• Mrs Ella

Tårtdekorationer i vanlig butik?

Jag har tittat en del på olika tårtbloggar och de gör ju fantastiska tårtor!
    Men allt verkar vara köpt i specialaffärer och på nätet... Är det någon som vet om man kan köpa dekorationer, sockerpasta, dekorfondant och sådant i  vanliga butiker och i så fall vilken? Eller omnågon har något annat kul och bra budjettips?

Jag har inte så höga krav som bloggarna utan vill mest göra något lite roligare till fikat på nationaldagen ;)

• Svar på tråden Tårtdekorationer i vanlig butik?
  • Juppepuppe

Det går alldeles utmärkt att använda vanlig mandelmassa eller marsipan! Men vissa större butiker har nu börjat sälja sugarpaste, kolla i den största butiken nära dig. Sem kan man också göra sin egen sugarpaste (googla recept).

Och man kommer ganska långt med pepparkaksformar och en kniv att skära ut själv. Leta på bloggar efter inspiration, många dekorationer är inte så svåra som de ser ut. Det kan bli väldigt proffsigt med lite medel!

• nian74

Du kan göra sugarpaste själv. Jag har för mig att man behöver glykos till det och det brukar finnas på apoteket.
    Kristyr, som man spritsar på tårtor, gör du lätt själv. 
    Tyllar, spritspåsar och roliga livsmedelsfärger brukar finnas på panduro hobby. 

• Mrs Ella

Jag kanske kan göra blommor själv med marsipan.... Inte rosor kanske men platta saker :)

Finns det olika färger på marsipanen på tex Coop eller ICA MAXI? (Brukar handla på Willys och där finns inget kul alls...) Eller kan man färga själv med vanlighushållsfärg??

Och förresten; Vet någon vart man får tag på lakritsextrakt?

• Linda1976

Panduro har mycket tårtgrejer nuförtiden. Även alla sorters extrakt!

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Mrs Ella

Tack för era tips.
    Jag vet att det finns mycket på nätet, kollade "strössel och annat " men tyckte att portot blev väl högt. Det var därför jag ville veta om det finns i någon vanlig affär utan att behöva åka runt hela stan och kolla själv

• Rutan03

Om du befinner dig i stockholm så ligger kakburken i Järfälla

Svar på tråden Tårtdekorationer i vanlig butik?