• Isabellesmamma89

Stuvade makaroner

Tänkte göra stuvade makaroner o falukorv idag men brukar inte göra stuvade makaroner för jag vet inte riktigt hur man gör. Men det är ju sååå gott.

Vill inte koka makaronerna i mjölken. Hur gör man en god stuvning?

Undrar en sak till, går det bra att frysa ner stuvade makaroner som blir över som man sedan kan tina upp till dottern. Inte all mat som blir god att äta när man frusit ner den, som tex potatis, tycker inte jag iallafall.

• Svar på tråden Stuvade makaroner
  • lia76

Potatis bör man inte frysa, blir som klister när man tinar den.
    Stuvade makaroner har jag dock inte testat, borde gå.

Stuvning bli godast om man ha lite salt, socker och peppar. muskot
    Gör en vanlig vitsås och smaksätt med salt, socker, peppar... Smaka av (=

Själv kokar jag alltid i mjölk, blir godast då

(=
  • Isabellesmamma89

Jag tycker att det blir lite för såsigt nÄr man kokar i mjölken, blir lite krämigare om man gör en stuvning o häller på.

• kmp

Börja med en bottenredning, dvs smält lite smör, vispa i mjöl och späd sedan med mjölk till en sås i önskad konsistens. Jag tycker det blir godast med "röd" mjölk.
    Kryddar stuvningen med salt, vitpeppar, en nypa socker och lite muskot.

När makaronerna sedan är klara rör du ihop det. Tänk på att makaronerna "suger åt" sig en hel del, så även om du tycker du har alldeles för mycket stuving så stelnar det snart om det får stå lite.

Beträffande att frysa detta tror jag inte riktigt på det. Stuvade makaroner blir tråkiga bara av att stå i kylskåpet och värmas. Det blit bara en klibbig massa.

Lycka till!!

• SmultronKatt

När jag stuvar makaroner gör jag som följande:

Koka makaronerna högst halva tiden i saltat vatten. Häller av. Använder samma kastrull,  klickar i smör, låter smöret smälta utan att brynas eller bli varmt. Rör i mjöl tills det blir en kletig smet och häller på lite mjölk, rör runt (blir det klumpar gör om) Sedan häller jag på resten av mjölken. Då har du gjort en mjölkstuvning. Häll i makaronerna och rör om tills de är varma och mjuka. Låg värme på plattan.

Jag har tyvärr inga mått, jag lagar alltid på känn.

Lycka till och glöm inte att krydda med vitpeppar i mjölkstuvningen!

• Lowika
    Isabellesmamma89 skrev 2011-05-30 14:46:52 följande:

Jag tycker att det blir lite för såsigt nÄr man kokar i mjölken, blir lite krämigare om man gör en stuvning o häller på.

Då har du väl för mycket mjölk helt enkelt? Eller så reder du av efteråt. Blir inte riktigt samma sak att koka makaronerna för sig tycker jag......
  • bitte67

Kokar alltid i mjölk, enklast och det blir godast så. Sedan har jag i riven ost när jag dragit kastrullen från plattan. Salta och peppra. Supergott!

Lowika skrev 2011-05-30 15:00:13 följande:
    Då har du väl för mycket mjölk helt enkelt? Eller så reder du av efteråt. Blir inte riktigt samma sak att koka makaronerna för sig tycker jag......
    Ha hellre i lite för lite mjölk från början och häll på mer i efterhand om det behövs.
  • Mommy89

Stuvade makaroner smakar precis lika gott efter den varit fryst, tycker jag iallafall Glad

• Greger

Köp "gammaldags makaroner" och läs sedan recept på "stuvade makaroner på annat vis" - står alltid på kartongen. Hur lätt och gott som helst. Kokar aldrig i mjölken och det går alltid hem

• lia76
    Isabellesmamma89 skrev 2011-05-30 14:46:52 följande:

Använder man standardmjölk så blir den krämig... Jag har aldrig fått den såsig.
    Använder jag mellanmjölk så rör jag ner lite maizena på slutet så den får tjocka till sej
    (=
Svar på tråden Stuvade makaroner