• beccagranen

Hur hanterar ni fult språk (svordomar)?

En snart fyra åring som säger "jag hatar dig" eller "du är dum" så fort han bli arg. Hur hanterar man det på bästa sätt? Att säga att man inte får säga så hjälper inte, det är bortglömt till nästa irritation eller tillsägelse. Att leka ledsen fungerar inte helle, han säger förlåt men det forsätter. Att skcika in på rummet skapar bara mer bråk och gråt, och så fortsätter det nästa gång han blir arg. Några tipps?

• Svar på tråden Hur hanterar ni fult språk (svordomar)?
  • nyfiken flax

Troligen testar han bara vad som händer när han säger så. Vad blir det för reaktion....ju större reaktion, desto mer kommer han fortsätta. Alltså, säg bara typ, "Jaha, tycker du att jag är dum nu" helt neutralt och fortsätt med det du gör.

Efter några veckor/månader kommer han komma på nåt annat att säga eller göra för att testa....

det kan också vara intressant att sätta sig ner med honom när han säger att du är dum och fråga "vad var det jag gjorde som gör att du tycker jag är dum?" Kanske gjorde du verkligen nåt som i hans värld gör att du var dum då.

• sextiotalist

Genom att bekräfta känslorna och säga att han får känna detta och sedan inte göra någon större affär av det hela.

• beccagranen
    nyfiken flax skrev 2011-05-30 09:03:28 följande:
    Troligen testar han bara vad som händer när han säger så. Vad blir det för reaktion....ju större reaktion, desto mer kommer han fortsätta. Alltså, säg bara typ, "Jaha, tycker du att jag är dum nu" helt neutralt och fortsätt med det du gör.

Efter några veckor/månader kommer han komma på nåt annat att säga eller göra för att testa....

det kan också vara intressant att sätta sig ner med honom när han säger att du är dum och fråga "vad var det jag gjorde som gör att du tycker jag är dum?" Kanske gjorde du verkligen nåt som i hans värld gör att du var dum då.
    Att jag är dum för att han ska äta kan jag ta, det reagerar jag inte så stort på. Men när han säger "jag hatar dig" bara för att han inte dår som han vill känns väldigt fel. Känns fel som förälder att bli tilltalad så, och ännu mer att ett så litet barn har så fult ordförråd, det är inget vi använder här hemma. Vill ju ändå att han ska förstå att man inte får säga så, men det kanske är bäst att strunta i det? Har fått tippset att använda peppar på tungan, men det känns inte så humnat. Och inte tänker jag hålla fast honom om peppra..
  • sextiotalist
    beccagranen skrev 2011-05-30 09:07:16 följande:
    Att jag är dum för att han ska äta kan jag ta, det reagerar jag inte så stort på. Men när han säger "jag hatar dig" bara för att han inte dår som han vill känns väldigt fel. Känns fel som förälder att bli tilltalad så, och ännu mer att ett så litet barn har så fult ordförråd, det är inget vi använder här hemma. Vill ju ändå att han ska förstå att man inte får säga så, men det kanske är bäst att strunta i det? Har fått tippset att använda peppar på tungan, men det känns inte så humnat. Och inte tänker jag hålla fast honom om peppra..
    Det är en helt normal testning. Istället för att peppra hans mun så svara på "jag hatar dig",  med  "det spelar ingen roll för jag älskar dig ändå".
    Välkommen till föräldraskapet, detta med att testa ens föräldrars villkorslösa kärlek kan te sig på olika sätt, detta är ett sätt.
    Att straffa för sådant är förlegat och tillhör 50 och 60-talets uppfostran.

Var glad att ditt barn vågar säga vad det känner och tycker, även de dumma och inte alltför trevliga känslorna.

För jag tror itne du vill ha ett barn som håller inne sina känslor för att man kan bli bestraffad?

Sedan är det vi föräldar som skall lära barnen hur man hanterar dessa känslor på ett bra sätt.

