• Anette91

Ta ut p-stav hur lång tid innan du blev gravid??

Precis som rubriken lyder så undrar jag hur lång tid det har tagit sedan ni har tagit ur p-staven och blivit gravid.
    Detta är framtidsdrömmar, men använder p-stav så bara nyfiken.

• Svar på tråden Ta ut p-stav hur lång tid innan du blev gravid??
  • moisen01

Jag har hört att det inte är bra att bli gravid minst ett halvår efter att man tagit ut sin p-stav pga att de kan bli fel på barnet...

• Kya
    moisen01 skrev 2011-05-31 20:51:58 följande:
    Jag har hört att det inte är bra att bli gravid minst ett halvår efter att man tagit ut sin p-stav pga att de kan bli fel på barnet...
    ha. varför skulle det bli det?
    F och L, mina stjärnor :)
  • Kya

för mig tog det två veckor. alltså att jag hade ägglossning två veckor efter uttaget och blev gravid då.

och ja, jag fick ett helt friskt barn.

• moisen01
    Kya skrev 2011-05-31 20:52:41 följande:
    ha. varför skulle det bli det?
    jag har ingen aning?? har för mej att kompisen berättade att dom hade sagt till henne att de inte är bra att bli gravid de närmsta månaderna efter man tagit ut den pga de fortf kan finnas kvar nåt i vävnaden efter p-staven...
  • Anette91

Ok låter som ingen har direkt hundra koll men jag har ingen mens så kanske bra att vänta ett par månader så den är regelbunden o man är säker på ÄL o sådär.
    Aldrig hört om de med ofriska barn efter p-stav, de kan ju hända alla ;o
    Tack för era svar!

• Mitarashi

Jag tog ut min stav i Januari och blev gravid i augusti men vi försökte inte så aktivt. Min barnmorska sa att så fort man har ägglossning, vilket man kan få direkt efter, så är det okay att försöka.

• Anette91

Okaay de verkar vara väldigt olika, men alla är vi ju olika så man får helt enkelt se ;)

• Plommonben

Jag tog ur staven i februari förra året och på första försöket i början av maj blev jag gravid. Har aldrig hört talas om det där med att man skulle vänta ett tag innan man försökte, för att inte barnet ska ta skada (det var ingenting som BM sa, snarare tvärtom = bara att köra på). Nu har vi iallafall en fullt frisk 4 månaders här hemma

Hade ingen mens med staven inne och jag tyckte det kändes ganska bra att vänta ett par månader innan vi försökte, för att få lite kläm på när jag hade ÄL. 

• Anette91

Ok känns som de är säkrast för att veta att man verklligen blir gravid att vänta ett par månader och för att ha en regelbunden mens, men får se. Har varit gravid dock gjorde jag abort pga olika omständigheter och därför fick jag p-stav och de var nästan första gången jag hade sex så har nog ganska lätt att bli gravid, förhoppningsvis.
    Kan ju hända att de blir värre efter 4 år med p-stav men tror de är att jag blir lätt gravid, man kan hoppas när man vill ha de på de viset iaf (: Nu slumrar jag bara o de blir massa knas kanske men har sådan bebsilängtan men måste vänta pga andra saker o vet inte vad killen vill riktigt :/

• Kya
    moisen01 skrev 2011-05-31 20:57:58 följande:
    jag har ingen aning?? har för mej att kompisen berättade att dom hade sagt till henne att de inte är bra att bli gravid de närmsta månaderna efter man tagit ut den pga de fortf kan finnas kvar nåt i vävnaden efter p-staven...
    Nä p-stav innehåller samma hormon som p-piller, och det innebär att så fort hormonet inte tillförs i kroppen så är kan man bli gravid, och det är okej att bli gravid också. så det är bara trams.
  • TINDR4

nä vänta tills han kommer ut från fängelset är väl en idé...?

