• Reserven

Sorgen att vara barnlös

Jag är 33 år och har de senaste åren känt en otrolig sorg över att vara barnlös. Var denna sorgen kommer ifrån är för mig en gåta. Nog för att jag alltid har haft en viss längtan efter familj, men jag har inget överdrivet intresse för barn och sådant. Dock hör jag den biologiska klockan ticka fruktansvärt högt. Hade jag haft möjlighet kanske jag hade försökt få barn tidigare, men jag har varit singel i 10 år och varit sjuk och opererats de senaste fyra åren, så det har inte funnits möjlighet.

Nu har jag dock en kille, vi har varit ihop i fem månader, men känt varandra några år innan dess. Vi skulle vilja ha barn men jag är rädd att det inte kommer fungera. Har alltid haft oregelbunden mens och de senaste åren har det bara blivit mindre och mindre. Förra året hade jag mens tre gånger. I år har jag haft mens tre gånger också, på fem månader.

Oavsett om det kommer bli något barn eller inte så lever jag med sorg nu över att jag är barnlös. Alla mina vänner och släktingar har fått barn mellan 18-30 år, jag känner mig hopplöst efter. Och kanske kommer det aldrig bli något.

Var kommer sorgen ifrån egentligen? Hur kan man sörja något man aldrig har haft så starkt? Vad gör man med sorgen om det inte blir några barn? Det känns inte som man kan prata om denna sorg med någon. Erfarenheter?

• Svar på tråden Sorgen att vara barnlös
  • LiZa81

För mig tror jag nog sorgen kommer ifrån att jag känner mig misslyckad av att inte kunna få barn som "alla andra".Man förväntas ju ha barn i en viss ålder i vårt samhälle och det blir nog lätt så man känner sig utanför då man inte är som "alla andra" och jag personligen har grym panik och rädsla över att inte kunna få barn någongång överhuvudtaget.Är 30 år och har ångest över att jag blir en gammal mamma om vi överhuvudtaget lyckas.Har kämpat i 1,5 år nu och endast åstadkommit  ett missfall. =( Känns som att alla andra lyckas utom vi och man gräver ner sig i sorgen mer och mer för var dag. Känner hur dagarna och åldern bara rusar förbi och ångrar att jag inte har försökt tidigare.Men jag har precis som du varit singel ganska länge och för några år sedan kände jag inget behov av barn....men nu skulle man göra vad som helst för ett...Jag vet faktiskt inte vad jag skall göra om det aldrig händer för oss...känner att jag inte heller vill adoptera..vill uppleva att vara gravid och bära mitt eget barn som "alla andra"..Gråter

Har du inte varit till någon läkare för din oregelbundna mens? Låter som om det skulle möjligen vara pcos om du har mens sådär sällan.Finns hjälp att få om det är det.
    kram

• gnistan6666
    Reserven skrev 2011-05-30 11:23:17 följande:
    Jag är 33 år och har de senaste åren känt en otrolig sorg över att vara barnlös. Var denna sorgen kommer ifrån är för mig en gåta. Nog för att jag alltid har haft en viss längtan efter familj, men jag har inget överdrivet intresse för barn och sådant. Dock hör jag den biologiska klockan ticka fruktansvärt högt. Hade jag haft möjlighet kanske jag hade försökt få barn tidigare, men jag har varit singel i 10 år och varit sjuk och opererats de senaste fyra åren, så det har inte funnits möjlighet.

Nu har jag dock en kille, vi har varit ihop i fem månader, men känt varandra några år innan dess. Vi skulle vilja ha barn men jag är rädd att det inte kommer fungera. Har alltid haft oregelbunden mens och de senaste åren har det bara blivit mindre och mindre. Förra året hade jag mens tre gånger. I år har jag haft mens tre gånger också, på fem månader.

Oavsett om det kommer bli något barn eller inte så lever jag med sorg nu över att jag är barnlös. Alla mina vänner och släktingar har fått barn mellan 18-30 år, jag känner mig hopplöst efter. Och kanske kommer det aldrig bli något.

Var kommer sorgen ifrån egentligen? Hur kan man sörja något man aldrig har haft så starkt? Vad gör man med sorgen om det inte blir några barn? Det känns inte som man kan prata om denna sorg med någon. Erfarenheter?
    Men vet du att du INTE kan bli med barn...så ung som du är.- Har du /ni gjort en utredning?? Bär inte på nån sorg innan du ens vet...onödig energi. Jag är 44 år och gjort 3 IVF:er...barnlös: JA!!
Svar på tråden Sorgen att vara barnlös