• Anonym (Marcolane)

Någon med erfarenhet om amning efter bröstförstoring?

Jag har barn sedan tidigare och har aldrig haft några svåriheter att amma. Jag har valt att lägga den här tråden i känsliga rummet då jag vill vara väldigt diskret med min bröstförstoring.

Jag har Marcolane implantat som sitter under bröstmuskeln och under mjölkkörtlarna. Som det är just nu så är jag sååå nöjd resultatet efter min bröstoperation som jag genomgick för ca 1½ år sedan. Ingen synlig kant och brösten känns och ser väldigt naturliga ut.

Det första jag oroar mig lite över är när brösten börjar "rinna till" och blir större i storlek. Kommer det att göra ont? Tycker redan att mina bröst har svällt lite och de är just nu väldigt ömma.

Kommer det att uppstå komplikationer under ammningen? Är det lättare att t.ex få mjölkstockning?

Kommer det att spänna mer än vanligt i brösten i brösten?

Kan mjölken som också tar plats i bröstet på något vis deformera inläggen?

Hur kommer brösten att se ut efter sex-nio månaders amning? Kommer implantaten att sitta kvar där de sitter? Kommer de (kanten) att synas mer om jag förlorar volym av min egen byst efter amningen?

Ni med åsikter om hurvida man bör förstora bysten eller inte kan titta åt ett annat håll för det intresserar mig inte! Så bespara oss båda den diskussionen! Tack! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-30 21:57
    Jag pratade med min läkare om just amning innan min bröstförstoring. Läkaren intygade att brösten inte ska påverkas märkvärt av ammning och heller inte hindra möjligheten att amma. Men jag känner ändå att jag vill höra från er med egen erfarenhet, hur ni upplevde att brösten och amningen fungerade?
  • Svar på tråden Någon med erfarenhet om amning efter bröstförstoring?
  • Anonym (Marcolane)
    Bonsaiii skrev 2011-05-30 16:12:11 följande:
    Nope implantaten ställer inte till med nått!

Ok. Mina bröst förändrades markant efter att ha ammat första barnet. Huden tänjde ju ut sig och därmed blev brösten lite mer "hängiga" än vad de var innan. Nu kommer ju bystens hud att tänja sig igen och jag tänkte att det kanske bli samma effekt igen, då bysten dessutom är förstorade.

Det finns ingen risk att inplantaten flyttar på sig? Jag vet ju att mjölkörtlarna ligger utan på, men känner ändå en liten oro för att brösten ska förändras.

• Anonym (syrran)

min syster kunde amma och dom blev lite större tack vare mjölken men sen blev dom som ganska vanliga igen och ser tom mer naturliga ut så dom står inte ut lika mycket. Hon är nöjd fortfarande trots att hon har ammat.

• Anonym (Marcolane)
    Anonym (syrran) skrev 2011-05-30 17:00:04 följande:
    min syster kunde amma och dom blev lite större tack vare mjölken men sen blev dom som ganska vanliga igen och ser tom mer naturliga ut så dom står inte ut lika mycket. Hon är nöjd fortfarande trots att hon har ammat.
    Mina har liksom ett naturligt häng redan även då jag gjort en förstoring. Jag gjorde ingen dramatiskt större storlek, fyllde bara ut det som amningen "stal" av min byst. ;)
  • Anonym (Marcolane)
    Anonym (syrran): Väldigt skönt att höra att de behöll formen. Hade hon inga konsekvenser under amningen pga. implantaten heller?
  • Anonym (syrran)

Nä hon hade inte det, hon ammade ca 5 månader. Hon sa att det var likadant som när hon ammade första och då hade hon inte gjort sin operation. Givetvis när dom var fulla med mjölk så var dom ömma och behövde tömmas men så är det med oopererade bröst också.

Jag var skeptisk till om hon skulle kunna amma osv men tji fick jag.  Och hon har precis som dig, implantaten under bröstmusekln. Dom har tom blivit snyggare efter enligt mig. Funderar själv på operera mina när jag fåt tmin bebis och ammat klart.

• Bonsaiii

Nej implantaten flyttar sig inte! Jag förstår hur du tänker men du behöver inte oroa dig för just det.
    Men ja de kan bli hängiga efter amning pga av huden tänjer sig trots att man har implantat.

