• Anonym

Känns som att jag bara är i vägen...

Jag bor inneboende under en kort period hos en vän. Jag tackade först nej och förklarade att jag är en sån människa som tycker om att vara hemma och sällan går ut för att träffa vänner. Jag är väldigt osocial och har väl lite social fobi. Jag är även deprimerad för tillfället, och spenderar därför semestern med att ligga hemma i min säng och sova eller kolla tv. Jag har semester så därför är det inga problem för mig att göra detta.

Jag sa alltså detta till min vän men hon sa att det inte är några problem, så jag gick med på det. Väl där så lagar jag mat varje dag, medan hon skulle diska efter maten. I övrigt är det ju bara storstädning en gång i veckan och tvättning. Diskningen har jag ofta tagit över av bara farten. Jag ville påbörja städningen en dag och när jag börjar så säger hon "nej, jag tar det rummet själv". Jag frågar då "vad vill du att jag ska städa då?" Då säger hon att det är bättre att jag går ut en prommenad så fixar hon det själv för det blir bättre när hon gör det själv. Samma sak med tvättningen. Jag tvättar gärna men hon vägrar låta mig göra det för det tvunget måste vara på hennes sätt och hon var inte nöjd när hon stod bakom mig och kontrollerade hur jag sorterade tvätten. Jag ville tvätta underkläder och strumpor i 60 grader, och pga det blev jag förbjuden att tvätta för det skulle minsann tvättas i 40!

Övrig tid ligger jag och kollar tv, eftersom jag inte har något annat att göra. Det som ska göras är då gjort. Övrigt har jag erbjudit mig att göra men tillåts inte. Ändå klagar hon till andra vänner att jag inte hjälpt till med städningen, bara ligger i sängen osv. Vad spelar det för roll om jag ligger i sängen om allt ändå är gjort? Och jag sa ju att jag är sån här redan på förhand.

Jag känner mig bara i vägen, men är inte sån som kommer gå och hänga med kompisar varje dag tills jag ska flytta till mitt egna hem. Har inte ens några kompisar att hänga med, de är upptagna med jobb och familjer... Men jag förstår att det är jobbigt att ha någon inneboende, speciellt om personen alltid är hemma. Men hon visste ju om det på förhand...

Trots detta känner jag mig dum, och vet inte om jag ska göra det eller ej. Vad tycker ni? Egentligen vill jag bara ta mina grejor och sticka någon annanstans för det känns oerhört frustrerande när man får kritk för saker som vi båda kommit överens om innan...Känner mig bara oönskad och i vägen här. Tänker jag fel i detta?

• Svar på tråden Känns som att jag bara är i vägen...
  • Anonym

Ni funkar inte ihop. Byt bostad är mitt bästa råd innan det kostar er vänskapen.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-30 17:57:45 följande:
    Ni funkar inte ihop. Byt bostad är mitt bästa råd innan det kostar er vänskapen.
    Kanske det, men oroar mig för att det är mig det är fel på och att det ska bli samma sak nästa gång. Jag hatar verkligen att vara inneboende.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-30 18:00:12 följande:
    Kanske det, men oroar mig för att det är mig det är fel på och att det ska bli samma sak nästa gång. Jag hatar verkligen att vara inneboende.
    Men hyr inte av någon du känner. Om du hyr av någon du inte känner så får de ju acceptera dig som du är och de kommer förmodligen tycka att det är skönt att du håller dig på rummet och tittar på tv.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-30 18:07:29 följande:
    Men hyr inte av någon du känner. Om du hyr av någon du inte känner så får de ju acceptera dig som du är och de kommer förmodligen tycka att det är skönt att du håller dig på rummet och tittar på tv.
    Har svårt att hitta sånt med kort varsel, det är bara 2 veckor kvar tills jag får mitt eget hem. Det har gått en vecka sedan jag kommit hit och det är redan kaos känns det som. Aldrig igen. Blir jag riktigt desperat så får det bli hotell, men hon har blivit sur också när jag sagt att det är bättre att jag flyttar.
  • Anonym

Tala med henne om situationen, att du känner att hon tycker att du är ivägen/till besvär och fråga hur hon tycker ni ska lösa problemet på bästa sätt under de återstående två veckorna. Säg att du verkligen är villig att göra allt för att underlätta hennes vardag under den tid du är kvar eftersom du är så tacksam över att fått bo hos henne under dessa veckor

Be hennes precisera vad hon tycker att det är lämpligt att du gör, att du gärna tvättar och lovar att följa tvättanvisningarna till punkt o pricka så hon slipper oroa sig för att plaggen ska bli förstörda, städa tex toaletten utan att ens yppa det för henne så att hon inte hinner säga åt dig att strunta i det, fortsätt diska och laga mat precis som du gör och försök bjuda till under dessa två veckor för att vara lite mer social- det kanske är där skon klämmer, hon kanske hade hoppats på att ni skulle kunna umgås lite mer under den tid du bor hos henne.

(kan tilläggas att jag också kan bli väldigt stressad av att vara nära en person som bara sitter vid datorn eller ligger på sängen och glor på tv, blir helstressad och tycker det är slöseri med tid och smittas av det där inaktiva depressiva livet som den andra föredrar att leva -men problemet är mitt och inte den andres så brukar försöka att inte påtala att jag blir uttråkad/klättrar på väggarna bara av att se dem leva sitt liv på det viset) 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-30 19:07:45 följande:
    (kan tilläggas att jag också kan bli väldigt stressad av att vara nära en person som bara sitter vid datorn eller ligger på sängen och glor på tv, blir helstressad och tycker det är slöseri med tid och smittas av det där inaktiva depressiva livet som den andra föredrar att leva -men problemet är mitt och inte den andres så brukar försöka att inte påtala att jag blir uttråkad/klättrar på väggarna bara av att se dem leva sitt liv på det viset) 
    Problemet är att jag blir stressad av att vara social med folk. Verkligen ingen bra kombination. Hela grejen är ju jobbig för båda, och min depression har blivit värre av att jag inte får vara i mitt eget hem, ifred och fri att göra vad jag vill (eller inte göra något alls). Och ju mer deprimerad, desto mer osocial blir jag. Tiden går såååå sakta!
Svar på tråden Känns som att jag bara är i vägen...