• Enyahund

Vägen till Barnmorska = jobbig och svår? Värt att satsa på?

Jag har i hela mitt liv drömt om att arbeta som Barnmorska.
    När jag bara var hemma och inte hade nåt jobb valde jag att utbilda mig till USKA. Jag tog den enkla och kortaste vägen känner jag nu efteråt. För egentligen vill jag ju bli Barnmorska.
    Det som håller mig tillbaks är de alla åren av plugg jag isåfall har framför mig. Jag är även rädd för att utbildningen ska vara för svår för mig. Vet ju att man ska plugga till ssk i 3 år först och jag är lite skraj för att den utbildningen ska vara skitsvår! Är den det?

Jag har inte natte B nu men bestämmer jag mig för att satsa på detta så finns det kvällskurs jag kan läsa nu under min föräldraledighet. Jag har rätt svårt för matte. är det mycket matte i skk utbildningen?

Någon som arbetar som BM här? Är det ett kul yrke? Någolunda bra arbetstider och lön?

Hoppas på att få lite kloka råd! :) Känner mig lite kluven...ska jag? ska jag inte?

• Svar på tråden Vägen till Barnmorska = jobbig och svår? Värt att satsa på?
  • Den allsmäktige

Hej! Jag vill INTE skrämma dig, men jag läser till ssk och du kommer möta mycket matte i och med att vi har läkemedelsberäkning i vårt yrke. Jag har läst matte C och tycker det är svårt ibland. Men om man vill, så går det

• BelAir1

Jag har aldrig varit en stjärna i skolan men jag tyckte inte att ssk-utb var speciellt svår!
    Däremot BM-utb. Det är ganska mycket plugg och mycket praktik som kan vara ganska tuff. Men det är väldigt roligt. Stort ansvar, lönen står inte i relation till det!

Arbetstider beror ju på vart man jobbar. På mottagning jobbar man ju dagtid, men på förl jobbar man ju dag/kväll och/eller natt, helger...

• gryning2

Ja det är en lång och jobbig väg att gå. Jag är inte barnmorska men distriktssköterska som också motsvarar 3 år ssk-utbildning + drygt 1 år vidareutbildning. Samtidigt så är det en sån enorm personlig utveckling när man går igenom detta och känner att man klarar av det. Tror du att du kommer att bli bitter och ångra dig senare om du fortsätter som USK? Då tycker jag absolut du ska plugga vidare!

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • QueenPenelope

Jag läser till BM nu. Tyckte inte sskutb var överdrivet svår, däremot var det högt tempo. BM utb är svårare och har ännu högre tempo, arbetstiderna såvida man inte jobbar på mottagning är lika kassa som i övriga vården. Lönen är ett skämt. Men det är som sagt väldigt, väldigt roligt Solig

• NorgeJenta

Om du absolut vill läsa till BM så rekomenderar jag att läsa den 3.5 åriga BM utbildningen i Danmark istället. Den är inkluderad i ssk-utbildningen.

• Joddan

Norgejente
    Är den giltig i sverige sedan då? Hur ser intagningprover etc ut?

• NorgeJenta
    Joddan skrev 2011-08-10 16:27:22 följande:
    Norgejente
    Är den giltig i sverige sedan då? Hur ser intagningprover etc ut?
    Man måste ha jobbat ca 1-2 år för att få legitimation i sverige. Man söker på vanliga gymnasiebetyg.
  • miss nöjd
    NorgeJenta skrev 2011-08-10 15:47:59 följande:
    Om du absolut vill läsa till BM så rekomenderar jag att läsa den 3.5 åriga BM utbildningen i Danmark istället. Den är inkluderad i ssk-utbildningen.
    Men ganska jobbigt att läsa en utbilnding på annant språk måste jag nog säga.... Det är nog så svårt med all anatomi och annat som är krångligt att kunna på sitt eget språk och latin. Ska man sen plugga in allt på danska så... Nja, inget för mig iaf :)
  • Palsternacka

Jag har inget bra svar till ts, men jag tänker att man kan ju också jobba på förlossning som uska. De har ju inte samma arbetsuppgifter men är ju ändå med och gör ett viktigt jobb där.

• JA77

Du är ung - varför inte bara köra på?

• EtKm5

Är själv SSK med VUB, fast inte som BM. Kan säga såhär: Svensk SSK utbildning är ett enda stort skämt! Nivån är otroligt låg, och takten extremt långsam så du behöver inte oroa dig för att inte klara det. Det här med läkemedelsberäkning är dessutom extremt upptrissat. Det enda du behöver kunna är plus, minus, gånger och delat med. Dvs vanlig högstatdiematte.  

