beccagranen skrev 2011-05-30 09:07:16 följande:
Att jag är dum för att han ska äta kan jag ta, det reagerar jag inte så stort på. Men när han säger "jag hatar dig" bara för att han inte dår som han vill känns väldigt fel. Känns fel som förälder att bli tilltalad så, och ännu mer att ett så litet barn har så fult ordförråd, det är inget vi använder här hemma. Vill ju ändå att han ska förstå att man inte får säga så, men det kanske är bäst att strunta i det? Har fått tippset att använda peppar på tungan, men det känns inte så humnat. Och inte tänker jag hålla fast honom om peppra..
Det är en helt normal testning. Istället för att peppra hans mun så svara på "jag hatar dig", med "det spelar ingen roll för jag älskar dig ändå".
Välkommen till föräldraskapet, detta med att testa ens föräldrars villkorslösa kärlek kan te sig på olika sätt, detta är ett sätt.
Att straffa för sådant är förlegat och tillhör 50 och 60-talets uppfostran.
Var glad att ditt barn vågar säga vad det känner och tycker, även de dumma och inte alltför trevliga känslorna.
För jag tror itne du vill ha ett barn som håller inne sina känslor för att man kan bli bestraffad?
Sedan är det vi föräldar som skall lära barnen hur man hanterar dessa känslor på ett bra sätt.
Men jag tror inte att det är läge för att försöka få en 4-åring analysera sina känslor, utan nu är det bara att bekräfta känslorna och bekräfta att man älskar barnet även när det är som "elakast"