• Anonym (normaltempad)

Normal temp= icke gravid ??

Läser i de flesta trådarna här att man får högre kroppstemperatur om man är gravid.
    Jag har inte tempat mig innan men kollade nu och då har jag inte högre än vanligt.
    Betyder det då med största sannolikhet att jag inte är gravid eller har den egentligen ingen större betydelse.
    Har du blivit gravid trots att du inte hade högre kroppstemperatur?

• Svar på tråden Normal temp= icke gravid ??
  • Anonym (Sara)

För att kunna få ledtrådar utifrån temperaturen måste du ta tempen exakt samma tid varje dag, helst innan du gått upp ur sängen på morgonen och över hela menscykeln.

Första månaden kan vara svårt att se ett mönster, det tar ett tag innan man lär känna sin kurva.

Dessutom är det snarare så att tempen sjunker precis när man ska få mens, men den KAN bli förhöjd (en så kallad trifasisk kurva) om man är gravid.

Så utifrån din temp går det nog inte att dra några slutsatser alls.

När har du BIM?

• Anonym (normaltempad)
    Anonym (Sara) skrev 2011-05-31 09:05:14 följande:
    För att kunna få ledtrådar utifrån temperaturen måste du ta tempen exakt samma tid varje dag, helst innan du gått upp ur sängen på morgonen och över hela menscykeln.

Första månaden kan vara svårt att se ett mönster, det tar ett tag innan man lär känna sin kurva.

Dessutom är det snarare så att tempen sjunker precis när man ska få mens, men den KAN bli förhöjd (en så kallad trifasisk kurva) om man är gravid.

Så utifrån din temp går det nog inte att dra några slutsatser alls.

När har du BIM?
    Det är först om tio dagar. Så det är ingen ide att fortsätta tempa nu?
    Kändes bara som allt hopp om bebis försvann då jag såg att tempen var precis som vanligt.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (normaltempad) skrev 2011-05-31 09:07:11 följande:
    Det är först om tio dagar. Så det är ingen ide att fortsätta tempa nu?
    Kändes bara som allt hopp om bebis försvann då jag såg att tempen var precis som vanligt.
    En temperaturhöjning kommer oftast runt BIM-dagen, så att din temp är normal betyder ingenting alls!

Dessutom har du precis haft äl, ägget har inte ens fäst än - så rent tekniskt ÄR du inte ens gravid än.

Fortsätt tempa om du vill, men tänk på att ta tempen i sängen innan du går upp varje morgon, och samma tid (ungefär).

Hoppet är absolut inte ute än, har ni haft oskyddat sex finns det verkligen en chans att du är gravid!!

Men tempmetoden är liksom inte magisk, inte ens om man tempar månad efer månad kommer man kunna se om man är gravid så tidigt. Det är på BIM-dagen eller efter som man kan veta säkert.

Lycka till!
  • Almare

Du måste tempa genom HELA månaden, annars har du inte en susning om vad som är "normal" temp eller inte. 

Jag har tempade varje dag under åtta månader  när jag var inne i den där snurren, och så här funkar det:

Efter din mens, fram till ägglossning, har du en temperatur - säg 36.6 grader på morgonen. När ägget lossnar, stiger temperaturen, men det är väldigt, väldigt lite. Om man inte tempar varje dag märks det inte. För mig steg tempen ca 0,3 - 0,5 grader, till mellan 36.9 - 37.1

Sen håller kroppen samma temp fram till några timmar innan mensen kommer. För mig var det glasklart när mensen skulle komma, för då var tempen tillbaka på 36.6 grader på morgonen, och efter några timmar började jag blöda.

Så som metod för att påvisa graviditet är tempning värdelöst - den ger inte mer svar än att helt enkelt vänta in mensen. De gånger jag varit gravid har den inte heller stigit mer än normalt - så det gav ingen ledtråd alls. Det där med att bli varm under graviditeten kommer långt, långt senare.

Däremot så visar metoden om du faktiskt har haft ägglossning, och när ägglossningen skedde i månaden. För även om du testar med ÄL-stickor (som bara påvisar att ägglossning är på gång) så vet du inte säkert att ägget faktiskt släppte. Men med en temperaturhöjning vet du det säkert. 

Det är således en bra metod att använda om man vill lära sig exakt när i månaden efter mensens första dag som det är mest troligt att man har ägglossning, och då kan man ju passa på att ha sex då. 

• Anonym (normaltempad)
    Anonym (Sara) skrev 2011-05-31 09:13:09 följande:
    En temperaturhöjning kommer oftast runt BIM-dagen, så att din temp är normal betyder ingenting alls!

Dessutom har du precis haft äl, ägget har inte ens fäst än - så rent tekniskt ÄR du inte ens gravid än.

Fortsätt tempa om du vill, men tänk på att ta tempen i sängen innan du går upp varje morgon, och samma tid (ungefär).

Hoppet är absolut inte ute än, har ni haft oskyddat sex finns det verkligen en chans att du är gravid!!

Men tempmetoden är liksom inte magisk, inte ens om man tempar månad efer månad kommer man kunna se om man är gravid så tidigt. Det är på BIM-dagen eller efter som man kan veta säkert.

Lycka till!
    Okey. Tusen tack för att du gjorde mig lite klokare =)
  • Anonym (77)

Du inser väl att ingen metod i hela världen kan visa nu om du är gravid eller inte, eftersom du faktiskt inte är det än? Det tar ett tag för ägget att fästa, och om du har 10 dagar kvar till BIM så har det troligtvis inte hunnit göra det, och finns inga hormoner som kan ge vare sig symptom eller utslag på test.

Svar på tråden Normal temp= icke gravid ??