• Anonym (psykos?)

Kan man "fastna" i psykos?

Jag vet att någon säkert kommer känna igen mig, men hoppas att inte den personen avslöjar. I respekt för min bror.

Min bror blev i lördags inlåst på sluten psykavdelning. Pga psykos. Han hade i fredags druckit och rökt hasch. Om han har tagit andra droger, vet ingen än (eller jag vet inte än iallafall). Han gjorde någonting (vill inte riktigt skriva vad här) i lördags, så poliserna tog fast honom. Han var långt ifrån normal. Helt borta i huvudet. Hans prat var sinnessjukt.
    Han blev flyttad idag till  sjukhus närmare hemmet idag. Trots medicinering, är han inte i närheten av sig själv ännu. Hans prat osv är konstiga.

Min morbror har sedan 18års åldern haft "fel i huvudet" och bott på hem för psykiskt sjuka. Tydligen är det ärftligt. Min bror är 30+. Läkarna hade sagt något som tydde lite på att min bror kan stanna kvar i det här läget nu. "Fastna" i psykosen. Dvs, aldrig bli normal, eller sig själv igen.

Någon som känner till olika psykiska diagnoser, psykoser osv. Är det möjligt? Kan han aldrig bli "sig själv" igen? Inte ens med medicinering? Alltså OM han nu fastnar i det läget.
    Allt är så upp och ner. Är inte hans första psykos heller, utan sedan 2004, så är det hans tredje, iallafall vad vi vet om. Han höll på med droger tidigare (ej heroin), men slutade för något år sedan. Han drack knappt alkohol heller.

Läste att det inte finns något som heter haschpsykos. Men vad är det då som triggar psykosen? För varje gång han sjunkit in i det, har han rökt på, och varit kraftigt berusad.

-Orolig syster-

• Svar på tråden Kan man "fastna" i psykos?
  • Anonym (psyk)

Ja, man kan få en krosnisk psykos, det vanligaste är dock att man iaf återhämtar sig någolunda.
    En del har en snabbare återhämtning från psykosen medan andra kan behöva längre tid på sig, bortåt ett år.

Man säger också att ju längre en psykos är ju mer kan det påverka hjärnans funktioner men man vet ganska lite om det idag.

Det finns även de som klarar av att leva ett ganska bra liv trots sin psykos och lärt sig hantera den trots röster och annat.

• Anonym

Hasch ökar risken för Schizofreni tror jag det var eller så var det enbart psykos. Men tycker ändå att det är ett dumt uttalande för det är ytterst sällan det är hopplöst. Nu vet jag inte så mycket om hacsh utlösta psykoser men inom 5 år brukar större delen tillfriskna antingen utav sig själv eller med hjälp av mediciner även om det handlar om schizofreni som tidigare ansågs vara svårt att bota. Nu kanske tillfriskna inte betyder fullt friskt men iallafall så pass bra att man kan leva ett någorlunda normalt liv utan psykoser.

• Anonym (psykos?)
    Anonym (psyk) skrev 2011-05-31 00:27:02 följande:
    Ja, man kan få en krosnisk psykos, det vanligaste är dock att man iaf återhämtar sig någolunda.
    En del har en snabbare återhämtning från psykosen medan andra kan behöva längre tid på sig, bortåt ett år.

Man säger också att ju längre en psykos är ju mer kan det påverka hjärnans funktioner men man vet ganska lite om det idag.

Det finns även de som klarar av att leva ett ganska bra liv trots sin psykos och lärt sig hantera den trots röster och annat.
    Tack för ditt svar!

Jag misstänker nu efter att ha läst vårdguidens text, att det är Schizo-affektiv psykos han drabbats av. För schizofreni stämmer rätt så bra överens med morbrorns symtom. Då han fick flytta in på psyket för snart 35år sedan, fick han aldrig någon diagnos. Mer än att han är "sjuk i huvudet".
    Hoppas nu innerligt att min bror får den hjälp han behöver, och inte kan prata sig ut från sjukhuset. Vet att han har den förmågan, att prata sig ur konstiga situationer. Men han är inne på sluten avdelning, tvångsintagen. Så han borde ju inte kunna ta sig därifrån, innan han är någorlunda OK.
  • Anonym (psyk)
    Anonym (psykos?) skrev 2011-05-31 00:40:04 följande:
    Tack för ditt svar!

