• Redaktör

    Hur länge kan barn bada nakna?

    Hej!

    Sommaren närmar sig och med den badsäsongen. Härligt för barnen - men vad ska de ha på sig på badstranden? Får barnen springa nakna eller tycker du att även de minsta bör ha badbyxor/baddräkt på sig? Vid vilken ålder går gränsen för att bada naken på en offentlig badstrand?
    Du som låter dina barn bada nakna, har du fått negativa kommentarer?
    Och du som väljer  badkläder till dina barn, gör du det för att skyla dem eller för att du tycker att det är praktiskt?

    Kom gärna med dina åsikter - svaren kommer vi sedan att använda i en artikel.

    Hälsningar Redaktionen


    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Hur länge kan barn bada nakna?
  • Prospero

    Vid 5-6 år känns det som att de "borde" ha på sig något. Badbyxor tycker jag räcker för både tjejer och killar i den åldern. Även för yngre är det praktiskt med badbyxor så det inte hamnar sand som skaver i rumpan.

  • Boothwalker

    För små barn är det bra med kläder som skydd mot solen. Och äldre barn bör skyla sig hur eller hur... =)


    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Neblina

    Jag har alltid använt badbyxor på min kotte, från att han vid 3 års ålder började gå till stranden.
    Har vi badat hemma i polen har han varit naken, främst för att det inte finns sand och annat skräp.
    På stranden tycker jag det är praktiskt att ha badbyxor, skyddar ju mot sand och skräp. Sedan vill jag minnas att när jag var liten var det bettydligt vanligare att barnen var nakna på stranden.
    Nu tycker jag inte alls det är lika vanligt längre så  har ju alltid varit självklart att för min del att han ska ha badkläder på sig.
    Jag är inte emot att barn ska få vara nakna på stranden, absolut inte men sedan har ju mitt barn själv velat köpa coola badbyxor och finner det mer behagligt att ha på sig på stranden. Inte så kul med sand i rumpan precis.
    Så jag tycker det är ju lite olika från barn till barn, vill de springa akna så ska de få göra det, vill de inte så ska de självfallet inte behöva det.
    För min del har det bara handlat om det praktiska och bekvämlighet


    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • snuttan1983

    min dotter får bara springa naken hemma hos säktingar å hemma när hon badar i poolen.. annars e vi noga med att ta på henne badkläder min dotter e 4 i sommar så samma gäller detta året.. min sambo e nog mest nojjig för det.. men man vet ju faktiskt inte om det stryker runt nån äcklig människa på bad stränderna.. å bara tanken gör ju att man tar på dom kläder iaf jag o min sambo..

  • Busbellan

    Jag tycker barnen kan bada nakna så länge de själva känner sig bekväma med det. Min dotter blir 4 år i sommar och hon kommer säkerligen bada naken i sommar. Men även med badkläder på eftersom hon ibland vill ha det.
    Badbyxor tycker väl jag räcker, men eftersom hon själv tycker det är så fint med topp och badbyxor så får hon ha det om hon vill, lägger inga värderingar i det.
    Sonen på 8 år hade med utan tvekan velat bada naken, men han har ett funktionhinder som gör att han inte riktigt klarar ta det beslutet själv så därför har han sen förra sommaren fått bada med badbyxor eftersom vi bestämt det åt honom


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Neblina
    snuttan1983 skrev 2011-05-31 13:41:14 följande:
    min dotter får bara springa naken hemma hos säktingar å hemma när hon badar i poolen.. annars e vi noga med att ta på henne badkläder min dotter e 4 i sommar så samma gäller detta året.. min sambo e nog mest nojjig för det.. men man vet ju faktiskt inte om det stryker runt nån äcklig människa på bad stränderna.. å bara tanken gör ju att man tar på dom kläder iaf jag o min sambo..
    Det där är ju också ett orosmoment, finns ju trots allt riktiga äckel Kräks
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Farfalla

    I en egen pool på gården så får är det väl helt ok dom första åren.
    På en strand så aldrig, dels för att det är så mycket sand och skräp, och dels för att det skulle inte vara så trevligt för andra om det händer en olycka i vattnet..
    Sen skulle jag ju inte vilja ha dottern naken med tanke på alla fulagubbar :S 

  • mikroE

    Innan skolan tycker jag det är OK att bada utan badkläder men inte i pool där bör man ha badkläder tycker jag. Badar man i sjö och det är lite eller inget folk tycker jag man kan bada naken oavsett ålder. Om barnet ska ha badbyxor el baddräkt/bikini beror på vad barnet vill ha tycker jag. Visst ska man vara försiktig med solen men om barnet är täckt utom när det är i vattnet tycker jag inte det är så farligt att vara naken där.

  • morochmer

    Upp till skolåldern ca. men jag tycker normalutvecklade barn (och då talar jag inte om kroppen) kan avgöra det själva.

Svar på tråden Hur länge kan barn bada nakna?