• Mille1

Cysta på hjärnan

Ultraljud av hjärnan har visat att min lillkille har en cysta på hjärnan. Enligt läkaren inget ovanligt hos prematurer och något som ska växa bort. Nu har försäkringsbolaget inte beviljat barnförsäkringen pga av denna cysta. Det gör mig lite orolig för att den inte ska växa bort och vad den då ska ställa till med. Försäkringsbolaget har väl någon grund för att se den som ett problem? Eller? Finns det någon med erfarenhet av såna här cystor som kan berätta hur det var och hur det gick?

• Svar på tråden Cysta på hjärnan
  • nattinattio

dessa är rester efter hjärnblödning, å som sagt de brukar inte göra någon skillnad.. men beror nog på vad, hur stora hur mycket osv... Vilken grad av hjärnblödning hade barnet ?
    gissningsvis så är det utgången av den som försäkringsbolaget (samt att barnet var premnaturt) vill avvakta å se?
    Har man tex 1-2 gradens så kan det jämföras med ett blåmärke, dvs inget "farligt"
    men vill det sig illa så kan någon liten skada ha kommit vilket man oftast ser först vid 1 års ålder eller runt skolstarten. tex inlärningssvårigheter, damp, små förlamningar i fötter mm...

• Mille1

Tusen tack för ditt svar "nattinattio"!
    Jag gick och kollade på din hemsida och förstår var dina erfarenheter kommer ifrån. Min kille var inte alls lika liten som din tjej. Långt ifrån! Han föddes 32+1 och vägde 2428 så han var stor för sin ålder. Vi hade blivit informerade om att han inte hade haft någon hjärnblödning men det var iofs efter det första ultraljudet. Det var på det andra ultraljudet som dom upptäckte cystan så det hade kanske uppstått en blödning i efterhand. Kan det vara så eller blir det alltid vid födseln?
    Din flicka måste ha varit väldigt tidig? Det skulle vara kul att få höra hur det har gått för henne? Kanske det fanns lite info på hemsidan?

• nattinattio

mille, ja, vår tjej hade heller ingen blödning i första ultran men en mini liten (1 grads) i andra som sedan lämnat efter sig cystor. Men det är inget som påverkar henne i dag.

naturligtvis är risken för blödningar störst första dagarna, men de kan komma senare oxå inget ovanligt. Skulle en större blödning tillkomma efter flera dagar/veckor så ser man det på barnets allmäntillstånd under den tidpunkten, så det är inget du behöver börja tänka på nu!

• Annaoliver

Hej!!!!

Jag förstår att du är orolig, vem hade inte vart det. Vår son är född i v 25+5 och efter 2 veckor fick han en hjärnblödning. en 3:a på skalan var den, men än så länge och han är nu 20 månader så finns det inget som tyder på att han har fått några men, men man kan ju aldrig säga säkert. Jag hade ingen aning om att man kunde få cystor efter en hjärnblödning, det är det ingen som har informerat om. Ska träffa en läkare snart för ett rutinbesök och då ska jag minsann ta upp det.
    Kan man upptäcka dom på något vis utan ett ultraljud?????
    Lycka till.
    Kram Anna

• nattinattio

Anna, då barnet är så stort redan så antar jag att man måste göra ett skiktröntgen eller vad det heter dvs att man söver ner barnet och att den sedan skall ligga i en sådan där tunna du vet..
    vilket all forskning visar att inte är bra att utsätta små barn för...

då ni råkat ut för 3 gradens så räknar jag med att ni även är välinsatta i riskerna osv, å vet att det är att räkna med att det blir men (Naturligtvis sker mirakel), om det sedan sätter sig i talet, ett finger, eller vad återstår att se...
    det är i allafall vad jag lärt mig, hört och läst...

lyckligtvis har dessa små hjärnor förmågan att om inte reparera så använda sig av en annan del av hjärnan till de som blivit skadat, därför klarar sig barn sånna allarliga saker ofta utan svåra men...

• Dalagirl

oj nu blir jag lite fundersam födde en son i v 32+3 men vi gjorde inhet ul för dom gjorde det bara på dom son vägde 1500g när dom födds Elias vägde 2200...
    han är 6mån nu kan man märka om han har haft blödning då??? som visar sig på något sätt nu???

• nattinattio

Darlagirl, du behöver nog inte ens tänka på saken, hade misstanke funnits så hade de gjort det oavsett hur stort barnet var, på de små görs detta på rutin då de är svagare/sjukare när de föds å risken är betydligt större då. Väldigt tidiga har ju svårt med andning , glömmer bort att andas mm fast de skulle vara fullt friska, får infektioner mm då de kan bli svaga pgav dem, därmed är de svårt att kunna misstänka just blödningar de fall barnet tex får en svacka...

å nej, du kan inte se om barnet haft blödningar. skulle barnet inte utvecklas som den skall så letar man ju då fram orsaken. å dessutom OM man kunde se på nått enkelt sätt, så finns det ändå inget att göra!
    Det är först vid 4 gradig blödning typ vattenskalle som man opererar in "dränerings slangar"... (så i stället för att allt skall samlas i huvudet så skall det ledas in i magen i framtiden genom slangarna)

Obs att jag bara tar en kort version av det hela och som sagt en mindre blödning är extremt ovanligt a tt det skulle leda till några större men.

• Naimiez

Vi har heller ingen sjukförsäkring till Wilma. Skulle höra av oss när hon blev 18 månadet. Hon vägde för lite, 1225 g.

• Mille1

Hej alla!
    Har idag varit i kontakt med läkare och mycket riktigt, det verkar vara så att han haft en mindre blödning. Jag känner mig lite besviken på att vi inte har fått ordentlig information om det här från läkarna! Och jag känner mig dessutom lite korkad som bara godtog när dom sa att "det är så vanligt och det växer nog bort". Det lät som att det var en ren bagatell! Nu fick jag läkaren att skicka en remiss till ett nytt ultraljud för uppföljning så får vi se om cystan är kvar. Den här gången vet jag ju lite bättre vad det handlar om så jag kan kräva lite bättre information. Det tackar jag dig för, "nattinattio"!

Svar på tråden Cysta på hjärnan