• Kya
    Anette91 skrev 2011-05-31 21:30:19 följande:
    Ok känns som de är säkrast för att veta att man verklligen blir gravid att vänta ett par månader och för att ha en regelbunden mens, men får se. Har varit gravid dock gjorde jag abort pga olika omständigheter och därför fick jag p-stav och de var nästan första gången jag hade sex så har nog ganska lätt att bli gravid, förhoppningsvis.
    Kan ju hända att de blir värre efter 4 år med p-stav men tror de är att jag blir lätt gravid, man kan hoppas när man vill ha de på de viset iaf (: Nu slumrar jag bara o de blir massa knas kanske men har sådan bebsilängtan men måste vänta pga andra saker o vet inte vad killen vill riktigt :/
    att du haft p-stav spelar ingen roll för din fertilitet, det är precis samma sak som att du käkat p-piller i 4 år. den dagen du tar ut staven så kan du bli gravid. och det är absolut ingen fara att bli snabbt gravid. jag vet allt detta eftersom jag såg till att bli ordentligt informerad om det, jag tog ut den pga att jag ville bli gravid.
  • TINDR4

Oj. Frågan. Jag blev gravid månaden efter..

• Anette91

Ok, min tanke är väl oxå att ta ut den inom 2,5år oxå, eller så väntar jag tills dess o sätter inte in nån ny ;)
    Vi får se hur de blir, men är vekligen bebissugen. Många runt mig just nu skaffar bebis oxå så man blir lite frestad ;)

• TINDR4

Tänkte på det ni skrev om att de kan bli fel på barnet om man blir gravid för tidigt? Har ni nån fakta/källa på det? Blev lite nyfiken för jag blev som sagt gravid månaden efter jag tog ur pstaven och det slutade i ma 4 månader senare.. Men ingen har sagt att de kan bero på det? Själv har jag ganska svårt att tro att de skulle ha ett samband.. Men blev lite nyfiken när jag läste igenom tråden nu?

• Kya
    TINDR4 skrev 2011-06-01 11:03:28 följande:

Tänkte på det ni skrev om att de kan bli fel på barnet om man blir gravid för tidigt? Har ni nån fakta/källa på det? Blev lite nyfiken för jag blev som sagt gravid månaden efter jag tog ur pstaven och det slutade i ma 4 månader senare.. Men ingen har sagt att de kan bero på det? Själv har jag ganska svårt att tro att de skulle ha ett samband.. Men blev lite nyfiken när jag läste igenom tråden nu?

jag tvivlar ju skarpt på det, med tanke på att det är samma hormon som i p-piller. och att läkarna jag pratade med sa att det bara var att tuta och köra vid uttaget. saxat från fass bipacksedel om Nexplanon: 

När du vill sluta använda Nexplanon

Du kan be din läkare/barnmorska ta ut Nexplanon vid den tidpunkt som du själv vill. Om man inte kan känna implantatet, kan din läkare behöva använda röntgen, ultraljud eller magnetkamera för att lokalisera det. Beroende på implantatets exakta position kan uttaget bli lite svårare och man kan behöva göra ett mindre kirurgiskt ingrepp.Om du inte vill bli gravid efter att du har tagit ut Nexplanon ska du be din läkare/barnmorska om något annat tillförlitligt preventivmedel. Om du slutar med Nexplanon för att du vill bli gravid, så är det i allmänhet lämpligt att vänta tills du har fått din första naturliga menstruation innan du försöker bli gravid. Det hjälper dig att beräkna när barnet ska födas.

Det är alltså för att man lättare ska var i graviditeten man är. inte för att det är nån fara eller risk för barnet.
  • TINDR4

Jaha okej ja jag har inte hört de där innan så blev lite nyfiken. Jag tror inte heller att det har ett samband men visste ju inte om Fl medlemmar som vanligt visste mer än mig :P Fel kan det ju bli i vilket fall, e ju naturens gång också, inte bara mediciner, eller andra orsaker som går att ta på...

• Kya
    TINDR4 skrev 2011-06-01 14:35:17 följande:
    Jaha okej ja jag har inte hört de där innan så blev lite nyfiken. Jag tror inte heller att det har ett samband men visste ju inte om Fl medlemmar som vanligt visste mer än mig :P Fel kan det ju bli i vilket fall, e ju naturens gång också, inte bara mediciner, eller andra orsaker som går att ta på...
    fanns det minsta misstanke om det, så skulle vården utan tvekan rekommendera att man väntar med en graviditet.

jo, tyvärr blir det fel ibland. det är ingens fel, men det är lätt att börja söka efter orsaker när det ibland inte finns några. det är så mkt som ska gå rätt att det är ett mirakel i sig. det är rent logiskt inte underligt om det ibland blir fel, faktiskt....
Svar på tråden Ta ut p-stav hur lång tid innan du blev gravid??