• Mandarina

Har lågt blodvärde och låga järnvärden - symtom?

Har länge dragits med en enorm trötthet - kan lätt sova 12 timmar i sträck...har även känt av glömska, koncentraitonsvårigehter, lättirritation mm. Har även känt ett ökat sug efter socker och kolhydrater...och ökat i vikt, troligtvis pga att jag ätit mkt socker å annan skit....
    Kan detta bero på mitt låga blodvärde och låga järnvärde?? För om man e trött äter man gärna socker för att hålla sig vaken, å automatiskt innehåller det mera kcal å man går lättare upp i vikt....kan det vara så tro??

Trodde länge att mina symtom berodde enbart på psykiksa hälsa då jag gått igenom en del sista tiden.....å därför inte brytt mig om mina symtom när jag av en slump skulle kolla en grej på VC så tog dom även andra prover oxå....

Vad har ni haft för symtom vid dessa tillstånd??

• Svar på tråden Har lågt blodvärde och låga järnvärden - symtom?
  • grabbarna

mitt järnvärde ligger på 16 gränser för blodbrist är 13 och jag är trött,, trött, trött och att man blir irriterad och ooncentrerad är ju inte så konstigt....

men i ditt fall skulle jag ändå gissa med på att sköldkörteln spökar för ett klassiskt symptom förutom trötthet är viktuppgån...

• mumama

jag skulle be en läkare testa för hypothyreos..... sköldkörteln alltså. 

• Eisa

Själv har jag ett järnvärde på 5 men känner ingenting. Tycker jag är fit for marathon.

MEN! Absolut kan dina symtom härröras till din anemi.

Äter du järntabletter?

• Mandarina

har tydligen järnbristanemi å ska börja med järntabletter i början på veckan...

• vap

Rekommenderar Blutsaft. Bättre för magen. Luktar apa men smakar bättre. Finns i mataffären.

• Eisa
    Gulletroll skrev 2011-06-11 10:00:26 följande:
    har tydligen järnbristanemi å ska börja med järntabletter i början på veckan...
    Lustigt att vi fick reda på våra järnbristanemier typ samtidigt. Jag har dock redan börjat med Niferex 100 mg x 1

Vad tror du din anemi beror på?
  • Eisa
    vap skrev 2011-06-11 10:06:33 följande:
    Rekommenderar Blutsaft. Bättre för magen. Luktar apa men smakar bättre. Finns i mataffären.
    Blutsaft är rätt värdelöst mot en järnbristanemi. Där krävs rejäla doningar a la läkemedel.
  • vap

Försöker hitta skillnaden men det är ganska diffust. Järnbrist är även kallad järnbristanemi.... Ja ja ni ska självklart göra som läkaren säger. H*n har ju mer koll på andra aspekter som inte kommit fram här.

Hoppas ni blir bättre i alla fall.

• Eisa
    vap skrev 2011-06-11 10:15:27 följande:
    Försöker hitta skillnaden men det är ganska diffust. Järnbrist är även kallad järnbristanemi.... Ja ja ni ska självklart göra som läkaren säger. H*n har ju mer koll på andra aspekter som inte kommit fram här.

Hoppas ni blir bättre i alla fall.
    Blutsaft är bra för att underhålla ett redan acceptabelt järnvärde, inte för att bygga upp en obefintligt.
  • vap
    Eisa skrev 2011-06-11 10:20:18 följande:
    Blutsaft är bra för att underhålla ett redan acceptabelt järnvärde, inte för att bygga upp en obefintligt.
    Ok, alltid lär man sig något nytt. Tack
Svar på tråden Har lågt blodvärde och låga järnvärden - symtom?