• Neko

Nyinköpt kött är mörkt i mitten?

Vi köpte en bit fransyska och när vi skar upp den så ser vi att köttet är mörkt rosa i mitten och mer rödaktigt ljusare runt om på utsidan. Vad kan detta bero på? Farligt? Den luktar helt okej och det står på förpackningen att den är packad i dag, och bäst före är senare... Tänker att det kunde ha berott på oxidering om det var tvärtom att det var mörkt på utsidan, men nu är det tvärtom.

• Svar på tråden Nyinköpt kött är mörkt i mitten?
  • Liten Mjau

det är väl helt normalt för nötkött.  Så brukar det nötköttet se ut som vi köper.

• Neko

Okej, tack! Jag köper nästan aldrig nötkött, men då vet jag nu =)

• PerG

Det är ju snarare så att den röda färgen på ytan är den "onormala". Man packar köttet i en gasblandning som håller köttet rödare... Tyvärr får det effekten att köttet blir segare!? Så anledningen är enbart kosmetisk!

http://www.gp.se/konsument/1.472863-kott-gasas-for-rodare-farg

Det bästa är om köttet vacuumförpackas. Då blir det visserligen brunare i färgen, men håller sig fräschare och mörare (ta en titt på t.ex. Scans "gourmet" kött som är förpackade just så!)

• PerG

Fast nu kanske ni inte köpte en bit med just sån gasblandning när jag tänke efter. Fransyska brukar väl inte säljas i den typen av tråg... 

Svar på tråden Nyinköpt kött är mörkt i mitten?