Kan man "fastna" i psykos?
Jag vet att någon säkert kommer känna igen mig, men hoppas att inte den personen avslöjar. I respekt för min bror.
Min bror blev i lördags inlåst på sluten psykavdelning. Pga psykos. Han hade i fredags druckit och rökt hasch. Om han har tagit andra droger, vet ingen än (eller jag vet inte än iallafall). Han gjorde någonting (vill inte riktigt skriva vad här) i lördags, så poliserna tog fast honom. Han var långt ifrån normal. Helt borta i huvudet. Hans prat var sinnessjukt.
Han blev flyttad idag till sjukhus närmare hemmet idag. Trots medicinering, är han inte i närheten av sig själv ännu. Hans prat osv är konstiga.
Min morbror har sedan 18års åldern haft "fel i huvudet" och bott på hem för psykiskt sjuka. Tydligen är det ärftligt. Min bror är 30+. Läkarna hade sagt något som tydde lite på att min bror kan stanna kvar i det här läget nu. "Fastna" i psykosen. Dvs, aldrig bli normal, eller sig själv igen.
Någon som känner till olika psykiska diagnoser, psykoser osv. Är det möjligt? Kan han aldrig bli "sig själv" igen? Inte ens med medicinering? Alltså OM han nu fastnar i det läget.
Allt är så upp och ner. Är inte hans första psykos heller, utan sedan 2004, så är det hans tredje, iallafall vad vi vet om. Han höll på med droger tidigare (ej heroin), men slutade för något år sedan. Han drack knappt alkohol heller.
Läste att det inte finns något som heter haschpsykos. Men vad är det då som triggar psykosen? För varje gång han sjunkit in i det, har han rökt på, och varit kraftigt berusad.
-Orolig syster-