• liinaa

Hur tidigt kan man se kön ?

Är i veckan 13 och ska på ultraljud imon och förstår att de inte går att kolla imon men har hört att man kan se vecka 14,15 . stämmer detta? Och hur gör man ifall man vill ta reda på kön , beställer man ny tid då ? 

• Svar på tråden Hur tidigt kan man se kön ?
  • jumpdog

Efter v 20. Dom kan se på rutinultraljudet om man har tur någon gång i v 18-20. Annars får man boka kkönsul runt v 20-24.

• Just me

Jag har också förstått att man kan se runt v 14-15 men då krävs det nog att den som gör det har stor erfarenhet samt att det är bra UL-maskin... Annars är det just RUL:en som gäller och där är det from v 17 och uppåt, lite olika beroende på vart man bor...

• vivexa

Erfarna läkare kan avgöra väldigt tidigt vad det är för kön...jag vet föräldrar som har fått veta könet vid ul i vecka 13, men inte i Sverige i och för sig.

• skånetös78

Vi gjorde KUB i Linköping hos Anders Selbing när jag var i v 12+. Han hade rätt att det blev en flicka första gången. Denna gången verkar han också ha gissat helt rätt på att det blir en flicka,det stämmer också enligt RUL.

Han har även gissat rätt på min systers båda flickor då hon gjort KUB i v 12+.

*Linnea 7/11-08* *Lillasyster BF 11/8-11*
  • NenneLo
    skånetös78 skrev 2011-05-31 13:49:23 följande:

Vi gjorde KUB i Linköping hos Anders Selbing när jag var i v 12+. Han hade rätt att det blev en flicka första gången. Denna gången verkar han också ha gissat helt rätt på att det blir en flicka,det stämmer också enligt RUL.

Han har även gissat rätt på min systers båda flickor då hon gjort KUB i v 12+.

Oj det verkar vara en skicklig en!
  • skånetös78
    NenneLo skrev 2011-05-31 13:50:42 följande:
    Oj det verkar vara en skicklig en!

Ja Anders Selbing är en av Sveriges främsta. Han var en av de som utvecklade ultraljudet i Sverige och har ju därför gjort massor av UL genom åren. Han går i pension nu i sommar och har varit otroligt uppskattad.

• krillelkpg

Oj när går han i pension?

Vi bor i Linköping och har varit hos honom en gång denna graviditeten, men vill gärna dit en gång till.

• skånetös78
    krillelkpg skrev 2011-06-04 10:02:08 följande:
    Oj när går han i pension?

Vi bor i Linköping och har varit hos honom en gång denna graviditeten, men vill gärna dit en gång till.
    Jag tror att han skulle gå nu till sommaren så då får ni nog skynda er!
    Jag tycker han är helt enastående och det är verkligen jättesynd att han slutar även om vi inte kommer åka dit mer eftersom vi snart fått de barn vi ska ha! Vi bor i skåne men har inte tvekat en sekund på att åka hela vägen upp till honom!
Svar på tråden Hur tidigt kan man se kön ?