• malinelliot

Matschema för matglad 4,5månaders

Hej!
    Har en tjej som är 4,5mån och hon älskar allt hon får att äta, jätte skönt. Ska nu försöka få ordnng på dagarna och tänkte få tips om matschema.

Hon äter nu ca: var 4:e timme. Har bytt ut ett mål ersättning på kvällen mot gröt. Nu ska jag byta ut ett mål på dagen mot matburk tänkte jag. Hon äter bara ersättning och äter då på 150ml vatten, hur mycket mat vågar jag då ge?

Hon sover oxå hela natten utan mat. Äter första ca: 7.30 och sista 21.15.
    Eftersom hon verkar väldigt glad i mat, kan man snart börja introdusera välling?

Tack på förhand

• Svar på tråden Matschema för matglad 4,5månaders
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det verkar onekligen som att din dotter fått en bra start på matintroduktionen. Härligt!

Min erfarenhet är att barn äter väldigt olika och därför kan man inte säga hur mycket en portion är. Utgå ifrån hennes portion med gröt och var observant på att hon håller sig mätt i 2,5-3 timmar efter maten. Då vet du att hon fått i sig tillräckligt.

Välling är både tyngre för magen och kan störa amningen, vilket gör att man rekommenderar det först från sex månader. Det hindrar dock inte att ni provar erbjuda välling om några veckor, men att ni är medveten om att hennes mage kan protestera.

Planera hennes dagar så att hon får fem-sex mål per dag. Har ni hyfsat regelbunda tider, så kommer hon in i en rytm. Låt introduktionstakten avgöras av hennes intresse och välmående. Räkna dock med att det kommer ta mellan två till fyra månader.

Lycka till!

Mvh Christine

Svar på tråden Matschema för matglad 4,5månaders