• kexan

Huvud ?

Min son vägdes på 3 mån kollen 6900 ca, och hade ett huvudomfång som va 43,7 ser ej så konstigt stort ut men kurvan peka lite uppåt men de va ingen fara sa hon men jag har aldrig hört nån med sånt omfång . hur har era barn ? man blir ju lite nojjig.

• Svar på tråden Huvud ?
  • lia76

Helt normalt, likaså med barn med mindre huvuden...
    Min 2½ åring har litet huvud och hennes kurva har legat strax under det nedresta strecket. När hon föddes låg det på medel, sen har det dalat nedåt...
    de mäter 2-3 ggr varje gång på BVC för att kontrollera så de mätt rätt.
    Nu har jag inte mätt hennes huvud sen 18 månaderskontrollen (dvs 1 år sedan).
    men huvudet ser normalt ut på hennes kropp och både jag och min mamma har små huvuden
    Och hon utvecklas som hon ska, om än lite smartare än sina 3 åriga kompisar på dagis

(=
  • Flickan och kråkan

Mina har varit rätt "storhuvade" . Yngsta hade ett omfång på 43 cm och äldsta lite mindre vid 3 månader. Vi har för övrigt rätt små barn. De har växt i dem .

• Kazeer

Första barnet hade ett huvudomfång på 40,5 cm vid tre månaders ålder och då vägde han 5050 g och var 56 cm lång.
    Hans huvudomfång var 42,7 cm vid ungefär 5 månaders ålder och då vägde han 5,7 kg och var 60 cm lång.

Andra barnet hade ett huvudomfång på 39 cm vid tre månaders ålder och då vägde han 4180 g och var 53 cm lång.
    Hans huvudomfång var 43,2 cm vid drygt 7,5 månaders ålder och då vägde han 7 kg och var 65 cm lång.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Southern Belle

Min yngste son hade 43.5 cm runt huvudet på 3-månaderskollen. Alla mina tre har ganska stora huvuden. Det borde ju tyda på att de har stora hjärnor och är oooerhört smarta barn! Skämt åsido, alla barn är individuella vad gäller längd, vikt och huvudomfång. Så länge måtten inte gör några större avvikelser finns ingen anledning till oro!

• kexan

Ja jag tycker ju det inte ser så stort ut men 43,7 låter ju väldigt stort. Men huvudet hänger med vikten hoppas på att omfånget ligger lite mer normalt . vid besök om en v på 4 månader kollen

• Marianne84

Min son hade 41cm i homf, vägde 6770g och var 61cm lång. Nu för en månad sen hade han 46.8 i homf, vägde 10.2kg och var 73 cm. Så länge man ligger inom kurvorna så är de ju ingen fara och han har ju inte växt klart. Vi alla växer ju så olika.

• Jennicken

På 3 månaders kontrollen hade våran son 41cm i homf, vägde 7150 och var 63 lång.
    Nu på 6 månaders kontrollen hade han 44.5 i homf och vägde 9290 och var 69 lång.

Vet inte om det är "normalt" eller stort, men han ser ju inte ut som E.T direkt så.. ;)

• kexan

Nej usch vad man spekulerar han ser ju inte heller ut som et :) men man läser ju så dumma grejer . Han spyr ju en del och de va såklart ett symptom på vattenskalle :/ nej man får lita på att BVC har koll .

• Zixi

Min dotter hade följande mått:
    födsel: 3040g, 50cm och huvudmått: 35cm
    3 mån: 5870g, 60cm och huvudmått: 41cm
    6 mån: 7700g, 67cm och huvudmått: 45cm
    10 mån: 8350g, 73,5 och huvudmått: 46,5

De var lite oroliga på bvc i början och mätte om hennes huvud några gånger varje besök osv men nu verkar de inte alls oroliga. Tycker dessutom att hon utseendemässigt vuxit i sitt huvud nu I nuläget ligger hon på normalkurvan viktmässigt, över kurvan på huvudmåttet och under på vikten, stackars barn

2010-07-20 3040/50
Svar på tråden Huvud ?