Men jag tror inte att det är läge för att försöka få en 4-åring analysera sina känslor, utan nu är det bara att bekräfta känslorna och bekräfta att man älskar barnet även när det är som "elakast"
  • Me like coffee

Som flera redan har skrivit så skulle jag nog mest bekräfta hans känsla och berätta sedan hur mycket du älskar honom. Att peppra hans tunga kommer ju bara att leda till att han lär sig att man kan bete sig så mot sina medmänniskor. Föregå istället med gott exempel och visa honom att det är ok att ha känlsor men att du älskar honom även om han säger att han hatar dig. Det kommer att gå över!

"Älska mig mest när jag förtjänar det minst - för då behöver jag det bäst!" Ligger mycket i det...

• caliningrad

Hej
    det kanske kommer inte att ga over.
    Barn som har en hard trotsfas brukar ocksa vara hemska tonaringar.

Jag skulle aldrig acceptera att min dotter (ocksa snart 4) skulle saga sa till mig.

Skulle reagera starkt, ta tag i henne och isolera henne i hennes rum.

• sextiotalist
    caliningrad skrev 2011-06-02 04:33:15 följande:
    Hej
    det kanske kommer inte att ga over.
    Barn som har en hard trotsfas brukar ocksa vara hemska tonaringar.

Jag skulle aldrig acceptera att min dotter (ocksa snart 4) skulle saga sa till mig.

Skulle reagera starkt, ta tag i henne och isolera henne i hennes rum.

Jag har hört tvärtom, de som trotsar ordentligt brukar bli relativt hanterbara tonåringar.
    Ett litet hett tips, i Sverige så är dina tips inte rätt. Man stänger inte in barn här (såg att du bodde i Bankok i ett annat inlägg)
    När jag växte upp, så var det OK att ge barnen stryk, ju hårdare mina föräldrar uppfostrade mig, desto mer protesterade jag.
    Jag har en tonåring nu, och han har haft en rejäl trotsperiod, men om jag jämför min tonårsperiod och hans, så är hans en västanfläkt.
  • Machapuchare

Bekräfta hans känslor, tex "jag förstår att du är arg" och säg även något i stil med "men jag vill inte att du säger så ändå".
    Förklara för honom vid ett tillfälle då han är lugn och inte arg att du blir ledsen när han säger att han hatar dig. Om han tycker att du gjort något dumt så måste han ju få säga det. Säger du själv att han är dum när han gjort något dumt? Eller finns det kanske någon annan vuxen i omgivningen som inte skiljer på sak och person och säger att han är dum när han gjort något dumt? Om han tycker du gjort något dumt och säger att du är dum kan du ju svara "jag förstår att du tycker det var dumt gjort" och sedan be om ursäkt (om det känns rätt för dig).
    Att skicka in på rummet känns inte så konstruktivt..

• caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-06-02 06:54:14 följande:
    Jag har hört tvärtom, de som trotsar ordentligt brukar bli relativt hanterbara tonåringar.
    Ett litet hett tips, i Sverige så är dina tips inte rätt. Man stänger inte in barn här (såg att du bodde i Bankok i ett annat inlägg)
    När jag växte upp, så var det OK att ge barnen stryk, ju hårdare mina föräldrar uppfostrade mig, desto mer protesterade jag.
    Jag har en tonåring nu, och han har haft en rejäl trotsperiod, men om jag jämför min tonårsperiod och hans, så är hans en västanfläkt.
    Jag skulle inte stanga in mitt barn! Bara ta henne till hennes rum (utan att stanga dorren), sa att hon kan reflektera over situationen, och komma tillbaka och saga forlat.

Nu ar hon valdigt lite trotsig (bra uppfostrad, rattare sagt), sa jag har kanske behovt gora det 2-3 ggr.

Och nej, bra uppfostrade barn har inga tonarskriser heller. Ser det i den miljo jag ar uppvuxen i ! 
  • Croft

Ignorera det och var glad för att han åtminstone är verbal och inte slänger sig på golvet och skriker eller slåss när han blir arg för det finns det andra 4-åringar som gör. Förstår en 4-åring egentligen vad "hata" betyder? Jag tror inte det. Därför lägger han inte in samma värdering i ordet som du gör och därför ska du inte ta illa vid dig.

Svar på tråden Hur hanterar ni fult språk (svordomar)?