• gedansk

Är tvillingar senare i den motoriska utvecklingen?

Hej

Jag har en son och en dotter på 13 månader som kryper (både hasar och på knäna), klättrar upp på trappsteg och går med hjälpa stöd (hålla oss i händerna). Jag kanske inbillar mig men det känns  som om de andra barnen i deras ålder gör mera framsteg med att gå. Det känns som om mam slits mellan barnen att hinna med båda två ibland. Det är mycket positivt också att de har varnadra. Hur har ni andra tvillingförräldrar uppfattat det?
    Mvh jeanette

• Svar på tråden Är tvillingar senare i den motoriska utvecklingen?
  • Kerstin W

Jag har under snart ett år träffat massor med tvillingar i samband med alla våra tvillingträffar här i Göteborg och min erfarenhet är att det förhåller sig med tvillingar precis som med andra barn. Mina har varit sena jämfört med andra - både tvillingar och singelbarn. Lite kanske det splar in att man har mindre tid att öva men jag tror inte att det påverkar i någon nämnvärd utsträckning. Angående talet finns det dock en del forskning som visar att tvillingar ligger lite efter - innte alla men många. Kolla på vår fb sida VI SOM HAR TVILLINGAR I GÖTEBORG MED OMNEJD - där finn länkar till tidningsartiklar som handlar om detta.

www.facebook.com/home.php&ap=1 

SECOND HAND FÖR TVILLINGAR
    www.facebook.com/home.php&ap=1 

• Buddha74

Stämmer inte på mina i alla fall...

Vände sig från rygg till mage 2mnd 25dgr / 3mnd 1vecka
    Kröp 5mnd 2dgr / 5,5mnd
    ordentligt 9mnd 3dgr för ettan / tvåan går inte ännu, men tar 4-5steg nu(9,5mnd).

Storebror var också lika tidig så det var väntat, dom har varit lika livliga som honom.

• twinkies

Stämmer inte alls för mina tvillingar. pojken var och är väldigt tidigt i både motoriska och tal utveckling, tvillingsystern är mycket senare i både. Vår första son var tidigt i den motoriska utvecklingen och mycket försenad i språkutvecklingen. Det är så olika från barn till barn och har ingen sammanhang med att dem är enlingar eller tvillingar!

• strojes

Mina tvillingtjejer är tidiga motoriskt, både finmotorik och grovmotorik. De gick strax efter året, något senare än deras storasyster men inte mycket och då hade vi inte övat mycket med dem. Vi övade mer med storasyster men alla har de gått med gåvagn.
    Talmässigt är de "normala". Ena tvillingtjejen fick till R förra sommaren bara så där (det har inte ens storasyster som är 6 än...). De saknar en del bokstäver och ljud i sitt tal men vi och alla andra förstår för det mesta vad de menar. Deras storasyster var mycket senare med talet (har fortfarande inte alla ljud och bokstäver) och har gått hos logoped flera år.

• gedansk

Härligt att veta, ibland så får jag lite skuldkänslor för att man inte hinner och orkar ge dem lika mycket tid, det är väl nackdelen med tvillingar. Men fördelarna överevinner allt : )

• Bondfia

Mina är sena! Gick vid19 mån...

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Dohgon

nu är våra bara 6 månader än så länge. men lillebror började hasa sig framåt redan vid 3-3,5 månaders ålder. nu är han överallt. storebror har precis börjat och strävar med att ta sig något ställe. men han är bättre på finmotoriken. har bytt hand med leksaken ett bra tag nu och vet verkligen vad han gör. försöker också att få tag på flaskan och hålla den själv, men det går inte så jättebra ännu, men med lite hjälp så =)

• LitaFord

Mina är tidiga/normala, den ena brukar vara ett par veckor efter den andra och de skiftas om vem som är först.

• pecosita

Jag har också hört det där  tidigare att det skulle vara så men det måste ju i så fall bero på 1. Att de är för tidigt födda eller 2. att man som tvillingförälder kanske inte har samma tid att "öva" med båda sina bebisar.Man kan ju inte vara sen BARA för att man är tvilling. 
     Mina är 13 månader nu. En av dem går jättebra. Den andre har varit efter med att rulla, krypa, ställa sig upp. Cirka en månad efter ettan med allt...

• Dohgon

vad gäller rulla och krypa och så uppfattar jag tvillingar att vara tidigare med väldigt många fall. men inte för att de lär sig tidigare för att de är tvillingar, utan för att de ofta får ligga på golvet när man har andra i knät, och då övar de ju =)

men som pecosita säger, det kan ju bero på att de är för tidigt födda också att vissa är lite efter. men även individuellt från bebis till bebis.

• gedansk

att man inte har samma tid att ge båda en om man skulle ha ett barn känner jag igen. Har lite skuldkänslor ibland att man inte räcker till.

• Dohgon
    gedansk skrev 2011-07-29 21:48:19 följande:
    att man inte har samma tid att ge båda en om man skulle ha ett barn känner jag igen. Har lite skuldkänslor ibland att man inte räcker till.
    Det har jag med =) har en liten kille som är fruktansvärt mammig och har haft en del problem med magen, han har ju på så sätt kommit i första hand, men då har vi den turen att lillebror är så nöjd med att ligga själv på golvet och utforska allt i närheten =)
Svar på tråden Är tvillingar senare i den motoriska utvecklingen?