• Anonym

fel av fröken? Ang löss!

Visste ej var jag skulle lägga tråden så la den här..

Dagis ringde idag, vår dotter hade en massa löss!
    Varken jag eller pappan har haft löss någon gång så vi har inte så mycket koll på hur det funkar osv...därav att vi faktiskt hade missat de helt! Visade sig att även jag o pappan hade några men inte våra andra barn och vi har inte ens kännt att det kliat, dottern har inte heller kliat som vi har tänkt på.

Så barnens farbror hämtade våra andra barn på dagis, då hör han hur dotterns ena fröken står o pratar med en mamma o berättar att det bara är ett barn som har löss än så länge men att det var otroligt mycket löss...något i den stilen..

Jag tycker det är helt fel att fröken "spär" på...räcker det inte att säga att det går löss? Måste hon även påpeka hur mycket det var och att bara en har det!??
    Med tanke på att barnet är 4 år o hennes kompisar fick höra om lössen när hon var där när jag hämtade så sprids det rätt snart VEM som har löss...vilket kanske kan vara känsligt för barnen om inte annat...barn är ju barn o kanske retas eller vad som helst.

Jag kommer ta ett snack med den här fröken för hon ska alltid ha nåt att säga om ALLT vad de än är, jag är så trött på de.

Vad tycker ni?

Själv skäms jag faktiskt lite över att vi inte sett något, sambon tvättade barnens hår igår o trodde hon hade sand i håret bara :(

• Svar på tråden fel av fröken? Ang löss!
  • Anonym

Det viktigaste är att alla i familjen behandlas. Äggen från lössen kläcks efter 5 veckor. Så även era andra barn skall behandlas. Hårborstar ska in i frysen så de dör. Allt ska tvättas i 60 grader. Lössen kan leva utan blod i över ett dygn.

• Leah1

Hmm... Alla som har ska väl endast lusas av? Så var det för ca 2 år sen.
    Allt detta med resistenta... men man ska luskamma alla och kolla igenom.

Men kan hålla med om att det kanske inte behövdes så mkt information som fröken sa.

• Anonym

Leah1 skrev 2011-05-31 00:04:24 följande:
    Hmm... Alla som har ska väl endast lusas av? Så var det för ca 2 år sen.
    Allt detta med resistenta... men man ska luskamma alla och kolla igenom.

Men kan hålla med om att det kanske inte behövdes så mkt information som fröken sa.

Hehe... Ja min äldsta är 26 och yngsta 15. Bara äldsta som hade när han gick på dagis och jag. Jäkligt otrevligt är det iaf. Ja du har rätt det är nog som du säger. För det resistentas skull.

Men, jag tänker att om man lämnar sin bostad i ett dygn ellre helst två dygn. Då borde lössen vara borta dvs döda när man kommer tillbaka. Förutsatt att man har luskammat sig ordentligt på säg hotellet (man tar in på hotell 1-2 dygn). Kan det funka?

• Anonym

Jobbar på förskola och visst kunde personalen ha hanterat saken annorlunda...
    Kanske satt en lapp på ytterdörren : "Vi har haft fall av löss. Kolla era barn lite extra."
    Så mycket mer behöver man inte säga...

Man ska bara behandla de som har löss om man använder de "gamla, traditionella medlen".
    Risk för resistenta löss annars...
    Men det ska ha kommit nya medel. Kolla på apoteket...
    Har hört att det ska finnas nåt nytt medel som ska förebygga löss...
    Och det finns nyare medel som inte är lika stor risk att skapa resistenta löss med...

Förutom att tvätta så är kammandet jätteviktigt...
    Det skall kammas länge, länge efter att man behandlat mot lössen...
    Gärna ett par veckor efteråt för att vara säker på att man får bort alla ägg och att inte nya löss kläckts.

Tvätta sängkläder, kuddar, täcken osv...
    Frys gärna in gosedjur (om de inte går att tvättas)
    Släng hårborstarna och skaffa nya (går att frysa dem också, men...)

• Anonym

alla säger så olika om hur man ska behandla o inte..
    Vi gjorde iaf så att vi har kammat hela familjens hår..utom bebisen för han har bara liite hår på sidorna, han är inte ens 2 månader gammal :P
    Behandlade alla ifall att trots att dom sa på apoteket att det inte behövdes, men vi är rädda att man kan ha missat så gjorde det ändå.
    Tvättat hela familjens sängkläder, men bara lakan, örngott o påslakan, då dem på apoteket sa att dom inte överlever mer än 1 dygn utanför huvudet..o vi har inte sängkläder så de räcker om vi skulle tvätta alla täcken o de oxå :/
    På apoteket sa dem att man inte ens behöver byta sängkläder...what? Man vill väl inte sova i döda löss!!
    o även lagt alla filtar vi har i tvätten o ska även tvätta soffkuddarnas överdrag.
    Har bara en tvättmaskin så har inte hunnut mer idag, men finns de några kvar så ska dom vara döda nu ändå!

• Anonym

även tvättat jackor, alla kläder som låg i tvättkorgen, snuttefiltar...ska slänga våra hårborstar o köpa nya..
    Ett jäkla jobb!

• Anonym

Är det bara jag som förstår förskolläraren? Det är en viss skillnad på om ett barn har det eller fjorton.

Sen är det hög tid att tvätta bort stämpeln av skam! Ja andra kan säkert räkna u vem det handlar om men då måste du kunna tackla det så att du inte spär på skamkänslan.

"Ja det var vi som har löss, har du kollat ditt hår?"
    Jag menar, det är inte gonorre vi talar om...

• Anonym

ja jo, jag sa faktiskt till en fröken att tala om för en mamma att de var vårat barn då dom leker mycket här hemma på gården oxå...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-31 00:18:30 följande:

Jobbar på förskola och visst kunde personalen ha hanterat saken annorlunda...
    Kanske satt en lapp på ytterdörren : "Vi har haft fall av löss. Kolla era barn lite extra."
    Så mycket mer behöver man inte säga...

Man ska bara behandla de som har löss om man använder de "gamla, traditionella medlen".
    Risk för resistenta löss annars...
    Men det ska ha kommit nya medel. Kolla på apoteket...
    Har hört att det ska finnas nåt nytt medel som ska förebygga löss...
    Och det finns nyare medel som inte är lika stor risk att skapa resistenta löss med...

Förutom att tvätta så är kammandet jätteviktigt...
    Det skall kammas länge, länge efter att man behandlat mot lössen...
    Gärna ett par veckor efteråt för att vara säker på att man får bort alla ägg och att inte nya löss kläckts.

Tvätta sängkläder, kuddar, täcken osv...
    Frys gärna in gosedjur (om de inte går att tvättas)
    Släng hårborstarna och skaffa nya (går att frysa dem också, men...)

Dränk håret i olivojla Kamma bort lössen.  Bostar kan man doppa i kokande vatten...
  • Anonym

okej men måste få fråga!
    Dottern har kvar en hel del svarta prickar i hårbotten som vi inte fick bort!! Ska vi göra om behandlingen imorrn på henne eller vad ska vi göra??
    Är de ägg eller vad är det?
    Hon är en lintott så man kan verkligen se ordentligt när man flyttar på håret..

Svar på tråden fel av fröken? Ang löss!