• Anonym (Ångest)

Känner mig illa till mods på dagis

Måste bara få ventilera mig lite, Vet inte om tråden ligger rätt.

När jag lämnade sonen på dagis i morse var det några tjejer ute i tamburen o lekte. De kanske var typ 5 år. Och som barn gör så började de ställa mig en massa frågor. Typ som "vad heter du"?," Hur gammal är du?" ja ni vet säkert vad jag menar

Rätt vad det var frågade en av dem varför min son alltid åker vagn till dagis.
    Jag förklarade att han är för liten för att gå(Han är två) Och jag saknar körkort.
    Då sa hon att "fröknarna tycker det är konstigt att du inte har körkort när du har barn"

- Ok svarade jag och sa bara att jag inte haft tid att ta något körkort men att jag håller på

Då sa hon igen "Sen tycker de att det är konstigt att du är så ung och är mamma och fortfarande går i skolan"

Jag är alltså 22 år, fick barn ganska tidigt men jag hade ju gått klart skolan och hade jobb men har nu bestämt att jag vill utbilda mig till något annat så läser vuxenutbildningen. Detta orkade jag dock inte dra för dom så jag sa inget speciellt

Då sa en av de andra att min som skrek mycket på dagis ibland och att frökrarna då satte honom i vagnen sen så hon " Men det kanske du gör hemma också? Fast ibland undrar man ju om det inte är lite slapp uppfostran"
    Detta är inte en 5-årings ord utan måste ju isåna fall vara dagispersonalens/föräldrarnas ord!

(Sonen är VÄLDIGT aktiv och trotsig och de har de själva sagt. och självklart markerar jag när han skriker. Men det gör han offast inte hemma. Anledningen att han skriker på dagis är att han blir uttråkad vid matbordet när han är klar och inte de andra barnen och det problemet har vi inte hemma då det bara är han och jag. Alltså upplever inte jag att han är gapig, Men om han är det så får de ju gärna berätta det för mig om det upplevs som ett problem.)

O sedan tillade dom att sonen dricker mycket på dagis och att fröknarna säger att vi kanske skulle gå till doktorn med sonen och kolla så han inte har sockersjukan!

De har sagt detta till mig också och vi var dagen efter det och kollade blodet och urin på VC och allt såg bra ut. Det är klart det är bra att de lägger märket till sånt, Men måste de verkligen prata om det inför de andra?

Jag känner mig bara väldigt illa till mods att de pratar om mig "bakom ryggen" och framförallt INFÖR de andra barnen.

Jag vinkade av sonen som vanligt och gick till skolan, men har inte kunnat släppa detta. Jag vill inte att de ska ha dessa åsikter eller tankar om mig.

Jag har nu världens ångest för att gå dit eftersom det verkligen känns som om de tycker illa om mig.
    Hur ska jag göra? Ska jag berätta vad jag hört o se hur de ställer sig till det?
    Visst kan barn hitta på, Men om det faktiskt är personalens ord känner jag mig väldigt kränkt.

Har nu världens ångest för att hämta sonen om ett par timmar... :(

• Svar på tråden Känner mig illa till mods på dagis
  • Mammat3

Jag tycker absolut att du ska ta upp allt som detta barn sa. Det ä inte okej att man ska bli klassad så där pga av ålder.. Så stå på dig och blir det inte bättre kontakta rektorn och berätta för henne... Lycka till !!!! Kan för övrigt berätta att jag är 25 år och har 3 barn (fick min första när jag va 21) och ingen har någonsin behandlat mig så

• Anonym (!)

Men fy! Har de alltså ventilerat sina fördomar om dig inför barnen? Illa nog att de överhuvudtaget tänker tanken att det är något konstigt med en studerande 22-årig mamma utan körkort. Då har man en ganska snäv världsbild...

• Anonym

Ajabaja personalen, man får tänka på vad man säger inför barnen! På ett sätt bra att du fick veta, för då kan du skriva ner allt och be om ett möte och ta upp detta. Dålig stil av personalen!
    Se till att de inte är flera på mötet bara, om du är ensam.

• brunöga 72

Kontakt rektorn och begär ett möte! Du kommer inte att kunna släppa detta annars. Självklart ska de inte prata så inför barnen!

• pluvdo

Jag hade pratat med fröknarna om det där. Jag menar, tänk om din son hört när de snackade skit? Att de har sådana fördomar om dig kan man dessvärre inte göra så mycket åt, men de borde åtminstone hålla käften om dem, i synnerhet när barn är i närheten.

• Anonym (Ångest)

Jag har funderat på att ringa rektorn. Känner mig så besviken eftersom de mot mig är jättetrevliga men uppenbarligen är det ju bara en fasad. Tycker det är falskt. Tror inte sonen uppfattat något eftersom han oftast är någonstans och leker, livlig som han är Men att jag studeras och har barn är väl inget att ha åsikter om? Och körkort? Även om jag haft det skulle jag gått till dagis och skola eftersom det ligger typ 10 min bort och han ändå sover i vagnen efter maten

• Anonym

totalt fel om personalen att prata om din son inför de andra barnen om saker de borde ta upp med dig eller inte lägga sig i (körkort, ålder!)

jag skulle ta upp dessa kommentarer med chefen faktiskt! för så får man inte bete sig som FSKpersonal! 

• Anonym

Jag håller med de andra som skriver att det inte är okej. Det är självklart inte okej att de säger såhär bakom din rygg och jag tycker de verkar behandla dig illa just för att du är ung, hade det varit jag så hade jag nog börjat med att boka ett möte med någon (den du trivs bäst med) och prata med denne, räcker inte det, så hade jag gått till rektorn.

Jag kan (kanske) trösta dig med att det finns många betydligt äldre som har barn och inte har körkort. Jag är tex 30 år och har två små barn och inget körkort! Nu menar jag absolut inte att det är okej att de säger så bakom din rygg, men du ska veta att du inte är ensam (du är ju dessutom väldigt ung!).

Svar på tråden Känner mig illa till mods på dagis