• emchristina

Vågar jag stanna hemma från jobbet?

Har nyligen börjat på mitt sommarjobb på en fabrik. Har jobbat en vecka och igår. Men stannade hemma idag då jag inte fått någon sömn då jag legat och kallsvettas och hostat hela natten. Har åkt på en ordentlig förkylning med feber. Har även börjat få ont i öronen.

Funderar över om jag törs stanna hemma imorgon också. Med tanke på att jag knappast kommer må bättre och så när det kommer till karensdag. Så egentligen så känns det ju som att det vore lika bra att jag stannar hemma imorgon också och kryar på mig. 

Men min far som har fixat jobbet åt mig har tidigare sagt att jag inte får vara borta något då dom "har blivit hårdare" med det där nu. Men vad ska man göra, jag är ju sjuk?! Är ju ingenting jag är medvetet...  

Min mamma har även berättat om en kvinna hon känner som vart borta från jobbet 2 dagar under en månads tid. Då hade hon blivit inkallad till ett möte med chefen för att "något inte står rätt till" Förvånad 

Får man inte vara sjuk längre eller?! Vågar jag vara hemma imorgon!? Obestämd 

• Svar på tråden Vågar jag stanna hemma från jobbet?
  • orf

Oj vad jobbigt!

Jag började ett jobb en gång med att bli rejält sjuk en vecka. Oerhört jobbigt. Som "tur" var så blev jag väldigt hes och lät verkligen sjuk. Jag ringde in och berättade att jag var sjuk och hur oerhört jobbigt jag tyckte att det var eftersom jag inte ens hade hunnit börja jobba.

Mitt råd är - ring och prata med dem och förklara hur sjuk du är utan att överdriva och hur du känner, typ att det är jobbigt att behöva ställa till med besvär direkt, att du verkligen vill jobba etc. Måste du vara hemma fler dagar än imorgon så ringer du och förklarar igen. Ring hellre en gång för mkt än en gång för lite. Då visar du att du bryr dig men har haft oturen att bli sjuk.

Och jo - man får faktiskt bli sjuk. Du får stanna hemma en vecka utan sjukintyg (om det inte står ngt annat i ditt anställningskontrakt eller kollektivavtal). Börjar de konstra så kontakta facket även om du inte är medlem. De flesta fack kan ge rådgivning och berätta dina rättigheter framför allt till sommarjobbare.

Tänk på att det är bättre att du är hemma så att du inte smittar ner de andra. Ingen arbetsgivare vill egentligen ha sjuka medarbetare på plats som smittar ner de andra eftersom det kostar ännu mer än att (bara) du är sjuk.

Vet inte hur situationen var för din mammas vänninna, men en arbetsgivare bör följa upp om någon har några sjukdagar. Hos oss är policyn att arbetsgivaren ska prata om man är hemma mer än 4 tillfällen på ett halvår. Allt för att fånga upp eventuella problem, kanske arbetsplatsrelaterade (mobbing, otrivsel etc) så ett sådant samtal behöver inte vara av ondo. Kanske var det ett sådant samtal, kanske inte.

• emchristina
    orf skrev 2011-05-31 14:03:51 följande:
    Oj vad jobbigt!

Jag började ett jobb en gång med att bli rejält sjuk en vecka. Oerhört jobbigt. Som "tur" var så blev jag väldigt hes och lät verkligen sjuk. Jag ringde in och berättade att jag var sjuk och hur oerhört jobbigt jag tyckte att det var eftersom jag inte ens hade hunnit börja jobba.

Mitt råd är - ring och prata med dem och förklara hur sjuk du är utan att överdriva och hur du känner, typ att det är jobbigt att behöva ställa till med besvär direkt, att du verkligen vill jobba etc. Måste du vara hemma fler dagar än imorgon så ringer du och förklarar igen. Ring hellre en gång för mkt än en gång för lite. Då visar du att du bryr dig men har haft oturen att bli sjuk.

Och jo - man får faktiskt bli sjuk. Du får stanna hemma en vecka utan sjukintyg (om det inte står ngt annat i ditt anställningskontrakt eller kollektivavtal). Börjar de konstra så kontakta facket även om du inte är medlem. De flesta fack kan ge rådgivning och berätta dina rättigheter framför allt till sommarjobbare.

