• Lunas

    Ur och skur förskola/skola

    Ni som har era barn på ur och skurförskola/skola, vad tycker ni om det?? Jag tycker det verkar kanonbra!!! Skulle gärna vilja veta lite mer om det och då gärna om förskolor/skolor i Norrköping?? Nån som har erfarenhet??

  • Svar på tråden Ur och skur förskola/skola
  • Taamlin
    Lunas skrev 2011-05-31 11:31:22 följande:
    Ni som har era barn på ur och skurförskola/skola, vad tycker ni om det?? Jag tycker det verkar kanonbra!!! Skulle gärna vilja veta lite mer om det och då gärna om förskolor/skolor i Norrköping?? Nån som har erfarenhet??
    Min dotter går inte på ett "riktigt" Ur-och-skur men på ett utedagis (de ska bli auktoriserade nästa år sannolikt).
    För oss är det toppenbra och jag kan bara rekommendera det!

    Dottern har astma och allergier, och detta har minimerat infektionerna från kamraterna under de värsta månaderna när magsjuka mm har härjat friskt på "innedagisen". Friskluften och motionen gör att hon trivs oerhört bra, hennes motorik har utvecklats enormt, och fördelen för oss vuxna är att när vi hämtar henne på eftermiddagen har hon ofta lekt av sig så mycket på förskolan att hon inte behöver vara ute mer på kvällen
    Merry meet and blessed be!
  • Lunas

    Låter ju kanonbra!!! Här i stan har dom en skola som jag är nyfiken på...ingen som har sina barn där?

  • Mariastargirl

    Jag har jobbat på en uteförskola och är i stort sett bara positiv. Vi hade aldrig några sjukdomar som gick runt på förskolan. Barnen var mycket sällan hemma för sjukdom. Vi hade friska och glada barn, som kunde leka med vad som helst, var som helst.

    Det man som förä'lder ska tänka på är att det krävs bra kläder och dubbla ombyten. Så jag kan tänka mig att det blir dubbelt så dyrt klädkonto. Du ska också tänka på att när ditt barn väl är sjukt måste det vara hemma, du kan inte lämna ett "halvsjukt" barn på en uteförskola, det orkar barnet inte med på samma sätt som det kanske gör på en vanlig förskola.

  • Samantha73

    Hej!

    Jag har en helt annan erfarenhet av Ur och Skur. Mina barn var jämt förkylda fast de hade mycket kläder. Min dotter försvann och hittades vid en bilväg. Det är nog beroende på vilket ur och skur man hamnar på..

  • November85

    Vet inte om du läser tråden längre, men min son gick på Skattkammarön i Norrköping i nästan 4 år (F- februari i trean). Vi är så nöjda!

    Lärarna är helt fantastiska. Flyttade från staden och har nu ännu mera insett vilken fantastisk skola det är!
    Saknar den verkligen.

    Lärarna är helt kanon! Trygga vuxna, engagerade och lätta att få en relation med. De ser varje barn och även föräldrarna lär känna varandra vid hämtning/lämning och olika aktiviteter.

    Man är ute mycket, men har även fina innelokaler. De är inte "rabiata" utemänniskor utan utevistelsen ska ha ettsyfte, inte bara för sakens skull. Tex är det -20 grader och snöstorm så lär sig ingen någonting utomhus (förutom att man fryser) då är man inne. Annars börjar dagarna med en morgonsamling runt elden där man tar närvaro, går igenom dagen osv.

    Önskar min son kunde få fortsatt där. 

    Begriper egentligen inte att inte skolan är så "okänd" som den är (även om klasserna alltid är fulla upp till mellanstadiet då en del går över till profilklasser.) Men d som får in sina barn där har en otrolig tur...
               

        

  • Susks

    Min son på 3 år och går på en ur och skur dagmamma. Tycker personligen det är lite för mycket. Dom är ute jämt även när det spöregnar. Nu är vintern på väg och dom är ute även då för det mästa. Har funderat på att byta han till en "vanlig" förskola. Visst är det nyttigt för barn att vara ute men någon gräns måste det finnas tycker jag.

Svar på tråden Ur och skur förskola/skola