• Anonym (Orolig)

4-åring som bajsar på sig

hej,

Jag har en son som blev 4 år i april. Han har varit utan blöja sedan i juli förra året både på dag och natt. Den första månaden var det en del olyckor men därefter var det bara nån enstaka gång. På natten är han nästan alltid torr, ca 1 ggr per månad kissar han på natten i sängen. Sedan i julas ungefär har det däremot varit många bajsolyckor. Sista månande har det varit uppemot 2 ggr per dag. Han kommer då och säger att det har skett en olycka och han verkar inte skämmas över det. Han har också en vana att försöka hålla sig när han blir kissnödig vilket medför att oftast kommer det en liten skvätt i kalsongerna innan han verkligen går på toa.
    Är detta vanligt beteende eller ska jag vara orolig? Han verkar tillfreds i övrigt bortsett från att det sedan i julas är en ny pojke hos hans dagmamma som bråkar med honom. Det är dock inte värre än att han tycker att det är ok att gå till dagmamman.
    Hur kan vi hjälpa honom? Jag oroar mig för att detta är hans sätt att be om hjälp trots att han annars verkar må bra?
    tacksam för svar

• Svar på tråden 4-åring som bajsar på sig
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att barn börjar kissa en skvätt innan de kommer iväg till toaletten är enligt min erfarenhet ganska vanligt, då de varit blöjfria ett tag. Förmodligen beror det på att barnen väntar lite för länge innan de går och kissar, då de tror att de kan hålla sig lite till och "måste" göra något innan de går på toaletten. Barn som börjar bajsa på sig däremot tycker jag att man skall vara observanta på.

Det kan finnas mängder av orsaker till att han bajsar på sig flera gånger om dagen. Förstoppning kan till exempel göra att barn både kissar på sig och bajsar på sig. Jag tycker absolut att ni skall kontakta sjukvården för att utesluta medicinska skäl.

Under tiden tycker jag att ni hjälper er pojke med att gå på toaletten regelbundet. Prata också med hans dagmamma om detta, så att hon också ser till att detta upprätthålls.

Dessutom tycker jag inte att ni skall acceptera att den "nya" pojken bråkar med er son. Både er son och den nya pojken måste få hjälp av er vuxna att fungerar ihop.

Mvh Christine

Svar på tråden 4-åring som bajsar på sig