Jag misstänker nu efter att ha läst vårdguidens text, att det är Schizo-affektiv psykos han drabbats av. För schizofreni stämmer rätt så bra överens med morbrorns symtom. Då han fick flytta in på psyket för snart 35år sedan, fick han aldrig någon diagnos. Mer än att han är "sjuk i huvudet".
    Hoppas nu innerligt att min bror får den hjälp han behöver, och inte kan prata sig ut från sjukhuset. Vet att han har den förmågan, att prata sig ur konstiga situationer. Men han är inne på sluten avdelning, tvångsintagen. Så han borde ju inte kunna ta sig därifrån, innan han är någorlunda OK.
    Kan säga som såhär efter några år inom psykvården att man får KÄMPA som en blå gris oftast, har haft patienter som varit ungefär i din brors situation där inget gjorts från psykiatrins håll, de har blivit inlagda och stått på gränsen mellan att vara för friska för avdelningen men för sjuka för att kunna bo på ett boende, ofta skickas dessa hem utan varken utredning eller annat.

Kan/vill ni som anhöriga stötta/trycka på är det GULD VÄRT.

A & O i din morbrors fall verkar ju som sagt vara en grundlig utredning, nu vet jag inte varförn han bor på boende, om det bara är för att han verkar psykotisk eller vad det finns mer i bakgrunden, har han tex en utbvecklingbstörning tillsammans med sin psykos är det tex omsorgspsykiatrin man kan begära en remiss till för är det en dubbel diagnos hamnar personen ofta lätt mellan stolarna och ingen vill ta ansvar.

Hur är din morbror annars när han inte är psykotiskt? pendlar mycket mnellan humörsvängningar eller annat?
  • Anonym (psykos?)
    Anonym (psyk) skrev 2011-05-31 00:48:19 följande:
    Kan säga som såhär efter några år inom psykvården att man får KÄMPA som en blå gris oftast, har haft patienter som varit ungefär i din brors situation där inget gjorts från psykiatrins håll, de har blivit inlagda och stått på gränsen mellan att vara för friska för avdelningen men för sjuka för att kunna bo på ett boende, ofta skickas dessa hem utan varken utredning eller annat.

Kan/vill ni som anhöriga stötta/trycka på är det GULD VÄRT.

A & O i din morbrors fall verkar ju som sagt vara en grundlig utredning, nu vet jag inte varförn han bor på boende, om det bara är för att han verkar psykotisk eller vad det finns mer i bakgrunden, har han tex en utbvecklingbstörning tillsammans med sin psykos är det tex omsorgspsykiatrin man kan begära en remiss till för är det en dubbel diagnos hamnar personen ofta lätt mellan stolarna och ingen vill ta ansvar.

Hur är din morbror annars när han inte är psykotiskt? pendlar mycket mnellan humörsvängningar eller annat?
    Det är min brors flickvän och min mamma som står vid hans sida nu. De besöker honom dagligen, och kommer att stå som anhöriga. Jag befinner mig för långt borta. Han får inte ens ringa till mig från avdelningen, så mamma skulle se till att han kan skriva till mig. Vi har haft rätt så taskig relation senaste åren, och det ville han nu försöka prata med mig om. Vet dock inte om det är hans tillstånd som pratar, eller om han nu verkligen menar det.
    Hoppas innerligt att de hjälper honom på fötterna, för om han inte får den hjälp han nu måste ha. Kommer han inte ha något. Hans flickvän kan inte ansvara för honom, hon är gravid. Min mamma sa att hon inte vågar ta hem honom, då han är rätt så farlig/läskig under sina psykoser. Hon orkar och vågar helt enkelt inte.

Vet inte så mycket om min morbror, vi har endast hälsat på honom några gånger.
    Min moster berättade för mig att han måste ha någon sorts hjärnskada. Han var "farlig" som yngre. Var lite pedofil varning då. Vi skulle ha hälsat på honom förra sommaren. Vad jag vet nu, så mår han bra, och klarar av att bo i egen lägenhet, men har hjälp varje dag av personal. Så antagligen schitzofreni och någon sorts utvecklingsstörning.

