• Anonym

Damm och smuts

Vi har hållt på att renovera ett bra tag nu och då blir det ju mycket renoveringsdamm och smuts från olika saker. Vi kommer givetvis städa upp ordentligt innan barnet kommer (bf om ca 1 månad), damma, dammsuga, moppa golven m.m. Och då kommer det ju ändå bli rent.

Men jag har ändå en jättejobbig nojja över att det inte kommer bli helt rent och att det då inte skulle vara bra för den nyfödda bebisen.

Jag vet ju att ett kliniskt rent hem inte heller är bra.

Men hur pass känsliga är barn egentligen för lite damm och smuts inomhus?

• Svar på tråden Damm och smuts
  • Anonym (7 mån)

Jag är i samma situation!
    Jag tänker hyra in en städare som fixar allt, orkar inte städa så noga nu när jag är höggravid och har foglossning mm. 

Jag tror inte att en baby dör av lite damm och smuts, men det är även för min egen skull...vill inte gå och nysa byggdamm!

• Fröken Fifi

Kommer ni att renovera mera sen när babyn är född eller är det färdigt efter att ni städat? Vi renoverade också när vår förstfödda var baby, men i våningen under dock. Tyckte det var betydligt värre när barnet började krypa, då städade jag frenetiskt. Har en liten tudelad uppfattning om damm, jag tror ingen dör av lite damm, men samtidigt finns det ju verkligen farligt damm också. Det beror lite på vad det är tycker jag. Man kanske inte ska stå och slipa gipsskivor och spackel brevid babyns säng precis. Om man städar bra efter en renovering tror jag nog att det blir renare än vad många har det till vardags.

• Anonym
    Anonym (7 mån) skrev 2011-05-30 13:42:56 följande:
    Jag är i samma situation!
    Jag tänker hyra in en städare som fixar allt, orkar inte städa så noga nu när jag är höggravid och har foglossning mm.

Jag tror inte att en baby dör av lite damm och smuts, men det är även för min egen skull...vill inte gå och nysa byggdamm!

Jo precis, man vill ju ha det rent och fint både för bebisens och sin egen skull

Skönt att hyra in en städare!

• Anonym
    Fröken Fifi skrev 2011-05-30 14:06:52 följande:

Kommer ni att renovera mera sen när babyn är född eller är det färdigt efter att ni städat? Vi renoverade också när vår förstfödda var baby, men i våningen under dock. Tyckte det var betydligt värre när barnet började krypa, då städade jag frenetiskt. Har en liten tudelad uppfattning om damm, jag tror ingen dör av lite damm, men samtidigt finns det ju verkligen farligt damm också. Det beror lite på vad det är tycker jag. Man kanske inte ska stå och slipa gipsskivor och spackel brevid babyns säng precis. Om man städar bra efter en renovering tror jag nog att det blir renare än vad många har det till vardags.

Vi kommer göra en paus med renoverandet nu när bebisen kommer. Och det mesta som är kvar av renoverandet sen är nere i källaren, så det är ju skönt, för där behöver ju inte bebisen vara

Tack för ditt inlägg!

• Myling

Damm är nog inte så farligt, däremot är alla former av nymålat, eller nylimmat eller nylagda tätskikt osv väldigt giftiga. Låt inte bebisen sova i ett nyrenoverat rum!

• Åja81

Städar ni bara av allt när ni är färdiga är det väl ingen fara!!

• Anonym
    Myling skrev 2011-06-01 14:12:47 följande:
    Damm är nog inte så farligt, däremot är alla former av nymålat, eller nylimmat eller nylagda tätskikt osv väldigt giftiga. Låt inte bebisen sova i ett nyrenoverat rum!
    Nej precis, det kommer vi inte göra
  • Anonym
    Åja81 skrev 2011-06-02 00:05:55 följande:
    Städar ni bara av allt när ni är färdiga är det väl ingen fara!!
    Nu har vi kommit ganska långt med städningen, och jag inser att det faktiskt går att få det rent
Svar på tråden Damm och smuts