• Fru Wiklund

Vilka tillbehör behövs till spjälsäng?

Hejsan..

Jag och min man väntar vårat första barn, beräknad födsel i slutet av oktober. Ska nu i dagarna köpa en spjälsäng med tillbehör. Tänkte fråga er andra om ni kan ge mig något tips på vad man behöver inhandla till spjälsängen? Tänker såklart köpa madrass, lakan som dras över madrassen, spjälskydd, kudde, Örngott & påslakan samt en baby filt. 

Behöver man köpa täcke till barnet om man istället har en babyfilt och barnet ligger i en sovpåse?

Räcker det med madrass eller ska jag köpa till en bäddmadrass över?

Är det bra att köpa plastad frotte att lägga i sängen, det finns väl kvävningsrisk med plast i sängen?

Mvh Johanna

• Svar på tråden Vilka tillbehör behövs till spjälsäng?
  • Sum quod sum

Vi har plastad frotte under underlakanet, skyddar madrassen men han kommer inte under lakanet.
    Har ingen bäddmadrass utan köpte en bra vanlig madrass. 

• livet med barn
    Fru Wiklund skrev 2011-05-31 11:38:07 följande:

Hejsan..

Jag och min man väntar vårat första barn, beräknad födsel i slutet av oktober. Ska nu i dagarna köpa en spjälsäng med tillbehör. Tänkte fråga er andra om ni kan ge mig något tips på vad man behöver inhandla till spjälsängen? Tänker såklart köpa madrass, lakan som dras över madrassen, spjälskydd, kudde, Örngott & påslakan samt en baby filt. 

Behöver man köpa täcke till barnet om man istället har en babyfilt och barnet ligger i en sovpåse?

Räcker det med madrass eller ska jag köpa till en bäddmadrass över?

Är det bra att köpa plastad frotte att lägga i sängen, det finns väl kvävningsrisk med plast i sängen?

Mvh Johanna

du behöver bara en madrass, ingen bäddmadrass att ha över.
    Men det är helt upp till er hur tjock den ska vara och om ni vill ha 2 lager eller ej på madrassen.

Vi har en son på 15 månader, snart 16 och i efterhand så lärde vi oss att det räckte med spjälsäng, täcke,kudde, örongott, påslakarn och spjälskydd. Vi köpte en mobil att hänga över sängen men tog bort den ganska fort så sonen bara skrek när den var på för att det är så högt ljud i dom.

Man ska inte glömma att man inte ska klä barnet för varmt eller ha för tjockt täcke heller, så om du använder sovpåse och en lite tjockare filt så räcker det nog =).
    ~ William 13/2 -10~
  • LillaFlingan

bäddmadrass är kanske överflödigt men det skyddar ju madrassen lite, o plastad frotté kan du absolut ha inunder lakanet....

jag skulle rekommendera ett spjälskydd av det dyrare slaget.. de är mer stabila och sitter där man fäster det....
    ikeas billiga sladdriga sitter inte alls bra.. (köpte ett sådant när jag var gravid med 1a och började störtböla när jag satt fast det i spjälsängen... tyckte det såg hemskt ut.. så jag sålde det på tradera lika snabbt...) :)

vad för typ av sovpåse tänker du dig? en fodrad? då behövs det ju inget täcke....

en liten sängmobil som gärna fungerar som en speldosa också, rekommenderar jag varmt.. :)))

• Fru Wiklund

Tusen tack för era fina svar =). Nu har jag garanterat mer att gå på inför säng köpet. Kommer nog att köpa en tjockare sovpåse och ha en mysig filt till. Skippar bäddmadrassen helt. Var ett jättebra tips att stoppa den plastade frotten under lakanet. Ha det gott allesammans. Kram

• cicci85

VyssanLull-tassar så man kan gunga på spjälsängen är superbra

• Fäbodjäntan

Jag tycker inte om plastad frotté!! Blir för tätt och jättesvettigt! Har tvättat bäddmadrassen istället om det har hänt olycka! Har aldrig gått igenom på madrassen..

• SnutteMamman

Hej!

Jag har bra erfarenhet av plastad frotté som ska vara UNDER t ex lakanet el under/i örngottet. Mitt 1:a barn kräktes så det var räddningen, att kunna byta lakan ofta utan att ha blöta kuddar, madrasser....   

Vi bytte efter årstid - varmt täcke, svalt täcke och babyfilt.

• Catgodess

Vi brukar variera ett tunnt täcke eller en tunnare filt lite beroende på vad bebisarna sover i, har de sovpåsarna behövs ju inget täcke, har de däremot bara sina kortbenade och kortärmade pyamasar blir det täcke, man får helt enkelt variera lite efter hur varmt det är och hur varm bebisen är av sig.
    Vi har IKEAS sovpåsar, mjuka och lagom varma och tvillingarna sover gott i dem, man har en tunn body eller pyamas på tvillingarna i dem så då behöver man inte tvätta dem så ofta heller om inte bebisen kräks eller kissar ned dem.
    Plastad frotte är jättebra att ha under lakanet, då slipper man tvätta madrassen om blöjan råkar läcka.

Våra tjejer har en mobil utan speldosa som de ligger o kikar på ibland och verkar gilla. 

Svar på tråden Vilka tillbehör behövs till spjälsäng?