Tänk på att det är bättre att du är hemma så att du inte smittar ner de andra. Ingen arbetsgivare vill egentligen ha sjuka medarbetare på plats som smittar ner de andra eftersom det kostar ännu mer än att (bara) du är sjuk.

Vet inte hur situationen var för din mammas vänninna, men en arbetsgivare bör följa upp om någon har några sjukdagar. Hos oss är policyn att arbetsgivaren ska prata om man är hemma mer än 4 tillfällen på ett halvår. Allt för att fånga upp eventuella problem, kanske arbetsplatsrelaterade (mobbing, otrivsel etc) så ett sådant samtal behöver inte vara av ondo. Kanske var det ett sådant samtal, kanske inte.

Tack för ditt svar! Kunde tyvärr inte ringa in idag själv och sjukanmäla mig då jag dumt nog inte hade numret till chefen eller pengar på min mobil (vi har ingen hemtelefon) så fick skicka ett sms till min pappa och be honom ringa chefen och säga att jag är sjuk och att jag kommer imorgon om febern har försvunnit. 

Kändes ju lite dumt men ska försöka fixa så jag eventuellt kan ringa själv imorgon och sjukanmäla mig. Har sån jäkla otur! Jobbade där förra sommaren också och då blev jag också sjuk en dag. Får alltid dessa förkylningar på sommaren.... 

Jag jobbar inom en ganska sträng hygienzon också. Så jag känner själv att det är bäst för alla om jag stannar hemma. Men ändå känner man en press på sig att man "får ju inte" vara borta från jobbet. Speciellt inte efter redan en vecka.

• Den allsmäktige

Jag skulle gått till jobbet och "visat upp mig" så att de ser att jag är sjuk.

• emchristina

Nu blev inte min situation bättre precis. Min mamma har alltid kritiserat mig oavbrutet när jag varit sjuk sen jag var barn. Jag var aldrig sjuk nog för att stanna hemma från skolan då. Och idag är jag snart 24 år och får skit av henne för att jag stannar hemma från jobbet om jag är sjuk.

Skriver dryga kommentarer åt mig på Facebook att "En jävla vecka....." under ett inlägg som en kompis skickade där det stod "Krya på dig!". Fick nog och skrev ett sms åt henne att "Du behöver inte skicka dryga kommentarer åt mig på facebook. Less på eran mobbning av mig. HEJDÅ!". För det är så det känns..... 

Jag har ingen rätt att vara sjuk för jag har ju inget jobb förutom sommarjobb.... På samma sätt som hon har nekat min njursjukdom under hela min livstid.

Blir så ledsen när man blir behandlad såhär för att man har en satans förkylning.... Rynkar på näsan 

• emchristina
    Den allsmäktige skrev 2011-05-31 15:29:55 följande:
    Jag skulle gått till jobbet och "visat upp mig" så att de ser att jag är sjuk.
    Av vilken nytta...? Hur ska jag kunna jobba när jag är sjuk?....
  • Tonx
    emchristina skrev 2011-05-31 15:33:39 följande:
    Nu blev inte min situation bättre precis. Min mamma har alltid kritiserat mig oavbrutet när jag varit sjuk sen jag var barn. Jag var aldrig sjuk nog för att stanna hemma från skolan då. Och idag är jag snart 24 år och får skit av henne för att jag stannar hemma från jobbet om jag är sjuk.

Skriver dryga kommentarer åt mig på Facebook att "En jävla vecka....." under ett inlägg som en kompis skickade där det stod "Krya på dig!". Fick nog och skrev ett sms åt henne att "Du behöver inte skicka dryga kommentarer åt mig på facebook. Less på eran mobbning av mig. HEJDÅ!". För det är så det känns..... 

Jag har ingen rätt att vara sjuk för jag har ju inget jobb förutom sommarjobb.... På samma sätt som hon har nekat min njursjukdom under hela min livstid.

Blir så ledsen när man blir behandlad såhär för att man har en satans förkylning.... Rynkar på näsan 
    Känner igen det där. Visserligen har vi fått vara sjuka, men det är aaaldrig någon som har det värre än morsan som har en skada. Och JA, hon har det värre, men man själv har aldrig fått yttra ett ord om att man mår dåligt. 
    Sen fick brorsan cancer, då blev det ännu värre, för då var det ingen av oss friska som visste hur bra vi hade det. 

