpå och stänger till porerna och förhindrar utsöndringen av slaggprodukter. Visserligen ger den till en början en mjukhetskänsla men efter en tids användning hindras svettutsöndringen och man förstör hudens naturliga förmåga att andas och återfetta sig själv.
    Emulgeringsmedel brukar tillsättas som lurar kroppen att ta upp dessa främmande ämnen vilket i sin tur så småningom kan ge upphov till olka slags hudeksem och problem. Efter en längre tids användning får man oftast motsatt effekt, huden blir istället torr och livlös. Man har då kommit in i den onda cirkeln av ett evigt
    smörjande. Innehåller inga vitaminer, inga fettsyror eller annan naturlig och livsnödvändig näring.

VARFÖR SKA MAN ANVÄNDA VEGETABILISKA OLJOR?

Man slipper konserveringsmedel eftersom det inte bildas bakterier i oljorna. Oljan tas lätt upp av huden, gör den mjuk, smidig och hjälper den att behålla sin fuktighet. Den innehåller lecitin, mineraler och essentiella fettsyror som bygger upp kroppens celler och även fettlösliga vitaminer som A, karoton, E och lecitin.
    Den naturliga baktieriefloran bibehålls och hudens naturliga återfettning uppmuntras, Oljorna ger skydd åt din hud och stimulerar den till bättre cirkulation. Den hjälper till vid självläkning och ökar motståndskraften i huden. Huden kan andas och svettas normalt. (Detta är framför allt mycket viktigt för alla som tränar eller har tunga arbeten)

• kixan

Bröstmjölk och luftning är oftast det bästa (och billigaste ). Annars funkar nog inotyol-salva bra, men det har jag aldrig behövt testa.

• Mumin

Jag använde alltid Inotyol och trodde att det hjälpte. För ett tag sen blev Johanna riktigt sårig i baken och jag fick tips att använda vanlig babyolja. Efter två dagar var rumpan som ny och jag har inte använt annat sen dess!

Bröstmjölk är verkligen bra, men alla ammar ju inte.

• ebben

Min dotter blev fin i rumpan av puder + luft...Konstigt om det är "dåligt",och täpper till....Men det är nog olika?! Det går ju testa...

• Soffie

prova en annan sorts blöja. min dotter är jätte känslig för olika märken vissa billigare är rent av hopplösa hon blir illröd redan efter 1 till 2 blöjor. Även lite röd av libero. Pampers funkar super för mig men det kan ju vara olika för olika barn!

Svar på tråden Röd rumpa...