• Enyahund

Vägen till Barnmorska = jobbig och svår? Värt att satsa på?

Jag har i hela mitt liv drömt om att arbeta som Barnmorska.
    När jag bara var hemma och inte hade nåt jobb valde jag att utbilda mig till USKA. Jag tog den enkla och kortaste vägen känner jag nu efteråt. För egentligen vill jag ju bli Barnmorska.
    Det som håller mig tillbaks är de alla åren av plugg jag isåfall har framför mig. Jag är även rädd för att utbildningen ska vara för svår för mig. Vet ju att man ska plugga till ssk i 3 år först och jag är lite skraj för att den utbildningen ska vara skitsvår! Är den det?

Jag har inte natte B nu men bestämmer jag mig för att satsa på detta så finns det kvällskurs jag kan läsa nu under min föräldraledighet. Jag har rätt svårt för matte. är det mycket matte i skk utbildningen?

Någon som arbetar som BM här? Är det ett kul yrke? Någolunda bra arbetstider och lön?

Hoppas på att få lite kloka råd! :) Känner mig lite kluven...ska jag? ska jag inte?

• Svar på tråden Vägen till Barnmorska = jobbig och svår? Värt att satsa på?
  • Den allsmäktige

Hej! Jag vill INTE skrämma dig, men jag läser till ssk och du kommer möta mycket matte i och med att vi har läkemedelsberäkning i vårt yrke. Jag har läst matte C och tycker det är svårt ibland. Men om man vill, så går det

• BelAir1

Jag har aldrig varit en stjärna i skolan men jag tyckte inte att ssk-utb var speciellt svår!
    Däremot BM-utb. Det är ganska mycket plugg och mycket praktik som kan vara ganska tuff. Men det är väldigt roligt. Stort ansvar, lönen står inte i relation till det!

Arbetstider beror ju på vart man jobbar. På mottagning jobbar man ju dagtid, men på förl jobbar man ju dag/kväll och/eller natt, helger...

• gryning2