• Förväntansfull0406

Jag kunde inte amma alls. Men vet inte om det berodde på inplantaten. Dock hände något med brösten, de är inte ALLS lika fina som innan jag ammade. Jag gjorde min op efter två barn. Inplantaten var 3-4 år när jag blev gravid och nu är de inte alls lika fina, vill göra om de om några år..... trist.

• Anonym (Marcolane)
    Förväntansfull0406 skrev 2011-05-30 21:50:48 följande:
    Jag kunde inte amma alls. Men vet inte om det berodde på inplantaten. Dock hände något med brösten, de är inte ALLS lika fina som innan jag ammade. Jag gjorde min op efter två barn. Inplantaten var 3-4 år när jag blev gravid och nu är de inte alls lika fina, vill göra om de om några år..... trist.
    På vilket sätt är de inte lika fina? Hade du också implantaten under bröstmuskeln och hade du också Marcolane som implantat?
  • Förväntansfull0406
    Anonym (Marcolane) skrev 2011-05-30 21:54:36 följande:
    På vilket sätt är de inte lika fina? Hade du också implantaten under bröstmuskeln och hade du också Marcolane som implantat?
    Jag har under bröstmuskeln. Nej, jag tror iofs inte har marcolane, Jag har hallon. Alltså antagligen blev mina bröst så stora under grav och amning så jag fick ännu mera lös hud, känns som det ena inplantatet vridit på sig, jag kan känna stora knölar överallt, inget som gör ont eller så, men hela bröstet är snett, det var det inte innan jag blev gravid.
  • Anonym (Marcolane)
    Förväntansfull0406 skrev 2011-05-30 22:26:25 följande:
    Jag har under bröstmuskeln. Nej, jag tror iofs inte har marcolane, Jag har hallon. Alltså antagligen blev mina bröst så stora under grav och amning så jag fick ännu mera lös hud, känns som det ena inplantatet vridit på sig, jag kan känna stora knölar överallt, inget som gör ont eller så, men hela bröstet är snett, det var det inte innan jag blev gravid.
    Har du inte pratat med din läkare om det? Tog du ingen försäkring som gäller för sånt? Jag har en försäkring på 10 år som gäller kapselbildning och deformering t.ex om ena bröstet vrider eller flyttar på sig.
  • Förväntansfull0406
    Anonym (Marcolane) skrev 2011-05-31 07:23:54 följande:
    Har du inte pratat med din läkare om det? Tog du ingen försäkring som gäller för sånt? Jag har en försäkring på 10 år som gäller kapselbildning och deformering t.ex om ena bröstet vrider eller flyttar på sig.
    jo, iofs det gjorde jag. men den kliniken har bytat ägare. Den hette pkc innan, nu är det akademi kliniken. Kanske skulle hört med dom iaf.
  • Anonym (Marcolane)
    Förväntansfull0406 skrev 2011-05-31 09:19:15 följande:
    jo, iofs det gjorde jag. men den kliniken har bytat ägare. Den hette pkc innan, nu är det akademi kliniken. Kanske skulle hört med dom iaf.

Ja, det skulle du kanske ha gjort, är det försent nu då?

Jag bestämde mig efter flera konsultationer för att ta de runda implantaten. Min läkare sa att både anatomiska och runda implantat skulle passa mig då jag hade/har väldigt runda och symetriska bröst från början. Fördelen med runda var/är att om det vrider på sig så syns ju inte det.

• Förväntansfull0406
    Anonym (Marcolane) skrev 2011-05-31 09:23:40 följande:

Ja, det skulle du kanske ha gjort, är det försent nu då?

Jag bestämde mig efter flera konsultationer för att ta de runda implantaten. Min läkare sa att både anatomiska och runda implantat skulle passa mig då jag hade/har väldigt runda och symetriska bröst från början. Fördelen med runda var/är att om det vrider på sig så syns ju inte det.

jag har runda så det stämmer inte helt.... men jag ska ringa o kolla med dom iaf. tack!
  • Anonym (Marcolane)

Jag skulle jättegärna vilja höra om fler erfarenheter under och efter amningen..?

• Anonym (Marcolane)
    Förväntansfull0406 skrev 2011-06-02 06:41:26 följande:
    jag har runda så det stämmer inte helt.... men jag ska ringa o kolla med dom iaf. tack!
    Har du ringt?
  • Anonym (Marcolane)

Buffar för lite fler svar...

Svar på tråden Någon med erfarenhet om amning efter bröstförstoring?