Nu först när jag fått svart på vitt att jag både har en NPF-diagnos och en reumatisk sjukdom så har hon börjat fatta att det inte bara är hon i den här världen som har det jobbigt.

Kram till dig. 
  • Tonx
    emchristina skrev 2011-05-31 15:34:32 följande:
    Av vilken nytta...? Hur ska jag kunna jobba när jag är sjuk?....
    Hon menar nog att du ska pallra dig dit och visa att du mår apa.
    Jag har gjort det många gånger, gått på jobbet med feber och blivit hemskickad och beordrad att stanna hemma tills jag är frisk.
    Det ska ju inte behöva vara så, men arbetsgivare är ju (ofta med rätta) misstänksamma av sig. 
  • orf
    emchristina skrev 2011-05-31 15:33:39 följande:

Men hallå?!

Jag är dessvärre sådan som får några förkylningar med feber då och då (värre sedan sonen började på förskolan). Vad ska man göra mer än att försöka undvika smitsamma personer, äta ok, motionera och hålla en god handhygien? Om man ändå blir sjuk? Taskiga gener från sina föräldrar?  Du är 24 år och din mamma har inte mentalt släppt dig ännu! Det är ju inte hon som inte kan jobba! Hon ska inte ta illa vid sig för sin dotters förkylning. Måste komma ihåg det själv när pojken blir äldre...

Klart man ska vara hemma när man är sjuk! Jag vill inte bli smittad av mina kollegor och försöker att undvika att smitta dem.
  • emchristina
    Tonx skrev 2011-05-31 15:45:38 följande:
    Känner igen det där. Visserligen har vi fått vara sjuka, men det är aaaldrig någon som har det värre än morsan som har en skada. Och JA, hon har det värre, men man själv har aldrig fått yttra ett ord om att man mår dåligt. 
    Sen fick brorsan cancer, då blev det ännu värre, för då var det ingen av oss friska som visste hur bra vi hade det. 

Nu först när jag fått svart på vitt att jag både har en NPF-diagnos och en reumatisk sjukdom så har hon börjat fatta att det inte bara är hon i den här världen som har det jobbigt.

Kram till dig. 
    Det är exakt så det är för mig också! Hon har ju en reumatisk sjukdom sen flera år tillbaka och är sjukskriven. Hon pratar jämt och ständigt om sina problem och om sin smärta och om hur lite hon orkar med i vardagen. Men mår jag dåligt så är det ingenting. Jag "inbillar" mig ju bara.... 

Okej, nu kanske man inte kan jämföra en förkylning med en sådan sjukdom som hon har men ändå. Känner mig så arg just nu för att jag aldrig någonsin fått något medlidande överhuvudtaget från min mor under min barndom när jag varit sjuk. Har jag haft magsjuka har hon direkt sagt "Ja, det är nog över ikväll så du kan nog fara till skolan imorgon igen" eller när jag har legat inne på sjukhuset pågrundav min njursjukdom så har det aldrig varit synd om mig heller.

Och när jag berättat för någon om något min läkare sagt t.ex. att jag kommer bli tvungen att få en donerad njure i framtiden så har min mamma sagt "Nejnej, det var inte så han menade!" bara för att stryka över det liksom fast att jag själv vet vad som har sagts och inte efter mina läkarbesök....

Kanske därför jag alltid känner mig så SKYLDIG varje gång jag är sjuk? Det är som att jag inte har någon rätt att må dåligt. Har aldrig någon rätt till att tycka synd om mig själv. Det är skitjobbigt. Gråter

• SunnyBunny

Är man sjuk så är man!

Men som nån sa, om det är tidigt i ett nytt jobb går jag alltid dit och börjar jobba (om det nu inte är nån smittsam kräksjuka, eller man är "döende" i sängen med hög feber, men då orkar man inte ens öppna datorn) och "visar" upp mig och sen blir såklart hemskickad.

