Anonym (nervig) skrev 2011-05-31 21:54:56 följande:
fast jobb har jag haft fram tills i fredags, jag sa upp mig på grund av min ångest. Jobbade natt och orkade inte ed det mer. Kände att det är bättre jag tar något tillfälligt som ha bättre tider.
kände mig gladare än på länge efter att jag tagit det beslutet.
Men jag vet att hela adoptions och barnlöshets härvan tar på mig, det är klart det gör det. Men jag måste vara stark för att ta mig igenom det. Jag vill ju så gärna bli mamma.
inre stress och mycket oro som man försöker stöta bort och inte tar tag i .. det framkallar i längden ångest och tillslut depression. ångest är ju känslor som man tryckt undan som man inte tagit tag i , eller vet vad de beror på, de finns där i det undermedvetna, som sedan visar sig som fysiska symtom, man kan inte förklara den olustiga känslan, den bara finns där.... bakom liggande orsaker till det är inte alls lätt att ta reda på, men allt kommer ifrån dina tankar och inifrån ditt huvud. läst mycket om det. men du kanske skulle behöva något avstressande, naturläkemedel finns, bland annat procalmin, avstressande lugnande tabletter, finns på hälsoteket att köpa.
Det fungerar jag har provat, men de är lite dyra. Det fungerar absolut inte om man har en riktig depression eller riktiga ångest problem, men en liten lugnande effekt har det. känner man sig nervös kan man ta tre stycken och tugga på, efter en stund känner man sig lite lugnare.
det fungerar kanske inte på alla, men prova kan vara en ide.
Movina finns också, johannesört. Kolla på hälsoteket.
Jag lärde mig lite grann att styra mina tankar, jag utsåg farhågor i mitt huvud, hur jobbigt det kommer bli att gå till jobbet imorgon, hur jag beter mig, vad ska de andra tycka, kommer de märka något, jag kommer inte klara det, kommer vara så nervös, orkar inte vara bland folk , jag vill inte JAG VILL INTE, neeeej"
så tänkte jag varje dag såfort jobbet kom upp i huvudet, men jag började ta tag i mina jobbiga tankar och försökte vända på det, jag tänkte, vad roligt det ska bli att jobba imorgon, det kommer gå jätte bra, jag är den jag är, jag gör mitt bästa, alla är olika, jag är en bra person, ingen märker hur jag är eller om jag får ångest, alla har fullt upp med sitt eget, ingen som tänker på mig !
jag tänkte positivt, försökte så gott det gick. och då reagerar man bättre när man sedan är på jobbet efter mycket positivt ältande i huvudet =) då går det lättare och man är lugnare om man i förväg tänkt så mycket bra tankar =) försök får du se !!
men som sagt , det här hjälpte mig LITE, kändes lite lättare, men sedan hade jag ju på köpet en djup depression, och en konstant oro i mig, som jag bara inte kunde hjälpa mig själv att komma ur, så jag fick ju antidepp utskrivet, det var min stora räddning , äter just nu venlafaxin som är en bra medicin vad jag känner just nu, kommit tillbaka till mig själv lite mer och är på god väg. Klarar nu av att vara bland folk, jobba, tycker saker är kul igen. kännermig lugnare. osv. jag hade kemisk obalans i hjärnan.
det blir så när man oroar sig en längre tid eller är inre stressad. serotoninet sjunker då i hjärnan, eller noradrenalinet, då behöver du tillslut tillskott av det så det blir en jämn nivå som det var förut .
det kan man inte själv fixa, omöjligt.... och då behöver man medicin för det.
lycka till !