Om du verkligen vill bli BM så kommer du att klara den VUB:en också. Även om de flesta VUB:ar är svårare än själva grundutbildningen.  

Vad jag tycker att du verkligen ska fråga dig är VARFÖR du vill bli BM. Försöka skaffa dig en realistisk bild av vad en BM faktiskt gör (gosa med bebisar ingår inte som någon huvudsyssla där). Om du kommer fram till att BM är det du vill så är det bara att köra på. Det är ingen risk att du inte klarar det!

• kattenihatten
    EtKm5 skrev 2011-08-12 21:53:55 följande:
    Är själv SSK med VUB, fast inte som BM. Kan säga såhär: Svensk SSK utbildning är ett enda stort skämt! Nivån är otroligt låg, och takten extremt långsam så du behöver inte oroa dig för att inte klara det. Det här med läkemedelsberäkning är dessutom extremt upptrissat. Det enda du behöver kunna är plus, minus, gånger och delat med. Dvs vanlig högstatdiematte.  

Om du verkligen vill bli BM så kommer du att klara den VUB:en också. Även om de flesta VUB:ar är svårare än själva grundutbildningen.  

Vad jag tycker att du verkligen ska fråga dig är VARFÖR du vill bli BM. Försöka skaffa dig en realistisk bild av vad en BM faktiskt gör (gosa med bebisar ingår inte som någon huvudsyssla där). Om du kommer fram till att BM är det du vill så är det bara att köra på. Det är ingen risk att du inte klarar det!

Håller med dig om utbildningen. Min mamma är ssk med vub, yrkesaktiv i ca 30 år, och har även undervisat på ssk-utb. Hon säger att hon är förfärad över hur dålig den har blivit, och att studenterna inte är utrustade för det jobb de kommer ut till. 

• EtKm5
    kattenihatten skrev 2011-08-13 10:02:18 följande:
    Håller med dig om utbildningen. Min mamma är ssk med vub, yrkesaktiv i ca 30 år, och har även undervisat på ssk-utb. Hon säger att hon är förfärad över hur dålig den har blivit, och att studenterna inte är utrustade för det jobb de kommer ut till. 

Precis. Det finns MÄNGDER att lära och MÄNGDER man faktiskt bör kunna innan man  går ut i yrkeslivet. Ändå är 80% av utbildningen ren skit, en massa trams. Och de delarna som är matnyttiga befinner sig på en ofattbart låg nivå. 

Krasst sett är det upp till individen själv att se till att hitt ainfo och lära sig vad hen behöver kunna för att bli kompetent och duktig.  Och det inhämtandet av kunskap börjar oftast när man börjar jobba och kommer ut och ser hur otroligt lite man kan. En det orkar inte med att inhämta kunskap då utan bränner ut sig, andra orkar och blir duktiga en tredje grupp orkar struntar i vilket de förblir bara okunniga, livsfarliga SSK med ansvar för andra människors liv.

Bland det mest skrämmande i detta är att svensk SSK utbildning är bland den bästa i världen!!!!! 
  • kattenihatten
    EtKm5 skrev 2011-08-13 15:57:54 följande:
    Precis. Det finns MÄNGDER att lära och MÄNGDER man faktiskt bör kunna innan man  går ut i yrkeslivet. Ändå är 80% av utbildningen ren skit, en massa trams. Och de delarna som är matnyttiga befinner sig på en ofattbart låg nivå. 

Krasst sett är det upp till individen själv att se till att hitt ainfo och lära sig vad hen behöver kunna för att bli kompetent och duktig.  Och det inhämtandet av kunskap börjar oftast när man börjar jobba och kommer ut och ser hur otroligt lite man kan. En det orkar inte med att inhämta kunskap då utan bränner ut sig, andra orkar och blir duktiga en tredje grupp orkar struntar i vilket de förblir bara okunniga, livsfarliga SSK med ansvar för andra människors liv.

Bland det mest skrämmande i detta är att svensk SSK utbildning är bland den bästa i världen!!!!! 
    höjden av ironi är då att jag faktiskt funderar på att läsa till ssk.......

men jag hade nästan räknat med att få leta, och läsa in en del kunskaper själv...sen får jag väl fråga mamma också.... ....men det ska ju inte behöva vara så. Man önskar ju att det faktiskt fanns en utbildning som stämde med verkligheten.
Svar på tråden Vägen till Barnmorska = jobbig och svår? Värt att satsa på?