• snowberry

illamaende, krakningar efter vaccination

Hej,

Min dotter spyr i flera dagar efter varje gang hon vaccineras ar detta normalt? verkar aven som det blir varre for varje gang.

Vi bor utomlands och har vaccineras barnen direkt efter fodseln och far manga fler vaccin an i sverige. Vi valde att vanta med den som dom vanligtvis ger vid fodseln sa den fick hon nar hon var 1manad (BCG). Efter 1dygn sa borjade hon spy och vagrade sova. Detta varade i ca 3dygn. Vid 2manader fick hon ett trippel vaccin i ena laret plus ett annat vaccin i andra laret och droppar oralt (som hon spydde upp direkt). Samma sak efter 1 dygn borjade hon spy igen (mest under natterna). Det ar inga vanliga bebis spyor, utan riktiga kaskad krakningar dar hon tommer allt hon har i magen och det sprutar pa vaggar och golv. Denna gangen fick hon aven diarré och allt varade mycket langre (lite over en vecka).
    Lakaren sager att det inte ar vaccinet och att vaccin inte har nagra biverkningar, men varfor ar det endast efter vaccinering som hon spyr sadar? I din erfarenhet ar detta en normal reaktion? Vad ska vi gora? Om 1 manad ar det dax igen, da ar hon 4 manader och ska fa MMR + nagot mer. Har ingen lust att vaccinera langre nar hon blir sa sjuk varje gang.

Snalla hjalp, vad kan vi gora?

• Svar på tråden illamaende, krakningar efter vaccination
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att vissa vaccin kan ge kräkningar som biverkan. Det kan då hålla i sig under ett till tre dygn normalt. Vid BCG-vaccineringen är det dock, enligt min uppfattning, inte alls vanligt med kräkningar.

Jag förstår att det är både oroande och jobbigt att hon reagerat på detta sätt i samband med vaccinationerna. Jag vet inte hur det ser ut i det land ni bor i, men min erfarenhet är att man i de fall då barnen får kraftiga biverkningar bör en läkare konsulteras. Förmodligen är det dock en läkare som ger dessa vaccinationer, då det ofta är det utomlands Obestämd

Hur som helst, tycker jag att ni skall prata med en barnläkare om detta. Det skadar inte med en "second opinion". Skriv gärna ned när och vilka vacciner som givits och hur hon regarerat i anslutning till dessa.

Tyvärr kan jag inte råda er till något annat. Det är trots allt viktigt med vaccinationer, men det skall naturligtvis inte upplevas så här jobbigt.

Mvh Christine

Svar på tråden illamaende, krakningar efter vaccination