• koalabjörn

    Vi som börjat samla papper & valt land

    Hej,

    Nu börjar papperssamlande för oss... Vilka fler håller på med det just nu?

    Ojojoj vad mycket dokument och foton och intyg och registerutdrag som ska fixas nu igen, pust Förvånad  Jag som trodde det var värst när man höll på att utredas...men men. Jag & maken avsätter 1-2 timmar varje dag till detta papperssamlande och fixande och räknar med att det tar ca 3 veckor om vi jobbar på det några timmar varje dag... är det realistiskt tror ni erfarna?

    Men det är kul att det sakta med säkert rör sig framåt nu. Jag vill åka och hämta vårt barn NU!!! Men...en sak i taget...

  • Svar på tråden Vi som börjat samla papper & valt land
  • Nystart

    Hej!

    Hur lång tid beror mycket på vilket land ni samlar till eftersom det ställs så olika krav i de olika länderna. Ligger man i tror jag tre veckor är realistiskt men en beror det ju på om ni stöter på några bromsklossar, läkarintyg -behöver ni nya och när får ni tid, notarius publicus; hur snabba är de, ska ni ordna översättning själv och hur snabb översättare har ni hittat? Behöver ni foto några släktingar som ni ska invänta?

    Utredningen är ingenting mot att sammanställa ansökan... Där är det ju så viktig att det är helt korrekt (inga handskrivna korrigeringar eller gemmärken på papperen) också.

    Grattis och lycka till!

  • fabbemam

    Hej
    Jag har för mig att jag läst någonstans att ni valt Kina, men kanske minns jag fel? Hur som helst vi samlade våra papper på 10 dagar. Vårt barn väntade ju på oss! Det som var svårast tyckte jag var fotona... Det som tog längst tid var utdrag ur födelse o dopbok för mitt dop var inte registrerat på rätt sätt, det fanns inget dopdatum så jag var tvungen att försöka minnas = jag hittade på ett datum i närheten. Till polis läkare osv. sa/skrev vi BRÅDSKANDE vi har ett barn som väntar på oss ! Efter några ändringar o kompletteringar innan rundan till Översättning o NP o UD så skickades den sedan knappt en månad efter att vi började samla papper.

    Lycka till

    Fabbemam

  • TinaM

    Hej!
    Vi håller också på att samla papper! Vilket land samlar ni till?  
    Blir några intyg.... Känner en viss stress då man inte vet hur lång tid det kommer att ta och att vi är rädda att "göra fel" så det blir problem i landet eller något annat strul.
    Någon som har erfarenhet av att samla till Ryssland?
    Lycka till!! 

  • Chimamanda

    Hej! Vi har precis samlat färdigt till Nigeria! Det tog en dryg månad för oss att få ihop alla dokument och foton. Ville bara gråta först när jag såg instruktionerna. Men sen försökte vi dela upp det, så att vi tog några dokument varje vecka. Det är ju inte som att resten av livet stannar upp och väntar in under tiden. Jag har t ex varit iväg på en massa jobbresor och känt mig väldigt stressad av att inte hinna med papperssamlandet. Vi skickade in allt förra veckan och väntar nu på granskning. Helgen som gick var den första "lediga" på länge och jag var helt slut. Ändå är inte Nigeria något av de "värsta" länderna. Men att få släkten att uppföra sig rätt framför kameran var lite lätt påfrestande. Det är ju inte alltid omgivningen riktigt förstår hur viktigt det är att bilderna blir bra. I stort sett har allt gått bra, men vi hade lite problem med översättningen på slutet. Lycka till alla!

Svar på tråden Vi som börjat samla papper & valt land