• Longhaired

Lönesamtal inför föräldraledighet. Hur har ni gjort?

Året börjar gå mot sitt slut och utvecklings-/lönesamtalen är i full gång här på firman.
    Jag jobbar nu min sista vecka och ska gå på föräldraledighet då jag har BF den 2 januari (jippiiii).
    Det jag undrar är: Hur gör jag med mitt lönesamtal. Jag har jobbat hårt det här året och åstadkommit massor. Jag är verkligen värd en lönehöjning. Men hur funkar det när man ska gå på föräldraledighet? Kan jag begära det trots att jag inte ska jobba här på över ett år? Men det handlar ju också om vad jag åstadkommit hittills. Hittade ingenting på SIF.s hemsida om detta konstigt nog. Hur har ni gjort?

/L.

• Svar på tråden Lönesamtal inför föräldraledighet. Hur har ni gjort?
  • Pingla med en åsikt

jag tycker personligen att en löneförhöjning ska spegla det du åstadkommit. Men hur säger facket?
    kolla så du har lite i bakfickan inför samtalet, berätta vad facket sa! är nyfiken och snart i samma sits

Lycka till!

• anna68

Tycker absolut att du ska stå på dig vad gäller lönen! Det speglar ju vad du gjort under året och om du presterat bra är det väl klart du ska ha betalt för det, oavsett om du är gravid.
    För min egen del tänker jag kräva utvecklings- och lönesamtal även under tiden jag är föräldraledig, jag tänker inte halka efter för att jag föder barn.

• lata kocken Johanna

stå på dej

bara för att du är hemma så ska du inte halka efter i löneutvecklingen!
    Det är förresten så de (på ledarskapsutbildningen på skolan) säger att man ska göra med gravida/föräldralediga om man är chef - höja lönen med den genomsnittliga höjningen...

• Champagne

Min chef sa till mig när jag var föräldraledig: ja, du förstår ju att du inte får så mycket i lön, det är ju inte "ditt år"...

så nästa år borde ju vara mitt år Ska kräva stor lön då

• olgalotta

Hej vi inom handels är med i löne diskutionerna oavsett om vi är mamma lediga eller inte det är klart att du ska ha av lönehöjningen, det är ju annars en diskriminerings fråga!
    Stå på dig det är din fulla rättighet lycka till

• Longhaired

Tack för svar!!
    Några fler som vill dela med sig av hur ni tänker?

/L.

• Linnpinn

Jag ska lönesamtal i januari och ska gå på föräldraledighet den 10 feb. Att jag ska vara borta ett år är inget som jag överhuvud taget tänker på inför samtalet. Om cheferna gör det kan jag inte svara för, men jag förutsätter att dom vill ha mig tillbaka och därför inte ställer mig sist i kön. Att få vänta på sin tur till nästa år när man kommer tillbaka är inte ett argument som jag skulle acceptera.

Jag är iofs glad att min förhandling kommer att vara klar innan jag går hem. Tror att det nog är svårare att förhandla när man inte alls är på plats längre. Tycker nog att du ska försöka skynda på det hela innan du går hem.

• Longhaired

Tack för era svar!
    Jag hade mitt samtal idag och det gick jättebra. Visade sig att jag hade oroat mig i onödan. Min chef nämde ingenting om föräldraledigheten i samband med lönediskussionen. Jag fick en höjning på 7% och det är jag nöjd med.

Kram / L.

Svar på tråden Lönesamtal inför föräldraledighet. Hur har ni gjort?