• Anonym

Får man byta hus??

JAg såg en annons om hus bytes mot mindre hus

Dom har lån på sitt hus men det skulle inte beröra då bägge parter behåller sina lån o byter bara husen rakt av. Alltså inga pengar, inga mäklare emellan

Får man göra så??

Säger inte banken ifrån då det är lån på huset??

• Svar på tråden Får man byta hus??
  • John D

Om det är ett bolån så kan dom givetvis inte göra sig av med huset utan att teckna om lånen.
    Man kan inte ha något man inte äger som säkerhet på ett lån, det säger ju sig själv.

Kolla med deras bank och var väldigt noga med att allt går rätt till om ni tänker gå vidare med det här, bankerna brukar inte vara helt ovilliga att hjälpa till med allt pappersarbete, då vet man att det blir rätt gjort.

• Anonym

Om ni behåller era hus men bor i vandras hus så hyr ni ju egentligen bara ut husen till varandra.

Som jag förstår det så skriver ni ju inte över husen på varandra. Varför skulle jag sitta och betala av lånen på ett hus som jag skrivit över på någon annan? Och nej, banken skulle inte tillåta det, eftersom huset är säkerheten för lånet

• Rhoda Horswunce

Jo, banken måste informeras och de har rätt att säga nej. Banken har ju huset som säkerhet, så därför kan du inte bara byta bort det.

• Anonym

Jag skall ringa o kolla med deras bank o sen med vår bank. Värdet ligger lika- tror det var taxerat till 50000 mer på vårt hus.

Men så länge man skött amorteringar o så borde dom ju inte säga så mkt mer än att adressen blir annorlunda

• Tjoflöjt

Tänk på att det troligen blir en hel del extrakostnader ändå att flytta lånet. Dels så tar banken ut en ersättning för att lösa det gamla lånet (motsvarande vad dom förlorar i ränta), dels blir det uppläggningskostnader för det nya lånet. Lagfart och eventuellt nya pantbrev kostar också en hel del, plus att banken kanske vill ha det nya huset värderat.

• Anonym (Byta = sälja)
    Anonym skrev 2011-05-30 18:21:20 följande:
    Jag skall ringa o kolla med deras bank o sen med vår bank. Värdet ligger lika- tror det var taxerat till 50000 mer på vårt hus.

Men så länge man skött amorteringar o så borde dom ju inte säga så mkt mer än att adressen blir annorlunda
    Taxeringsvärdet säger dock inte så mycket om marknadsvärdet på huset, då det baseras väldigt mycket på läge och storlek och inte på husets skick. Så bankerna kan mycket väl anse att värdet skiljer sig åt rätt mycket på husen. Även driftskostnader kan ju skilja rätt mycket och det kommer bankerna ta hänsyn till när det gäller omläggning av lånen.
  • Moniqe1979

vi gjorde husbyte med min makes syskon& mamma med hjälp av en jäkla massa gåvo brev (jurist krävdes såklart) jag GAV bort mitt hus till min svärmor, Makens syskon gav bort sina andelar i deras gemensamma barndomshem till mig och maken så vi fick 50% var ägande i det huset. i samma veva lånade vi mer pengar på banken och löste "familjens" lån på det större dyrare huset och flyttade över kvarvarande skuld på mitt hus till det nya. samt lånade en del extra kontanter som vi sedan skänkte till makens syskon.

helt lagligt och då det inte blev någon köpeskilling åt något håll utan endast gåvor så slapp vi reavinst skatt på bytet.

• MajaVira
    Moniqe1979 skrev 2011-05-30 19:00:12 följande:
    vi gjorde husbyte med min makes syskon& mamma med hjälp av en jäkla massa gåvo brev (jurist krävdes såklart) jag GAV bort mitt hus till min svärmor, Makens syskon gav bort sina andelar i deras gemensamma barndomshem till mig och maken så vi fick 50% var ägande i det huset. i samma veva lånade vi mer pengar på banken och löste "familjens" lån på det större dyrare huset och flyttade över kvarvarande skuld på mitt hus till det nya. samt lånade en del extra kontanter som vi sedan skänkte till makens syskon.

helt lagligt och då det inte blev någon köpeskilling åt något håll utan endast gåvor så slapp vi reavinst skatt på bytet.
    Men å andra sidan har ni nu båda det ursprungliga anskaffningsvärdet som utgångspunkt vid en ev. senare försäljning, så då löser vinstskatten ut då istället.
  • Moniqe1979
    MajaVira skrev 2011-05-30 19:04:57 följande:
    Men å andra sidan har ni nu båda det ursprungliga anskaffningsvärdet som utgångspunkt vid en ev. senare försäljning, så då löser vinstskatten ut då istället.
    ja det stämmer, då vi har för avsikt att bo kvar en längre tid så var det ändå miljon belopp vi sparade in på att inte sälja de båda husen och försöka köpa nya bostäder till rådanande marknadspriser.
Svar på tråden Får man byta hus??