• emchristina
    Tonx skrev 2011-05-31 15:47:19 följande:
    Jag har gjort det många gånger, gått på jobbet med feber och blivit hemskickad och beordrad att stanna hemma tills jag är frisk.
    Det ska ju inte behöva vara så, men arbetsgivare är ju (ofta med rätta) misstänksamma av sig. 
    Aa, men nu är det ju så att det är ganska sträng hygienzon där jag jobbar så känns bara himla onödigt att komma dit för den skullen. Sen är chefen väldigt sällan där då han jobbar på ett kontor en bit ifrån och ibland så är han inte där alls...
  • SunnyBunny
    emchristina skrev 2011-05-31 15:57:27 följande:
    Aa, men nu är det ju så att det är ganska sträng hygienzon där jag jobbar så känns bara himla onödigt att komma dit för den skullen. Sen är chefen väldigt sällan där då han jobbar på ett kontor en bit ifrån och ibland så är han inte där alls...
    Om det nu är så sträng hygienzon så varför skulle en chef kalla in sin personal för den har varit sjuk 2 dagar? Då borde det vara väldigt viktigt att man inte kommer till jobbet sjuk. Tycker du ska fixa pengar till din mobil, om du orkar skriva här så orkar du nog ladda på den på nätet;)  och ringa och prata med din chef. Det är säkert lugnt ska du se. Krya på dig!
  • emchristina
    SunnyBunny skrev 2011-05-31 16:03:44 följande:
    Om det nu är så sträng hygienzon så varför skulle en chef kalla in sin personal för den har varit sjuk 2 dagar? Då borde det vara väldigt viktigt att man inte kommer till jobbet sjuk. Tycker du ska fixa pengar till din mobil, om du orkar skriva här så orkar du nog ladda på den på nätet;)  och ringa och prata med din chef. Det är säkert lugnt ska du se. Krya på dig!
    Men det är ju inte på samma ställe... Hon ville väl bara säga det för att "skrämma" mig. Tyvärr, kan jag inte ladda den då jag har inga pengar överhuvudtaget. Men ska be om att få låna av pojkvännen. Tack!
  • linda87

Ta bort din mamma från facebook till att börja med om hon beteer sig som hon gör. Det är inte okey att bete sig så oavsett vilken relation du har till någon
    I framtiden se till att ha pengar på mobilen så att du inte behöver skicka bud med din pappa. Är du 24 år måste du ju ändå kunna ta ansvar för din egen sjukanmälan. Det är surt att bli sjuk i början av ett jobb japp men är man sjuk så är man det förstår ju din chef med specielt om du jobbar med hygien. Att du sedan är hemma från jobbet har ju för guds skull inte dina föräldrar med att göra. Stå på dig och kicka ass i resten av sommaren! ;)

• Den allsmäktige
    Tonx skrev 2011-05-31 15:47:19 följande:
    Exakt!
    SunnyBunny skrev 2011-05-31 16:03:44 följande:
    Amen to that.

Krya på dig TS och ordna upp detta nu Glad
  • emchristina
    linda87 skrev 2011-05-31 16:47:01 följande:
    Ta bort din mamma från facebook till att börja med om hon beteer sig som hon gör. Det är inte okey att bete sig så oavsett vilken relation du har till någon
    I framtiden se till att ha pengar på mobilen så att du inte behöver skicka bud med din pappa. Är du 24 år måste du ju ändå kunna ta ansvar för din egen sjukanmälan. Det är surt att bli sjuk i början av ett jobb japp men är man sjuk så är man det förstår ju din chef med specielt om du jobbar med hygien. Att du sedan är hemma från jobbet har ju för guds skull inte dina föräldrar med att göra. Stå på dig och kicka ass i resten av sommaren! ;)
    Jo, har lust att göra det ibland. Behöva bli trackaserad på facebook bara för att jag är sjuk.. Herregud! Glad att jag inte bor hemma längre iallafall... 

Det ska jag! :) 
  • emchristina

Vad fasen är det här?!... Min sambo verkar också vara sur på mig av någon sjuk anledning.  Han har gått runt och varit tyst hela dagen. Verkligen inte sagt ett ORD till mig. Svarar inte på mina frågor eller tilltal. Inte ens frågat mig om hur jag mår. Fattar ingenting! 

Tydligen är det verkligen inte tillåtet för mig att vara sjuk och borta från jobbet....  Rynkar på näsan

Svar på tråden Vågar jag stanna hemma från jobbet?