Själv är jag manodepressiv, och mamma lider av depressioner till och från. Så psykiska sjukdomar finns i familjen. Mamma klarar sig utan medicin, jag har regelbunden medicinering, dock nertrappad nu.
  • josefin1234

Jag vet en kompis han fick en psykos av något slag då han både rökt på och tagit svamp å grejer. 
    Han gick runt i två år och trodde han va en apelsin och nojade att hans bästa vänner va polis som skulle ta honom.
    Han blev bättre med behandlingen och efter det har han varit ren.

• Anonym

Det är en fruktansvärd otäck sjukdom som kan drabba vem som helst om det blir tillräckligt jobbiga situationer eller om man inte får sova. Sen går ju den där gränsen vid olika ställen för olika människor. Om du orkar finns där för honom. För människor sviker för det mesta i en sådan situation. Om du inte orkar finnas där i sjukdomen så är det ännu viktigare att finnas där när den akuta fasen är över. Iallafall var det så för mig. I den akuta fasen ville jag bara vara för mig själv. Orkade inte med någon människa överhuvudtaget, samtidigt som jag inte kunde vara ensam.

• Lykka

Ja, det kan man men det är ovanligt. Att återinsjukna då och då är vanligare dock. Oftast räcker det med lite medicin och sömn och sedan piggnar man till och kommer ur psykosen.

• carnitas01
    Anonym skrev 2011-05-31 00:35:10 följande:
    Hasch ökar risken för Schizofreni tror jag det var eller så var det enbart psykos. Men tycker ändå att det är ett dumt uttalande för det är ytterst sällan det är hopplöst. Nu vet jag inte så mycket om hacsh utlösta psykoser men inom 5 år brukar större delen tillfriskna antingen utav sig själv eller med hjälp av mediciner även om det handlar om schizofreni som tidigare ansågs vara svårt att bota. Nu kanske tillfriskna inte betyder fullt friskt men iallafall så pass bra att man kan leva ett någorlunda normalt liv utan psykoser.
    Nja, hasch = cannabis ökar risken för schizofreni ska utlösas om man är genetiskt belastad.
    Men stress, alkohol och traumatisk handling är lika duktiga på att trigga igång denna sjukdom.
  • carnitas01
    josefin1234 skrev 2011-05-31 02:04:27 följande:
    Jag vet en kompis han fick en psykos av något slag då han både rökt på och tagit svamp å grejer. 
    Han gick runt i två år och trodde han va en apelsin och nojade att hans bästa vänner va polis som skulle ta honom.
    Han blev bättre med behandlingen och efter det har han varit ren.

Haha, den är underbar, den har vi hört i skolan många ggr de kända apelsinmannen.
    Hörde också han vär rädd att någon skulle pressa ut saften i han så han blev apelsinjos, detta är ett tragiskt fall av urban legens :D
  • jellona0507

Kanske kan uppdatera här.. Min tog livet av sig 28 juni, pga psykosen. Blev utsläppt från psyket, pga hans överklagan till länsstyrelsen. Lex maria anmälan är gjort.

• Hyperduttan

Beklagar sorgen Himla tråkigt att det gått som det gått

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-31 00:35:10 följande:
    Schizofreni risken ökas inte av cannabis, dock så ökar att man tar till droger som cannabis om man har schizofreni.
    Sen har man psykos/schizofreni, så ska man hålla sig borta från THC rika sorter av cannabis.
    pga dessa är för psykoaktiva för en, om man tar CBD rika sorter så har det total omvänd effekt.
    Efter som CBD är antipsykotiskt, forskas väldigt mycket i om att få fram en medicin från detta ämne i cannabis mot psykiska åkommor som schizo, psykos, depressioner och liknande.

Och TS beklagar sorger, synd att denna patientgrupp är så svår behandlade.
    Som jag uppfattar det så får dom väldigt ofta inte den hjälp som krävs.
    Och skriva ut och sen tar de livet av sig, är tragedi.

Hur gick det med Lex Maria anmälan?
  • renato

Du behöver äter varje dag med choklad en bar och fisk omega 3 och vatten håll nära dig vid datorn spel eller film varje dag

Svar på tråden Kan man "fastna" i psykos?